پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:37 - 1400/10/05

میزان کشندگی اُمیکرون مشخص است؟

کارگر آنلاین/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت:هنوز نمی توان درباره میزان کشندگی سویه اُمیکرون با قطعیت صحبت کرد. آنچه مشخص شده سرعت بالای انتشار اُمیکرون نسبت به سویه دلتا است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان اظهار کرد: در طی فرایند تکثیر ویروس، همواره این احتمال وجود دارد که اشتباهاتی در کپی شدن اطلاعات ژنتیکی ویروس رخ دهد. البته در بیشتر موارد این تغییرات ژنتیکی ناچیز بوده و باعث تغییر خاصی در رفتار ویروس نمی شود اما در برخی موارد تغییرات زیاد بوده است یا در نقاطی از ویروس تاثیر می گذارد که باعث بروز تغییرات مهم در رفتار آن می شود.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که این جهش های ژنتیکی تصادفی بوده است و بدون طراحی یا هدف خاصی رخ می دهد. بنابراین همواره این احتمال وجود دارد که جهش ژنتیکی باعث کاهش عفونت زایی ویروس شود. برای ما جهش مهم آنهایی هستند که باعث تغییر در بیماری‌زایی، سرعت انتشار و شدت بیماری ناشی از ویروس شده یا بر فایده مندی واکسن، روش های تشخیص و درمان بیماری، اقدامات پیگیرانه و یا ایمنی ایجاد شده در بدن تاثیر بگذارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر تصریح کرد: به‌طور کلی تمام توصیه های بهداشتی که از ابتدای پاندمی کرونا ارائه شده درباره پیشگیری از انتشار ویروس جهش یافته اُمیکرون هم صادق است. توصیه اکید سازمان جهانی بهداشت سرعت دادن به روند واکسیناسیون است. توصیه می شود تمام کسانی که یا واکسن نزده اند یا تنها یک نوبت واکسن زده اند در اولین فرصت برای انجام یا تکمیل واکسینایسون خود اقدام همچنین به توصیه وزارت بهداشت و درمان، تمام افراد بالای ۱۸ سالی که ۳ ماه از نوبت دوم واکسن دریافتی آنها در کشور گذشته می توانند برای دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کنند.

خواجه‌ئیان بیان کرد: در کنار واکسیناسیون توصیه می شود که کماکان اقدامات پیشگیرانه مثل زدن ماسک، شست‌وشوی مکرر دستها، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ، رعایت تهویه اتاق‌ها، رعایت آداب تنفسی در زمان عطسه و سرفه و پرهیز از برگزاری مراسمات و مهمانی ها ادامه یابد. لازم به ذکر است که زدن واکسن نمی تواند جایگزین اقدامات پیشگیرانه دیگر شود و همه این توصیه ها باید به‌طور همزمان مورد توجه قرار گیرند.

وی عنوان کرد: احتمال انتشار ویروس در جامعه به رفتارهای بهداشتی مردم بستگی دارد. در شرایطی که درصد بالایی از جمعیت هدف حداقل دو نوبت واکسن را زده باشند و توصیه های بهداشتی عمومی که از ابتدای پاندمی ارائه شده را رعایت کنند، شانس گردش ویروس در جامعه کاهش یافته و تبعات ورود احتمالی ویروس به استان به حداقل می رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر خاطر نشان کرد: هنوز نمی توان درباره میزان کشندگی این سویه ویروس با قطعیت صحبت کرد. آنچه مشخص شده سرعت بالای انتشار اُمیکرون نسبت به سویه دلتا است. بنابراین ممکن است این ویروس باعث ابتلای تعداد زیادی از افراد در مدت زمان کوتاه شود که با توجه به نیاز درصدی از موارد مثبت به بستری شدن در بیمارستان و امکان مرگ و میر درصدی از بیماران بد حال یا بیمارانی که دارای بیماری‌های زمینه ای هستند، ضروری است که کلیه اقدامات پیشگیرانه لازم به‌عمل آید تا از بروز تلفات بیشتر جلوگیری شود.

خواجه‌ئیان گفت: بر اساس اطلاعات موجود، به‌طور کلی علایم بیماری ناشی از اُمیکرون تفاوتی با علایم ناشی از سایر سویه ها ندارد. چون بررسی موارد ابتلا به این سویه به تازگی شروع شده است، ممکن است آمارهایی بر اساس موارد موجود انتشار پیدا کند اما اطلاعات فعلی کافی نیست و باید منتظر جمع بندی آمارهای رسیده از کشورهای مختلف بمانیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: ویروس کرونا به‌طور مرتب در حال جهش ژنتیکی است و این جهش ها از طریق تعیین توالی ژنتیکی که در نقاط مختلف دنیا در حال انجام است تحت بررسی است. بر اساس میزان تاثیر جهش ها بر رفتار ویروس، ویروس های جهش یافته در ۳ گروه طبقه بندی شده و مورد بررسی قرار می گیرند. این طبقه بندی به‌صورت: سویه های تحت نظر (VUM)، سویه های مورد توجه (VOI) و سویه های نگران کننده (VOC) است. در حال حاضر ۷ سویه تحت نظر، ۲ سویه مورد توجه و ۵ سویه نگران کننده در لیست سویه های ویروس کرونا (SARS-CoV-۲) قرار دارند.

وی تصریح کرد: رتبه بندی استان‌ها به‌طور مرتب تغییر می کند اما استان بوشهر همواره جزو استان‌های با پوشش واکسیناسیون مناسب است. تعداد کل افراد ۱۲ سال به بالای واکسن زده در استان تا روز ۳۰ آذر ماه سال جاری ۷۷۹هزار و ۸۴۲ نفر می باشد. از این تعداد ۶۸۶هزار و ۸۱۱ نفر هردو نوبت را دریافت کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر بیان کرد: روزانه در این استان حدود ۷۰۰ نفر برای گرفتن نوبت اول واکسن مراجعه می‌کنند. همچنین برای نوبت سوم هم همزمان با سراسر کشور تزریق برای افراد بالای ۱۸ سال آغاز شده است و تا کنون ۶۳هزار و ۲۰۹ نفر نوبت سوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

خواجه‌ئیان عنوان کرد: بنابر توصیه سازمان جهانی بهداشت بهتر است که افراد نوبت سوم واکسن را هم از همان نوع دو نوبت قبل دریافت کنند اما بر اساس دستورالعمل ها و موجودی واکسن های مختلف، این امکان وجود دارد که از واکسن های دیگر هم استفاده شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین