پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:23 - 1401/02/04

عوارض جانبی بد، خوب و عجیب شناخته شده در استفاده از قرص های ضدبارداری

کارگر آنلاین| میزان مصرف قرص های “قرص ضدبارداری” به منظور جلوگیری از حاملگی ها ناخواسته در سرتاسر دنیا بسیار زیاد است. اما اگر مردم به عوارض این داروهای شیمیایی کاملا واقف باشند در مصرف خودسرانه آن کمی تامل می کنند.

به طور کلی قرصهای ضدبارداری انواع مختلفی دارد که همه آنها شامل اشکال مصنوعی از هورمون استروژن، پروژسترون، یا هر دو هستند ؛ پروژسترون مصنوعی، پروژستین نامیده می شود و قرص های ترکیبی، از پروژستین و استروژن ساخته شده اند.

  •     "قرص های ضد بارداری روزمره" و قرص های "21 روزه" :قرص های روزانه، مصرفشان ساده تر و راحت تر است، زیرا یک روال روزانه یکسان دارد. در مورد این نوع از قرص های ضد بارداری باید گفت یک بسته قرص روزانه، 28 روز طول می کشد، اما هفت قرص دیگر غیرفعال است .
  •     "قرص مینی" که شامل پروژستین هستند .
  •     قرص های مونوفازیک ،حاوی همان تعادل هورمونی هستند با قرص های فازی، دو یا سه نوع مختلف قرص مصرف می شود، که هر کدام دارای تعادل هورمونی مختلفی هستند.

عوارض بد قرص های ال دی یا همان ضد بارداری:

1. تهوع:

اگرچه انتظار می رود تا حداکثر سه ماه طول بکشد، برخی از زنان هنگام شروع قرص، احساس آرامش می کنند ،مصرف قرص به همراه یک وعده غذایی، می تواند به کاهش میزان چاقی که شما در درازمدت نیاز به تنظیم هورمون به سطح جدیدی از استروژن و پروژسترون کمک کند.

2. حساسیت سینه ها:

با توجه به گزارش پزشک خانواده آمریکا، این عارضه قرص های ضد بارداری تا حد ممکن تا 18 ماه طول می کشد.

3. باد کردن و نفخ:

تغییرات در افزایش و کاهش هورمون های جنسی بدن شما، می تواند منجر به احتباس آب و نفخ شود. این اثرات ،ممکن است به ویژه برای زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات دستگاه گوارش محسوس باشد. به گفته او، بسیاری از زنان پس از شش ماه ،نسبت به یک رژیم دارویی جدید آداپته می شوند.

نباید های قرص ضد بارداری

4. سردرد:

مطالعه ای در سال 2005، که در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شد، بیان می کند که حدود 10 درصد از زنان در طی یک ماه از زمان شروع قرص احساس سردرد می کنند فقط یک بار، هنگامی که بدن قرص ضد بارداری جدید را تجربه می کند ،این اتفاق رخ می دهد، نویسندگان این مقاله این نتیجه را در مورد سردرد پس از مصرف قرصهای ضد بارداری می گیرند.

خانم هایی که دارای حالت تهوع هستند عوارض جانبی دیگری را نیز علاوه بر آن که ناشی از مصرف این قرص است را دارند، مانند پریودهای نامنظم، حالت تهوع، سردرد و یا تغییر در وزن ، هورمون های قرص های کنترل بارداری، می توانند احتمال ابتلا به سردرد و میگرن را افزایش دهند.

5. افزایش اشتها و چاقی :

شاید شما از داشتن PMS ، همواره این را به یاد این امر بیفتید که هورمون ها می توانند به شدت باعث گرسنگی شما گردند این ،همان زمانی است که سطح استروژن و پروژسترون خود را از طریق قرص ضد بارداری تغییر می دهند.

اما "راس" اشاره می کند که افزایش اشتها، همیشه سبب اضافه وزن نمی شود در واقع، او می گوید:"هنوز ثابت نشده است که قرص های پیشگیری باعث افزایش وزن می شوند.براساس مطالعات و بررسی ها اغلب مطالعات نشان می دهند ،که در طول 6 یا 12 ماه اول، افزایش وزن بدن حدود 4.4 پوند (2 کیلوگرم) خواهد بود ؛ مطالعات روی قرص های ضدبارداری دیگری نیز،همین میزان افزایش وزن را نشان داده است.برخی از انواع هورمون های ضد بارداری، با کاهش وزن بدن ارتباط دارند.

6. گر گرفتگی:

بعضی از زنان ،ممکن است نیاز به چند بسته مونوستات پس از مصرف قرص داشته باشند. "راس " می گوید این احتمالا به دلیل تغییرات در الگوهای جدید خونریزی ناشی از قرص است.

گر گرفتگی

7. نوسانات خلق و خوی - و دیگر مسائل عاطفی:

این ،موضوعی پیچیده است در حالی که برخی از زنان با سابقه ای از نوسانات خلق و خوی - افسردگی، اضطراب، حتی بی خوابی – ترس از افزایش شدت علائم آنها دارند. اما پس از استفاده از برخی قرص های جلوگیری از بارداری آرام می شوند، برخی دیگر نیز گزارش می دهند که قرص، آشفتگی روانی آن ها را آرام می کند.

8. لخته شدن خون:

به نظر می رسد نسخه های جدیدتر قرص های ضدبارداری (مانند یاسمین) برخی از زنان را در معرض خطر ابتلا به ایجاد لخته های خون نسبت به قرص های "نسل اول" قرار می دهند، چرا که پروژسترون دارای ترکیب شیمیایی متفاوت است. تا زمانی که متخصصین زنان و بیماران، عوارض جانبی را کنترل می کنند، این می تواند تحت کنترل قرار گیرد اما فقط برای اینکه مطمئن شوید، با مشورت دکتر خود این کار را انجام دهید.

9. لکه های قهوه ای روی صورت:

قرص های ضد بارداری، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری پوستی به نام ملازما می شود، که می تواند چهره شما را در بعضی از نقاط تیره تر کند.تحقیقات نشان می دهد، با این حال، این احتمال بیشتر در زنانی که عارضه ارثی پوستی دارند، رخ می دهد. مطالعات موردی نشان می دهد، ممکن است سوئیچینگ از قرص به IUD این مسئله را حل کند.

لکه قهوه ای

10. تحریک پذیری جنسی پایین و کاهش میل جنسی :

"راس" می گوید بعضی از زنان وقتی قرص را شروع می کنند، کمبود لیبید رخ می دهد اما او اشاره می کند که بیشتر ممکن است به علت اثرات جانبی کوتاه مدت قرص ضد بارداری ایجاد شود:نفخ، درد سینه. مطالعات نشان می دهند هورمون یا هورمونهای قرص ضد بارداری ،ممکن است در بعضی از افراد باعث ایجاد اختلال جنسی یا میل جنسی شود اگرمیل جنسی کاهش یابد یا ناراحت کننده شود که در این شرایط حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اما نقطه ی مقابل این مسئله نیز وجود دارد و گاهی در برخی افراد قرصهای کنترل بارداری، میتوانند میل جنسی را افزایش دهند، به عنوان مثال، با حذف نگرانی در مورد حاملگی و کاهش علائم دردناک دوره قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی، اندومتریوز و فیبروئیدی.
اثرات خوب قرص های ضد بارداری :

1. کاهش خطر ابتلا به سرطانهای خاص :

یک مقاله در سال 2011 ارتباط بین کنترل تولد و خطر ابتلا به سرطان را بررسی نمود، واعلام نمود که موارد ابتلا به سرطان های آندومتر و تخمدان در زنان بدون سابقه HIV یا HPV ، سی تا پنجاه درصد کاهش یافته است.

2. کاهش کمر درد:

با رژیم منظم استروژن و پروژسترون وارد شده به بدن شما، هنگامی که شما با قرص این دوره ها را تنظیم می کنید، اغلب ، دوره های شما به یک روتین قابل پیش بینی تر می رسندراس معتقد است، "دوره های شما ممکن است سبک تر شوند، که می تواند منجر به کم کردن درد هنگام قاعدگی شود"

عوارض خوب قرص ضد بارداری

3. پاکسازی پوست:

از آنجایی که آکنه، عمدتا تحت تأثیر سطوح بالای هورمونهای مردانه مانند آندروژن قرار دارد، با تنظیم هورمون های زنانه (استروژن و پروژسترون) می توان به کاهش شیوع جوش در چهره شما کمک کرد.

4. کاهش افسردگی:

بله، برخی از زنان با سابقه آشفتگی عاطفی، متوجه شده اند که قرص ها این علائم آن ها را بدتر می کند اما بعضی دیگر ادعا می کنند که حال روحی و روانی آنها را بهبود می بخشد.شواهد نشان می دهد که قرص ها، برای بسیاری از زنان می تواند افسردگی را کاهش دهد.

5. رباط قوی تر :

ظاهرا قرص های کنترل باردای با موارد آسیب زانو مرتبط هستند. محققانی که این ارتباط را پیدا کرده اند، آن را با قرص ضد بارداری مرتبط می دانند که - اگرخیلی بالا باشد- ممکن است رباط های زنان جوان را تضعیف کند.

6. عوارض نادر منجر به کم خونی:

مطالعات نشان می دهد که ارتباط بین استفاده از داروهای ضد بارداری و کم خونی کم است محققان معتقدند، احتمالا، چون قرص می تواند سطح آهن و هموگلوبین مولکول پروتئین را در جریان خون افزایش دهد، کم خونی کاهش می یابد.

 

7. درد کمتر در طول رابطه جنسی:

در برخی موارد، روی آوردن به قرص می تواند ریلکسیشن واژینال را افزایش دهد و در نتیجه، مقاربت را بسیار راحت تر می کند - مخصوصا اگر قبل از روی آوردن به قرص این ریلکسشن را تجربه نکرده باشند.

8. شانس بارداری را بسیار کاهش می دهد:

به یاد داشته باشید که این یکی از این انواع روش های جلوگیری از باداری است.
چه کسانی نباید قرص جلوگیری از بارداری مصرف کنند؟

  •     خانم های باردار
  •     مبتلا به چاقی زیاد
  •     سیگاری های بالاتر از 35 سال،یا افرادی که در سال گذشته سیگار را ترک کرده اند و بیش از 35 سال دارند .
  •     مبتلایان ترومبوز، سکته مغزی، یا مشکل قلبی بوده اند و یا قبل از 45 سالگی لخته خونی داشته اند.
  •     مصرف کننده های داروهای خاص
  •     زنانی که دارای میگرن شدید هستند.
  •     هر فردی که سرطان سینه ، دیابت ، بیماری کبد یا کیسه صفرایی داشته اند.

موراد نگران کننده بعد از مصرف قرص ضد بارداری

 عوارضی که اگر بعد از مصرف قرص ضد بارداری شاهد بودید باید یک پزشک مراجعه کنید:

  •     درد سینه، تنگی نفس یا هر دو
  •     تورم یا درد در پاها و ران ها
  •     سردرد شدید
  •     مشکلات چشمی ،مانند تاری چشم و یا از دست دادن بینایی
  •     درد شکم یا درد بطنی شکمی
  •     قرمزی، تورم یا درد در ساق پا یا ران پا که آنها ،ممکن است حتی شرایط جدی تری را نشان دهند.

مصرف بلند مدت قرص ضد بارداری
 عوارضی که بر اثر مصرف بلند مدت از قرص های ضد بارداری بروز می کند

سرطان سینه:

به نظر می رسد، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه در زنانی که اخیرا از قرص ضد بارداری استفاده می کنند، وجود دارد به ویژه افرادی که در طول سال های نوجوانی خود، شروع به استفاده از آن کرده اند.

با این حال، خطر ابتلا به این مشکلات، در افرادی که 10 سال از این قرص ها استفاده نکرده اند، مساوی با افرادی است که هرگز از این قرص ها استفاده نکرده اند. عوامل دیگر نیز ،میتوانند نقش هایی را ایفا کنند، مانند سن زن در شروع بلوغ و یائسگی، سن او در اولین بارداری و اینکه آیا او قبلا صاحب فرزندی بوده است یا نه.

 سرطان دهانه رحم:

استفاده طولانی مدت از این قرص ها، به علت خطر بالای سرطان دهانه رحم، در مقایسه با افرادی که از آن استفاده نکرده اند، مرتبط است با این حال، انواع سرطان دهانه رحم ها، ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. اینکه آیا HPV، با استفاده از قرص های ضد بارداری مرتبط است یا نه، هنوز معلوم است و تایید نشده است.

خطر سرطان:

هورمونهای زنانه ،که به طور طبیعی وجود دارند، مانند استروژن، بر خطر ابتلا به انواع سرطان تأثیر می گذارند بنابراین ،ممکن است که استفاده از یک روش و قرص های مبتنی بر هورمون ها، همین اثر مشابه را داشته باشند.

مصرف بلند مدت قرص ضدبارداری

سرطان تخمدان و آندومتر:

این خطر، در میان زنانی که از این قرص ها استفاده می کنند، بسیار کم است .

سرطان کبد:

قرص های پیشگیری از بارداری ، با افزایش احتمال تومور خوش خیم کبدی ارتباط دارد، اما به ندرت سرطان اتفاق می افتد برخی مطالعات ،پیشنهاد کرده اند که خطر ابتلا به سرطان کبد بعد از استفاده حداقل 5 سال از قرص های ضد بارداری بیشتر می شود، اما مطالعات دیگر نتایج مشابهی را نشان نمی دهند.

مشکلات قلبی و عروقی:

قرص های ترکیبی ،می تواند باعث کمی افزایش ریسک در بیماری های قلبی عروقی ،مانند؛ حمله قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون شود همه اینها می تواند مرگبار باشند. این خطرات، در برخی از قرص ها بیشتر است یک پزشک، می تواند در گزینه های مناسبی ،مشاوره بدهد.

هر فردی که فشار خون بالا یا سابقه شخصی یا خانوادگی از لخته خون، حمله قلبی یا سکته مغزی دارند، باید برای استفاده از این روش و قرص ها با پزشک خود مشورت کنند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین