پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:54 - 1400/09/06

باید نبایدهای تغذیه سردمزاج ها و گرم مزاج ها در پائیز و سرما

کارگر آنلاین/در فصل پاییز برای آنکه کمتر با مشکلات گوارشی مواجه شوید بهتر است با خوراکی های مناسب مزاج خود آشنا شوید و بدانید چه خوراکی هایی برای مزاج گرم و سرد مناسب و یا مضر است.

مزاج یکی از محوری ترین مبانی طب سنتی ایران می باشد و از گذشته تا کنون کاربردهای زیادی برای تشخیص بیماری ها و درمان آن ها دارد. یکی از پر اهمیت ترین مباحث در مزاج شناسی این است که چه غذایی را در فصل های مختلف بخوریم زیرا هر یک از فصل های چهارگانه سال، مزاج مشخصی دارند و مدنظر قرار دادن مزاج فصل ها در تغذیه مناسب آن فصل و پیشگیری از بیماری ها بسیار اهمیت دارد.

 

چهار مزاج اصلی

مزاج صفراوی، سوداوی، دموی وبلغمی چهار مزاج اصلی انسان هستند. هر کدام از این مزاجها دارای خصوصیات روحی وجسمی خاصی هستند که با شناخت این خصو صیات میتوانیم مزاج خود را تشخیص دهیم.
علائم مزاج صفراوی

افراد دارای این مزاج خشک و گرم هستند و دارای رنگ پوست، زبان و چهره زرد می باشند. این افراد اغلب اندام ورزشکاری دارند، در بین غذا اب زیاد می خورند، به اگزمای پوستی دچار می شوند، کم حوصله هستند، اشتهای کمی داشته و دهانشان برخی مواقع خشک و تلخ است.
علائم مزاج بلغمی

افراد دارای مزاج بلغمی سردو تر بوده و پر خور، شوخ طبع، اسان گیر هستند و رنگ پوست و زبانشان سفید بوده و به دلیل سردی و رطوبت بدن دچار درد های استخوانی و سرازیر شدن آب از دهانشان می شوند. این افراد در کارها کند عمل می کنند و میل جنسی ضعیف و ناتوان دارند.

پرخوری
علائم مزاج سوداوی

افراد دارای مزاج سوداوی سردو خشک، کم حوصله ،وسواس، ترسو، گوشه گیر وخجالتی هستند. این افراد دیر تر از سایر مزاجها بیمار میشوند اما به دلیل سردی وخشکی یبوستی که دارند این افراد مغرور، یک دنده، عصبی هستند و در محیط کار جدی می باشند. این افراد میل جنسی زیاد ولی ناتوان دارند. تیرگی رنگ پوست و ته چهره این گونه افراد سیاه است.
علائم مزاج دموی

افراد دارای مزاج دموی گرم و تر بوده و خوش بین و غیر احساس، فعال وپر انرژی هستند. سرخی رنگ صورت چشمها و زبان این افراد نمایان است و پوست بدنشان گرم ومرطوب می باشد. این افراد میل به خوردن چیزهای شیرین دارند و طعم دها نشان شیرین است.

آنها دست و پای ضخیم دارند و امادگی ابتلا به بیماریهای خونی و سکته های قلبی و مغزی و فشار خون دارند.
مزاج هر فصل

مزاج هر یک از فصول عبارتند از:

فصل بهار مزاجش گرم و تر است.
مزاج تابستان گرم و خشک است.
مزاج پاییز سرد و خشک است.
مزاج زمستان هم سرد و تر است.

فصل ها
غذاهای مناسب برای افراد سرد مزاج در پاییز

افراد دارای مزاج سرد یعنی بلغمی مزاج ها و سودایی ها باید در فصل پاییز نکات زیر را رعایت کنند:

خرمای خشک، انبه، سیب، به، توت، انجیر، انگور، کشمش، هویج، کرفس، زنجبیل، دارچین و زیره برای بلغمی مزاج ها مفید است.
مصرف کاهو، هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، مرکبات و کیوی، هلو، زردآلو، شلیل، قارچ، ذغال اخته، آش، سوپ ماهی، کله پاچه برای بلغمی مزاج ها مضر می باشد.
مواد غذایی مفید برای مزاج سرد و خشک (سودا) عبارتند از:گوشت گوسفند، خروس و شتر، نمک دریا، نبات سفید، نعنا و روغن کنجد، کلم، جوانه گندم، ماش، پسته، بادام، گردو، چای دارچین.
گوشت گوساله، ماهی، دس، گشنیز، لوبیا، بادمجان و سبزیجاتی مثل خیار، کاهو، گوجه فرنگی و میوه هایی مثل موز و کیوی برای مزاج سرد و خشک (سودا) مضر می باشد.
این افراد باید در پاییز تن خود را بپوشانند و از غذاهای گرم استفاده کنند و از غذاهای سرد و خشک بپرهیزید.

گوشت گوساله
توصیه طب سنتی برای صفراوی و سودایی مزاج ها

صفراوی (گرم و خشک) و سودایی( سرد و خشک) مزاج ها در این فصل چون خشکی ها بر بدن عارض می شوند، افسردگی شان زیاد و گوشیه گیریشان بیشتر می شود و بیشتر دچار کم خونی و ورم لوزه ها، مشکلات سیاتیکی، انگل های گوارشی و... می شوند. توصیه برای این دسته افراد این است که در این فصل غذاهایی ملین و خاکشیر با آب داغ و میوه بخورند.
غذاهای مناسب برای افراد گرم مزاج در پاییز

انار، شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار، هویج، کاهو، کدو، اسفناج برای افراد دارای مزاج گرم و خشک مناسب است.

افراد دارای مزاج گرم و خشک بهتر است از سیر، پیاز، ادویه های تند، گوشت قرمز، خربزه، آناناس، انجیر، غذاهای سرخ کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل کمتر استفاده کنند.

افراد مزاج گرم و خشک نباید غذاهای گرم و خشک بخورند و باید میوه هایی مثل سیب، موز، بالنگ، کشمش، یا ریشه هایی مانند ترب، زردک، سیب زمینی، هویج و شلغم مصرف کنند. از حبوبات می توانند لوبیا مصرف کنند، از گوشت ها هم گوشت بره و بوقلمون استفاده کنند. اگر این عملکردها را به کار ببرند بیماری ها در آن کم می شود.

افراد با مزاج گرم و تر بهتر است از مواد غذایی مانند خاکشیر، تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زردآلو، هلو و انجیر استفاده نمایند. آب یخ، نوشابه، تخم مرغ، بادمجان، ترشی، سرکه، سیر و چای برای این افراد مضر می باشد.

مواد غذایی
تدابیر مهم در فصل پاییز

مزاج این فصل خشک است و از هر عملی مانند خوردن غذاهای بسیار گرم، گوشت های مانده، گوشت شکار و ادویه جات خیلی گرم که موجب افزایش خشکی بدن می شود، باید پرهیز کرد.
در این فصل، بهتر است غذاهای با گرمی معتدل مصرف شود.
در فصل پاییز از نوشیدن آب سرد پرهیز شود.
در فصل پائیز سر خود را بپوشانید و از خوابیدن در مکان سرد و حمام با آب سرد بپرهیزید.
زیاده روی در مصرف میوه های فصل مضر است و باید از این کار خودداری شود.
برای رطوبت بخشی مناسب بدن، بهتر است یک روز در میان، استحمام با آب نیم گرم انجام گیرد.
چرب کردن بدن با روغن بنفشه و بادام به افزایش رطوبت بدن و کاهش خشکی کمک موثری می کند.

توصیه های طب سنتی برای کودکان در فصل پاییز

توصیه های طب سنتی برای کودکان در فصل پاییز عبارتند از:

    کودکان در فصل پاییز از غذای سرد صبح ها پرهیز کنند و صبح ها آب پرتقال یا خیار و ماست چکیده نخورند.
    بهترین صبحانه در فصل پاییز برای کودکان ارده شیره یا شیره خرما است. بچه های دبستانی از این صبحانه استفاده کنند تا مغزشان سرد نشود و بتوانند مطالب مدرسه را بگیرند.
    کودکان در فصل پاییز باید به لباس پوشیدن خود دقت کنند و حتما یک بالاپوش گرم یا پیراهن قدری ضخیم تر بپوشند تا باد صبح پاییز به بدنشان نخورد.
    در فصل پاییز به کودک خود مویز و کندر به بدهید، کندر و مویز حافظه را زیاد می کند و باعث می شود که گیرایی بچه ها برای درس زیاد شود.
    در این فصل خواب بچه ها نه باید کم و نه باید زیاد باشد زیرا خواب زیاد، سبب کسل شدن کودکان و اختلال در کارکرد مغزشان می شود.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین