پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:30 - 1400/11/03

شماهم زیاد خمیازه می کشید ؟

کارگر آنلاین/آیا خمیازه کشیدن به خاطر خستگی و خواب آلوده بودن است یا به خاطر خنک کردن مغز خمیازه میکشیم؟ با علت های اصلی خمیازه کشیدن آشنا شوید.

یکی از دلایل رایج برای خمیازه بیش از حد خستگی مفرط می باشد. اگر افراد به اندازه کافی نخوابند ، احتمالاً بیش از حد خمیازه خواهند کشید و اگر افراد خستگی مداوم و بیخوابی پایدار را در طول روز تجربه کنند ، احتمالاً با اختلال خواب روبرو خواهند شد و باید به پزشک مراجعه کنند.

مثلاً این افراد معمولا خستگی را هنگام روز تجربه می کنند و دیگر علائمی که می تواند به مشکلات خواب مربوط باشد، شامل موارد زیر است :

- سختی در تمرکز

- عکس العمل های آرام

- کلافگی

- بی انگیزگی

- ضعف یا درد عضلانی

- خشم

عصبانیت یکی دیگر از عواملی است که باعث خمیازه کشیدن می شود.

خشم می تواند روی قلب، سیستم تنفسی و سطح انرژی فرد تاثیرگذار باشد و همچنین می تواند تنگی نفس، خمیازه و احساس ترس را به وجود آورد. اگر فرد احساس خشم بیش از حدی داشته باشد، احتمالا متوجه خمیازه کشیدن بیش از حد خود می شود و خمیازه ای که مربوط به خشم و عصبانیت باشد، اغلب با استرس بدتر خواهد شد.
- خمیازه کشیدن هنگام مصرف برخی دارو ها:

افراد ممکن است هنگام مصرف دارو های خاصی ، خمیازه کشیدن بیش از حد را تجربه کنند.

خستگی و سرگیجه یکی از اثرات جانبی داروهای خاص می باشد که این دارو ها ممکن است علائم بدی را نیز به همراه داشته باشند که عبارتند از :دارو های حاوی سروتونین یا ضد افسردگی ، آنتی هیستامین ها و داروهای مسکن.
- افسردگی از دلایل خمیازه کشیدن:

افسردگی می تواند باعث خمیازه کشیدن بیش از حد شود که معمولاً علت آن هم اثرات جانبی داروهای ضد افسردگی می باشد . اگر فرد با افسردگی مواجه باشد و متوجه خمیازه مداوم خود شود ، باید حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارد تا بتواند دارو های خود را تغییر دهد.

دلیل خمیازه کشیدن
افسردگی یکی از دلایل خمیازه کشیدن زیاد است
- مشکلات قلبی از علت های خمیازه کشیدن زیاد:

خمیازه کشیدن بیش از حد می تواند نشان دهنده خونریزی اطراف قلب باشد. این موضوع می تواند با عصب شما نیز ارتباط باشد و در بعضی از موارد خمیازه کشیدن بیش از حد نشان دهنده حملات قلبی نیز هست و دیگر علائمی که همراه با خمیازه کشیدن به مشکلات قلبی مرتبط هستند، شامل موارد زیر می باشد:

- درد سینه

- کوتاهی و تنگی نفس

- درد بالاتنه

- بی خوابی

- سنگینی سر

اگر هر کدام از این موارد بالا را به همراه خونریزی بیش از حد داشتید ، حتما به پزشک مراجعه کنید.
- حمله یکی از دلایل خمیازه کشیدن مدوام:

افرادی که دچار حمله می شوند، به طور مداوم خمیازه می کشند. پزشکان باور دارند که علت خمیازه کشیدن این است که خمیازه به آن ها کمک می کند که دمای بدن خود را کاهش دهند و آن را به حالت متعادل برساند و بعضی از تحقیقات نشان می دهد که پروسه خمیازه می تواند ساقه مغز را درگیر کند که با مهره های گردنی در ارتباط است. خمیازه کشیدن بیش از حد قبل از حمله اتفاق می افتد و علائم دیگر همراه با خمیازه برای حمله شامل موارد زیر می باشد :

- افتادگی پایین صورت

- بی حسی و ناتوانی در لبخند زدن

- ضعف در بازو ها

- ناتوانی در بالا نگه داشتن دست ها

- تکلم سخت

- صرع

افراد مبتلا به صرع ممکن است که با خمیازه کشیدن بیش از حد در طول روز مواجه شوند.
- مالتیپل اسکلروزیس:

افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ممکن است که خمیازه کشیدن بیش از حد را تجربه کنند. علت آن هم این است که دمای بدن آن ها در طی این بیماری بالا می رود و بدن سعی دارد با خمیازه دما را به حالت متعادل برساند و خمیازه کشیدن همچنین با سطح کورتیزول مرتبط است که هورمون استرس در بدن می باشد.

خمیازه کشیدن زیاد
دلایل خمیازه کشیدن بیش از حد
علائم مربوط به مالتیپل اسکلروزیس شامل موارد زیر می باشد :

- خستگی بیش از حد

- بی حسی در قسمت هایی از بدن مثل صورت، بازو و ساق پا

- مشکلات بینایی

- سرگیجه

- تعادل نداشتن

- سخت راه رفتن

- نارسایی کبد

افراد ممکن است در مواجهه با نارسایی کبد بیش از حد خمیازه بکشند و دانشمندان باور دارند که علت آن خستگی بیش از حد در این افراد است. علائم نارسایی کبد شامل موارد زیر می باشد :

- کاهش اشتها

- بی خوابی

- اسهال

- کلافگی

- احساس خواب آلودگی بیش از حد در طول روز

- ورم دست ها و پاها به علت جمع شدن مایع زیاد در این قسمت

- تومور مغزی

در موارد نادری خمیازه کشیدن بیش از حد می تواند نشانه تومورهای مغزی باشد و دیگر علائم تومور مغزی شامل موارد زیر است :

- سردرد

- تغییر شخصیت

- ضعف در یک قسمت از بدن

- کاهش حافظه

- مشکلات بینایی
تشخیص علت بیش از حد خمیازه کشیدن

برای تشخیص علت بیش از حد خمیازه کشیدن، پزشک ممکن است سوالاتی را در مورد عادت های خوابیدن از شما بپرسد. آن ها معمولاً می خواهند مطمئن شوند که شما به اندازه کافی استراحت می کنید. این موضوع به آن ها کمک می کند که علت خمیازه کشیدن را راحت تر تشخیص دهد.

بعد از این که مشکلات خواب شما مشخص شد، معمولاً تست های تشخیصی را برای دیگر دلایل ممکن اعمال می کند. شاید آزمایش EEG برای شما مورد استفاده باشد. آزمایش EEG می تواند فعالیت الکتریکی مغز تان را اندازه گیری کند و این آزمایش به شما کمک می کند که متوجه دیگر وضعیت های مغزی شوید که ممکن است پزشک برای شما نیز تجویز کند.

آزمایش ام آر آی نیز از آهنرباهای بسیار قوی و امواج رادیویی استفاده می کند تا بتواند تصویری از جزئیات بدن فراهم کند و تمام ساختار آن را به دقت مشاهده کند. این تصویر را برای تشخیص مشکلات در مغز، مهره های کمر، تومور ها و بیماری هایی مثل اسکلروزیس مورد استفاده قرار می دهند. اسکن ام آرآی می تواند برای ارزیابی عملکرد قلب و تشخیص مشکلات آن نیز مفید باشد.

دلیل خمیازه کشیدن
برای تشخیص علت خمیازه کشیدن بیش از حد چه کنیم؟
درمان خمیازه بیش از حد

اگر دارویی علت این مشکل شده باشد، پزشک به شما پیشنهاد می کند که دز آن را پایین بیاورید.

اگر خمیازه بیش از حد شما به دلیل اختلالات خواب اتفاق افتاده باشد، پزشک به شما پیشنهاد می کند که از داروهای کمکی برای خوابیدن و از تکنیک هایی برای استراحت مفید تر استفاده کنید.
این تکنیک ها شامل موارد زیر می باشد :

- استفاده از دستگاه های تنفسی مناسب

- تمریناتی برای کاهش استرس

- مقید بودن به برنامه منظم خواب

اگر خمیازه بیش از حد به هر یک از نشانه های جدی از وضعیت های پزشکی فرد مثل اپیلپسی یا نارسایی کبد مربوط باشد ، پزشک تان سریعاً اقدامات مربوطه را آغاز خواهد کرد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین