پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:11 - 1400/09/23

چه عاملی باعث انحراف از مسیر ولایت است؟

عامل اصلی انحراف از مسیر ولایت

کارگرآنلاین| حجت الاسلام بهشتی پور گفت: ظلمی که در زمان امیرالمومنین (ع) شد این بود که مسیر ولایت انحراف پیدا کرد.

به گزارش کارگرآنلاین حجت الاسلام و المسلمین امیر بهشتی پور سخنران و کارشناس مذهبی گفت: در موضوع عید غدیر و ولایت که بزرگترین عید جهان اسلام و می‌توان گفت بزرگترین عید جهان هستی قرار گرفته است که خداوند متعال عیدی برتر و بالاتر از آن معرفی نکرده است. با ولایت، خداوند متعال دین را کامل کرده است و خداوند در آیه ۳ سوره مائده می‌فرمایند: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم». یعنی با ولایت دین کامل می‌شود نه با رسالت و نبوت.

وی افزود: به ولایت تاکید زیادی شده است که پیامبر اسلام (ص) در روایتی درباره اهمیت زیاد ولایت می‌فرمایند: «اگر خداوند به انسان هزار سال عمر بدهد که طول این هزار سال را هر روز، روزه باشد و هر شب را تا صبح عبادت کند و هر روز یک کوه طلا صدقه بدهد و هر روز یک ختم قرآن بخواند و هر روز یک حج عمره به جا آورد، اما ولایت نداشته باشد خداوند متعال استخوان‌های او را خرد می‌کند و به آتش جهنم می‌ریزد»

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه چرا این ولایت از اهمیت بالای برخوردار است و رکن اساسی همه اعمال ما در ولایت است، بیان کرد: همه عبادت و اعمالی که انجام می‌دهیم مثل یک پوسته می‌ماند، اما ولایت مغز است که اگر مغز نباشد این پوسته کاری نمی‌تواند کند. امام صادق (ع) در روایتی فرمودند: «خداوند دین اسلام را بر ۵ ستون بنا کرده است؛ ۱_ نماز ۲_روزه ۳_حج ۴_زکات ۵_ ولایت ما اهل بیت». خداوند در چهار ستون اول تخفیف داده است، اما در ولایت هیچ رخصت و تخفیقی وجود ندارد و در هر شرایطی باید ولایت اهل بیت را داشته باشیم.

وی با اشاره به این که چرا مسئله ولایت و غدیر اهمیت دارد، گفت: پیامبر اکرم (ص) خطاب به امیرالمومنین (ع) فرمودند: «علی جان هرکس ولایت تورا داشته باشد؛ هیچ گناهی نمی‌تواند به او آسیب بزند و کسی که ولایت تو را نداشته باشد؛ هیچ عبادتی نمی‌تواند به تو سود و فایده برساند». در روایت‌های مختلفی داریم که فرمودند: تمام اعمال با ولایت سنجیده می‌شود و اولین چیزی که از انسان سوال می‌شود ولایت است که اگر قبول نشود بقیه اعمال پذیرفته نمی‌شود.

حجت الاسلام بهشتی پور اظهار کرد: علت اینکه اسلام با ولایت کامل می‌شود این است که رکن اساسی و مغز اسلام و ریشه تمام مسائل، ولایت است و ظلمی که در زمان پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) شد این بود که مسیر اصلی انحراف پیدا کرد؛ بنابراین اختلاف ما با اهل سنت و ادیان دیگر این نیست که چگونه نماز می‌خوانند؛ اختلاف اصلی ما در مسئله ولایت است که چرا ولایت منحرف شد.

وی در پایان گفت: امیرالمومنین (ع) در روایتی فرمودند: اگر تمام مردم دنیا بر تپه‌ای از خاکستر باشند و تا روز قیامت لعنت کند کسانی را که مسیر ولایت را منحرف کردند و خاک بر سر بریزند این حق را ادا نکردند؛ چون این ظلم به آن بزرگی بود و ریشه و اساس منحرف شد نه ظواهر. اگر غدیر پذیرفته شد، اما بعد از ۷۵ روز که پیامبر اسلام (ص) از دنیا رفت، امیرالمومنین (ع) درب خانه‌ها را می‌زد و می‌فرمودند، مگر ۳ ماه پیش که با حضور ۱۲۰ هزار نفر در غدیر مراسم تنفیذ ولایت را مشاهده نکردید؟ اما به دلیل ترس و از دست دادن منافع گفتند ما چیزی مشاهده نکردیم. وقتی آن جا مسیراصلی منحرف شد، پس اصل مبانی و فروعات هم منحرف می‌شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین