پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:16 - 1401/02/03

علائم و عوارض کمبود گلبول سفید + راه افزایش آن با طب سنتی

کارگر آنلاین| کمبود گلبول سفید خون موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی در بدن شده و در نتیجه مورد هجوم انواع بیماری و عفونت ها می شود.

گلبول های سفید خون در مغز استخوان تولید می ‎شوند و افت تعداد گلبول های سفید خون می ‎تواند ناشی از برخی موارد زیر باشد :

  •     عفونت های ویروسی
  •     اختلالات مادرزادی
  •     سرطان
  •     اختلالات خودایمنی
  •     عفونت های شدیدی که به سلول های سفید خون زیادی احتیاج دارند
  •     داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها
  •     تغذیه ضعیف و نامناسب
  •     تعداد کم گلبول های سفید خون ، برای مقابله با عفونت ها بی اثر است و ممکن است منجر به وضعیتی به نام لوکوپنی شود .

 علائم و نشانه های کمبود گلبول های سفید خون

    تب شدید
    لرز
    تعریق

 اگر تعداد این گلبول ها به دلیل وجود برخی عفونت ها کاهش یابد، منجر به ایجاد علائم زیرمی ‎شود:

  •     تورم و قرمزی پوست
  •     زخم های دهان
  •     گلو درد
  •     سرفه شدید
  •     تنگی نفس

گلبول های سفید در خون

 دامنه مجاز تعداد گلبول های سفید خون چقدر است ؟

میانگین مجاز میزان گلبول های سفید خون چیزی بین 3500 تا 10.500 در هر میکرولیتر خون است . در صورت کم شدن بیش از حد میزان این گلبول ها در هر میکرولیتر خون ، مصرف برخی از داروهای خانگی می ‎تواند موثر باشد .
 داروهای خانگی که باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون می ‎شوند

1. روغن اسطوخودوس

این روغن معمولا برای درمان استرس و اضطراب و تقویت خواب استفاده می ‎شود اما جالب است که بدانید مصرف این روغن به افزایش تعداد گلبول های سفید خون نیز کمک می ‎کند .روغن های دیگر مانند روغن بادام شیرین، روغن درخت چای و روغن سرو نیز دارای اثرات مشابهی در بهبود تولید گلبول های سفید خون هستند .

مواد لازم:

20 قطره روغن اسطوخودوس

60 میلی لیتر روغن نارگیل و یا روغن زیتون

طرز تهیه و نحوه استفاده :

روغن ها را با هم ترکیب کرده و روزی یک بار بدن خود را با آن ها ماساز دهید .

2. سیر

سیر، به لطف داشتن آلیسین، دارای خاصیت ایمنی و ضد التهابی است و با تحریک گلبول های سفید مختلف خون که شامل لنفوسیت ها، ائوزوفیل ها و ماکروفاژ ها است، ایمنی شما را تقویت می ‎کند.

سیر خرد شده را به وعده های غذایی خود اضافه کنید و آن را جزیی از رژیم غذایی خود قرار دهید.

گلبول های سفید در خون

3. اسفناج

اسفناج یک منبع غنی از ویتامین های A،C و E است که این ویتامین ها به افزایش میزان گلبول های سفید خون کمک می ‎کنند و بنابراین، بهتر است اسفناج پخته شده را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید .

 4. برگ پاپایا

برگ های پاپایا حاوی استوژین ها هستند که ترکیبات مهمی در افزایش تعداد گلبول های سفید خون به حساب می ‎آیند. شما می ‎توانید این برگ ها را بشویید و سپس آب آن ها را بگیرید و روزانه میل کنید. اگر آب این برگ ها تلخ است می ‎توانید با اضافه کردن مقداری عسل به آن طعم دلنشینی بدهید .

5. ویتامین ها

ویتامین های C، E، A و B9 در بهبود میزان گلبول های سفید خون نقش اساسی دارند . ویتامین A در حقیقت نقش ویژه ای در افزایش لنفوسیت ها دارد، در حالی که ویتامین C برای تقویت ایمنی کلی بدن شناخته می ‎شود . ویتامین B9 برای تولید نوتروفیل ها ضروری است و ویتامین E در تولید سلول های T نقش دارد.

مصرف غذا هایی مانند اسفناج ، هویج، پنیر، گوشت، تخم مرغ، سیب زمینی شیرین و مرکبات یکی از راه های مناسب برای جذب این ویتامین ها است و همچنین می ‎توانید با تجویز پزشک خود از مکمل های ویتامین استفاده کنید.

 6. ماست

پروبیتیک های موجود در ماست باعث تقویت ایمنی بدن و افزایش تولید گلبول های سفید خون می ‎شوند. بنابراین لازم است که مصرف ماست را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید .

 7. اسید های چرب امگا3

امگا3 دارای خواص ایمنی هستند و باعث افزایش گلبول های سفید خون م ی‎شوند. با مصرف ماهی هایی مانند ساردین و سالمون و سایر مواد غذایی مانند گردو و آووکادو میزان لازم امگا3 خون را تامین کنید و یا از مکمل های حاوی آن بهره ببرید .

 8. روی

روی می ‎تواند به بازگرداندن عملکرد طبیعی گلبول های سفید کمک کند و از این طریق ایمنی بدن را تقویت کند . با مصرف غذا هایی مانند گوشت قرمز، لوبیا و آجیل و یا مصرف مکمل های حاوی این ماده معدنی میزان لازم بدن خود را تامین کنید .

9. کلم بروکلی

وجود ماده شیمیایی سولفورافان در کلم بروکلی به تنظیم تعداد گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می ‎کند. با قرار دادن این ماده غذایی در رژیم غذایی روزانه خود از خواص بی شمار آن بهره ببرید .

10. سلنیوم

سلنیوم تاثیر مثبتی در تولید گلبول های سفید، به ویژه لنفوسیت ها و نوتروفیل ها دارد. سلنیوم همچنین ایمنی شما را در برابر عفونت ها و بیماری های مختلف تقویت می‎ کند. با مصرف بیشتر ماهی تن و ساردین، مرغ و بوقلمون نیاز روزانه خود را به این ماده مغذی برآورده کنید و همچنین می ‎توانید از مکمل های مخصوص آن استفاده کنید .

11. کیوی

کیوی ها حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند و همچنین منابع غنی از پتاسیم و ویتامین های C و E هستند. همه این مواد مغذی نقش مهمی در تقویت ایمنی بدن و افزایش گلبول های سفید خون شما دارند. با مصرف روزانه 1-2 عدد کیوی از خواص مفید آن بهره مند شوید .

12. مرکبات

مرکبات منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستند که هر دو عملکرد ایمنی بدن را تقویت می ‎کنند. آن ها همچنین به افزایش تعداد گلبول های سفید خون کمک فراوانی می ‎کنند . مرکباتی که به راحتی در همه جا موجود هستند پرتقال ، کیوی ، توت فرنگی ، لیمو و گریپ فروت می باشند .

گلبول های سفید در خون
 عوارض کمبود گلبول های سفید خون

در صورت مشاهده هر یک از علائم کمبود گلبول های سفید خون ، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه شود. عدم اقدام به موقع می ‎تواند منجر به عوارض زیر شود :

شما مستعد ابتلا به عفونت های مکروبی و انگلی می ‎شوید .

اگر مبتلا به سرطان هستید ، به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدنتان ممکن است درمانتان به تاخیر بیفتد .

 در موارد شدید ممکن است این بیماری منجر به فوت شخص شود .

پس هر چه زودتر برای درمان این مشکل اقدام کنید، برایتان بهتر است .

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین