پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:12 - 1400/10/22

غیبت کردن و پیامدهای جسمی و روانی آن

پیامدهای جسمی و روانی غیبت کردن را بشناسید

کارگرآنلاین|  عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان گفت: غیبت کردن از گناهانی است که امراض روحی و جسمی ناشی از آن محققا و دقیقا پس از مبادرت به این عمل ناپسند به سراغ غیبت کننده و شنونده غیبت می‌آید و او را مبتلا می‌کند.

به گزارش کارگرآنلاین عبدالرسول جمشیدیان، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه رزایل اخلاقی چون: غیبت، تهمت و افترا و دروغگویی به تعبیر قرآن انسان را دچار «مرض» می‌کند، اظهار کرد: هر یک از این گناهان فاعلان آن را دچار امراض روحی و جسمی‌ می‌کند ولی زمان ابتلا به این امراض مشخص نیست.
وی ادامه داد: غیبت کردن از گناهانی است که امراض روحی و جسمی ناشی از آن محققا و دقیقا پس از مبادرت به این عمل ناپسند به سراغ غیبت کننده و شنونده غیبت می‌آید و او را مبتلا می‌کند.

جمشیدیان با اشاره به اینکه غیبت از گناهانی است که افراد از آن در اسلام به شدت سلب شده‌اند، بیان کرد: از غیبت در قرآن با عبارت خوردن گوشت برادر مرده یاد شده و علت آن همین تاثیرگذاری آنی و فوری این فعل مذموم است که متعاقب غیبت کردن به سراغ غیبت‌کننده و غیبت شنونده می‌آید.

وی با اشاره به روایتی در مورد غیبت کردن دو خواهر در ماه مبارک رمضان، گفت: پدر این دو خواهر با حضور نزد پیامبر(ص) برای کسب اجازه افطار کردن پس از اذان، حاضر شد و پیامبر(ص) به ایشان فرمودند که دختران شما روزه نبوده‌اند و نیازی به اجازه من برای افطار کردن ندارند که پس از مراجعت پدر نزد دختران آنها از این قول پیامبر ناراحت شده و نزد ایشان آمدند تا علت را جویا شوند.

جمشیدیان ادامه داد: پیامبر(ص) پس از مراجعه این دو خواهر از آنها خواست انگشت سبابه در گلو ببرند تا پس از خارج شدن بقایای غذایی بر آنها نیز روشن شد که چیزی خورده‌اند که پیامبر علت این امر را فعل آنها در غیبت پشت سر دیگران عنوان فرمودند و آنها نیز بر این امر اعتراف کردند.

وی افزود: علیرغم آنکه این دو خواهر هیچ مواد غذایی نخورده بودند اما به تصدیق آیه قرآن غیبت کردن همچون خوردن گوشت برادر مرده در آنها علایمی اینچنین ظاهر کرده بود که این امر نمایانگر تاثیرگذاری این عمل ناپسند دقیقا متعاقب آن است.

جمشیدیان با اشاره به اینکه برخی گناهان دارای اثراتی است که ممکن است تا مدت‌ها بعد ظاهر نشود، تصریح کرد: غیبت کردن که بسیاری افراد بر انجام آن یا شنیدن آن علاقه دارند از گناهانی است که عوارض آن نه تنها در آن دنیا بلکه در همین دنیا و دقیقا پس از مبادرت به آن گریبانگیر فاعلان آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غیبت کردن با قطع ارتباط فرد و خداوند موجب ابتلای فرد به مرض می‌شود، گفت: قطع ارتباط فرد با خداوند به دلایل بسیاری چون عمل نکردن به دستورات سلبی و ایجابی محقق می‌شود و غیبت نیز با عمل نکردن به دستور سلبی خداوند در سخن نگفتن پشت سر دیگران موجب قطع این ارتباط و ابتلا به امراض روحی و جسمی می‌شود.

جمشیدیان با اشاره به اینکه بروز این آثار روحی، روانی و جسمی منتظر عقبی و آخرت نمی‌ماند بلکه در همین دنیا آثار آن ظاهر و افراد را مبتلا می‌کند، اظهار کرد: افراد اقبال زیادی نسبت به غیبت دارند زیرا غیبت بازگویی چیزهایی است که وجود دارند در حالی‌که گناهان دیگری چون تهمت زدن اگر چه بار گناه آن نیز بالا و سنگین است کمتر در جامعه محقق می‌شوند و به همین دلیل بازداری از غیبت بسیار مورد تاکید بوده و عوارض بسیار نیز دارد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین