پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:04 - 1400/09/16

فواید لبخند؛ از چربی‌سوزی تا تقویت ایمنی بدن

کارگر آنلاین/بسیاری لبخند زدن را صرفا پاسخی غیرارادی به چیزهایی می دانند که موجب احساس شادی یا القا خنده می شوند. در شرایطی که این درست است اما یک نکته مهم نباید نادیده گرفته شود: لبخند زدن می تواند یک انتخاب آگاهانه و عمدی باشد.

در شرایطی که لبخند مصنوعی نیز می تواند مفید باشد اما لبخند واقعی به روش های مثبت بر جسم و روان انسان تاثیرگذار بوده و فواید مختلفی را برای سلامت و خلق و خوی فرد، و حتی خلق و خوی افراد اطراف وی ارائه کند.

اغلب گفته می شود که خنده بهترین دارو است یا خندیدن بر هر درد بی درمان دواست.

در واقع، برخی پژوهش ها نشان داده اند که خندیدن ممکن است بسیاری از جنبه های سلامت روانی و جسمانی از جمله حافظه، سیستم ایمنی، و عملکرد شریانی را بهبود ببخشد.

افزون بر این، خندیدن می تواند به کالری سوزی بیشتر کمک کند.

در یک مطالعه با حضور 45 زوج، شرکت کنندگان به تماشای فیلم های کمدی یا جدی پرداختند. مشخص شد هنگام خندیدن در زمان تماشای فیلم های کمدی نرخ متابولیک آنها بین 10 تا 20 درصد افزایش می یابد.

با مد نظر قرار دادن این نتایج، سپس دانشمندان محاسبه کردند که فقط 15 دقیقه خندیدن در روز به سوزاندن 10 تا 40 کالری، بسته به وزن فرد و شدت خنده، منتج خواهد شد. این میزان برای تغییر وزن بین یک تا 4 پوند (450 گرم تا 1.8 کیلوگرم) در سال کفایت می کند.

کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری قلبی

بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر انسان ها در جهان است و فشار خون بالا از عوامل خطر کلیدی در این زمینه محسوب می شود. اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، اقدامی به آسانی لبخند زدن و خندیدن می تواند به کاهش سطوح آن کمک کند. یک بررسی در سال 2009 نشان داد که خندیدن موجب افزایش ضربان قلب می شود و پس از آن عضلات شل می شوند که کاهش فشار خون و ضربان قلب را در پی دارد. این می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

کاهش استرس

حتی اگر مجبور باشید لبخندی مصنوعی بزنید، بدن شما با انجام این کار احساس آرامش خواهد کرد. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که خندیدن می تواند ضربان قلب را در زمان استرس کاهش دهد. از این رو، لبخند زدن در زمان انجام یک وظیفه استرس‌زا می تواند به پایین نگه داشتن ضربان قلب و فشار خون کمک کند.

کاهش استرس نیز می تواند به تقویت سلامت قلب و پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

بهبود خلق و خو

برای این که خلق و خوی خود را بهبود ببخشید نیازی نیست تا هزینه های زیادی صرف کنید و تنها یک لبخند نیز می تواند به بهبود فوری آن کمک کند. مطالعه ای در سال 2010 نشان داد که لبخند زدن می تواند افکار مثبت را افزایش داده و احساس بهتری نسبت به موقعیت خود در فرد شکل بگیرد.

تقویت روابط

فواید سلامت لبخند زدن تنها به خود فرد مربوط نمی شوند و این کار می تواند به تقویت روابط با افراد دیگر و کاهش تنش نیز کمک کرده و از این طریق، فواید سلامت به اطرافیان نیز منتقل می شود. مطالعه ای در سال 2014 نشان داد افرادی که لبخند می زنند نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دهند، دوست داشتنی‌تر در نظر گرفته می شوند. این به بهبود روابط و تقویت فضای مثبت کمک می کند.

افزایش کارایی در محل کار

اگر در محل کار خود لبخند بزنید، در آنجا نیز احساس شادی بیشتری خواهید داشت. این شادی نیز نتیجه خواهد داد. مطالعات نشان داده اند که کارمندان شاد از بهره‌وری و انرژی بیشتری برخوردار بوده و احتمال بیشتری دارد ترفیع بگیرند.

کاهش درد

اگر از مصرف داروهای مسکن خسته شده اید، لبخند زدن را امتحان کنید. مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که خنده یک داروی قوی است که به افزایش آستانه درد و تحمل درد بیشتر کمک می کند. اگرچه درد از نظر فنی از بین نمی رود اما توانایی بدن برای احساس درد کاهش می یابد.

زمانی که می خندید، اندورفین در بدن ترشح می شود که یک ضددرد طبیعی است. اندورفین فواید تسکین درد متوسط را ارائه می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

در کنار فوایدی مانند کاهش استرس، لبخند زدن می تواند مولکول هایی را به مغز ارسال کند که با بیماری مبارزه می کند. این به معنای آن است که از سیستم ایمنی قوی‌تر برخوردار خواهید شد و کمتر به بیماری مبتلا می شوید. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد زنانی که پس از زایمان در جلسات خنده درمانی شرکت می کردند از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار بودند.

منبع: عصر ایران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین