پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:58 - 1400/10/21

از کجا بفهمیم که توبه ما مورد قبول واقع شده یا نه؟

برای قبول شدن توبه چه کار کنیم ؟

کارگرآنلاین | در طول زندگی ممکن است که انسان مرتکب خطاهایی شده و آن خطاها سبب شود لکّه سیاهی در پرونده انسان ثبت گردد؛ در صورت تحقّق چنین حالتی می‌بایست جهت بر طرف کردن این لکّه سیاه اقداماتی را انجام داد که در این متن به آن خواهیم پرداخت.

 به گزارش کارگرآنلاین چه جوری باید توبه کنیم و از کچا بدونیم که خدا توبه ی ما رو پذیرفته. راستش من ارتباط قلبی م با خدا خیلی خیلی قوی و دوستانه هست و خیلی ساده و بی آلایش، بعد از نماز توبه کردم  و دلم گواهی میده که خداوند منو بخشیده اما چون نمیدونم آیا توبه آداب و مراسم خاصی داره یا نه، یه کم ذهنم درگیره. ممنون میشم اگر منو راهنمایی کنید.  قبل از این که بخواهم پاسخ سوال شما را بدهم بهتر است که تعریف توبه و اهمیت آن را بیان کنیم.
توبه در اصطلاح شرع بازگشت بنده از عصیان«گناه» و روی آوردن به اطاعت از خداوند را می گویند. و در اهمیت و ارزش توبه همین بس که خداوند در قرآن کریم حدود 88 بار بندگانش را به توبه و بازگشت از گناهان دعوت کرده است و در آیات متعدی از بازگشت بندگانش ابراز خوشحالی کرده است همان گونه که در قرآن کریم می فرماید: «بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، به درستی که خداوند بخشنده مهربان است. و به درگاه پروردگارتان باز گردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آنکه عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوی هیچ کس یاری نشوید». و در جای دیگری می فرماید: «و همگى بسوى خدا بازگردید اى مؤمنان، تا رستگار شوید». 

اما این توبه بر 4 رکن استوار است و هر کسی که می خواهد توبه اش مورد قبول خداوند واقع شود باید  در زندگی خود این 4 رکن را فراهم کند همان گونه که امیر المومنین(علیه‌السلام) در بیان ارکان و اساس توبه می فرماید: «توبه بر چهار پایه استوار است 1- پشیمانى درونى 2- استغفار زبانى 3- استغفار عملى 4- تصمیم جدّى بر عدم بازگشت به گناه» 

نخستین قدم توبه پشیمانى درونى است یعنی حقیقتاً در درون قلب و روح و جان شخص توبه کننده تحوّل و انقلابى رخ دهد و از گناهى که مرتکب شده تنفّر پیدا کند و پشیمان گردد. 

رکن دوم: هر چند پشیمانى درونى اوّلین گام توبه است، ولى تنها رکن آن نیست. بدین جهت باید این تحوّل و انقلابى که در درون او پیدا شده در سایر اعضاء بدنش نیز اثر بگذارد و به وسیله زبانش، که ترجمان قلب او است، آشکار گردد. زبان هم به دنبال قلب از گناه توبه کند و استغفار گوید.بنابراین هماهنگى قلب و زبان در تنفّر از گناه، دو ستون از ستون‏هاى چهارگانه توبه است.

رکن سوم: این حالت ندامت و پشیمانى از زبان به سایر اعضا هم منتقل شود و آن‏ها را به عکس العمل وادارد تا انسان براى جبران گذشته کارى انجام دهد. اعضاء انسان در این مرحله سه کار می‌تواند انجام دهد، تا نهال نوپاى توبه استحکام یابد و بارور گردد: الف) حق و حقوق مردم که بر اثر گناهان پایمال شده را جبران کند؛ اگر غیبتى کرده، حلالیت بطلبد. اگر قلب مؤمنى را شکسته جبران کند. اگر مال مردم را تلف کرده، جبران نماید. خلاصه هر حقّى از هر شخصى بر عهده اوست ادا کند. ب) حقوق خداوند را نیز ادا کند؛ اگر عبادتى را ترک کرده انجام دهد. اگر ترک آن عبادت قضا و کفّاره‌اى دارد بجا آورد. و این امور را به پس از مرگ موکول نکند! ج) بدى ‏ها و خطاها و گناهان گذشته را با خوبى ‏ها و عبادات جبران نماید. شاهد بر این مرحله از توبه جمله «الّا الَّذینَ تابُوا وَ اصْلَحُوا»؛ «مگر کسانى که توبه کردند و (به دنبال آن) خود را اصلاح نمودند». می‌‏باشد، که در آیات متعدّدى از قرآن مجید آمده است  گناه مثل بیمارى است و اگر گناه کبیره باشد همانند بیماری‌‏هاى سخت است، شخصى که مبتلا به بیمارى سختى می‌‏گردد و پس از معالجه و مداوا از بستر برمى‏ خیزد، قواى او تحلیل رفته، چشم‏ها گودافتاده، لاغر شده و توانایى لازم ندارد. باید علاوه بر معالجه و درمان، تقویت شود تا نیروى خویش را بازیابد. گناه نیز ایمان و فضایل انسانى را تضعیف می‌‏کند، پس از توبه باید آن فضایل تضعیف شده را با کارهاى صالح و شایسته تقویت نمود. 

رکن چهارم: تصمیم به ترک گناه و عدم تکرار در آینده، یعنى توبه راه را به انسان تا آخر عمر نشان دهد.  و البته توبه دو رکن دیگر هم دارد که این ها کمال و آخرین درجات توبه است همان گونه که حضرت در ادامه به دو رکن نهایی توبه اشاره می کند و می فرماید: گوشتى که از حرام و معصیت روئیده با ناراحتی و رنجی که از طرق عبادت به انسان می رسد اب کرده و از بین ببری و اخرین و نهایت توبه که بسیار موثر می باشد و روح انسان را ملکوتی می کند و انسان را به سوی کمال و سیر و سلوک الی الله سوق می دهد رساندن رنج عبادت به بدن است همان گونه که حضرت در ادامه می فرماید: بچشانى بدن را الم و زحمت اطاعت همان طورى که شیرینى گناه و معصیت را چشانده ‏است  اگر کسی این گونه توبه کرده باشد مطمئن باشد که توبه او مورد قبول خداوند واقع شده است و از این گونه توبه کردن لذت خواهد برد. 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین