پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:50 - 1400/10/30

ارزشمندترین نعمت الهی برای بشریت را بشناسید

کارگرآنلاین| عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: گوهر عقل، ارزشمندترین نعمت الهی برای بشریت است و به همین جهت است که انسان اشرف مخلوقات نامیده شده است و به واسطۀ این نعمت بزرگ است که انسان می تواند خیر را از شر، هدایت را از ضلالت، دوست را از دشمن، نور را از ظلمت و… تمییز دهد.

به گزارش کارگرآنلاین صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: گوهر عقل، ارزشمندترین نعمت الهی برای بشریت است و به همین جهت است که انسان اشرف مخلوقات نامیده شده است و به واسطۀ این نعمت بزرگ است که انسان می تواند خیر را از شر، هدایت را از ضلالت، دوست را از دشمن، نور را از ظلمت و… تمییز دهد و از آفات و خطرات مصون و محفوظ بماند.
وی، افزود: عقل در میان منابع شناختی بشر اهمیت ویژه ای دارد و به ویژه عقل نظری با مقدمات یقینی و طریق استدلال نزد غالب متفکران یکی از مهم ترین راه ها برای رسیدن به حقیقت بوده و هست، افزون بر منابع شناختی بشری، وحی نیز با منشأ ماوراءالطبیعی، معارف بلندی را در اختیار بشر قرار داده است.

 وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم و در کنار آن عترت پیامبر (ص) به اهمیت عقل و تفکر تأکید فراوانی دارند، آیات بسیاری وجود دارد که آدمیان را به تعقل و تفکر فرا می خوانند و کسانی را که عقل خود را به کار نمی گیرند تقبیح و شماتت می کند.
بهروز با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی(ره) پیرامون عقل ادامه داد: از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) عقل قطعی تنها عاملی است که صورت وحی و بعثت انبیاء و اصل نبوت و رسالت را تبیین می کند و حجیت پیام های وحی و شریعت را با برهان عقلی تثبیت می نماید.
وی عقل را از دیدگاه قرآنی نوری دانست که به ارواح انسانها اضافه می شود و افزود: عقل از دیدگاه قرآن نوری است که خداوند به ارواح انسان ها افاضه می کند و حجت الهی است که به طور  ذاتی دارای عصمت بوده و قوام حجیت هر حجتی به آن است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: قرآن کریم با عبارات مختلفی از عقل تجلیل کرده و مؤمنان را به تفکر و تعقل در موضوعاتی تشویق نموده است و از همه مهم تر آنکه سنگ بنای اصول دین را عقل می داند و اعتقادی را که از طریق تقلید نه تحقیق بدست آید به رسمیت نمی شناسد.

وی با استناد به آیه ۶۵سوره انعام ادامه داد: در این آیه می خوانیم: این چنین خداوند براى شما آیات را روشن مى‏ کند شاید که بیندیشید. بهروز حدیثی از امام رضا(ع) نقل کرد و گفت: امام رضا(ع) می فرمایند: دوست هر انسانی عقل او و دشمن او جهل او است. 
وی افزود: در معناشناسی قرآنی، نه جایگاه احساسات بلکه ابزار دریافت و فهم تلقی شده‌اند. عقل در قرآن به مثابه فرآیند شناخت که به ایمان می‌انجامد، دریافت حسی و فهم قلبی را هم شامل می‌شود و به هر حال بر استفاده از حواس استوار است. 
بهروز از لزوم مجهز شدن آدمیان به قدرت عقل گفت و تاکید کرد: خداوند متعال، آدمیان را به قدرت عقل و تدبر مجهز کرده است تا در عرصه‌های مختلف حیات، راه را از بیراهه پیدا کنند و نشانه‌های وجود متعالی خالق را تشخیص دهند. 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین