پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:36 - 1401/02/12

کلید درهای موفقیت و رسیدن به آرامش

کارگرآنلاین | صبر یکی از مفاهیمی است که نقش بسیار مثبت در زندگی انسان و سلامت روانی او دارد.

به گزارش کارگرآنلاین صبر یکی از مفاهیمی است که نقش بسیار مثبت در زندگی انسان و سلامت روانی او دارد. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «شکیبایی داشته باشید؛ زیرا صبر برای ایمان همانند سر است برای بدن. بدنی که سر ندارد و نیز ایمانی که با شکیبایی همراه نیست، ارزشی ندارد»

صبر در مفهوم عام خود، از حیث موضوع دارای انواع متعددی است: گاهی صبر بر سختی‌ها و مصیبت‌ها و عدم اضطراب و پریشانی و حفظ سعه صدر در مقابل آنهاست، که به آن، صبر بر مکروهات می‌گویند و در مقابل آن، جزع و بی‌قراری است. نوع شایع و رایج صبر، همین قسم است.

صبر بر دشواری جنگ، شجاعت نام دارد و در مقابل آن جبن و ترس قرار می‌گیرد. گاهی صبر در مقابل سرکشی و طغیان غضب و خشم است، که حلم و کظم غیظ نامیده می‌شود.

گاهی صبر در انجام عبادت است که در مقابل آن، فسق قرار دارد و به مفهوم عدم پایبندی به عبادات شرعی است. گاهی صبر در برابر میل به غذا و غریززه جنسی است که عفت نام دارد و در مقابل آن، آز و شره قرار می‌گیرد.

گاهی هم صبر و چشم‌پوشی از مقدار زاید بر نیاز است که زهد نام دارد و در مقابل آن، حرص قرار می‌گیرد. گاهی نیز صبر بر کتمان اسرار است که رازداری نام دارد»

در روایات اسلامی هم معنای گسترده‌ای برای صبر در نظر گرفته شده است. مثلاً علی علیه السلام فرمود: «صبر، یا صبر بر مصیبت است، یا صبر بر انجام طاعت و یا صبر بر ترک معصیت و نوع سوم از دوگونه نخست، برتر است»

 

برخی آثار مثبت صبر در سلامت روانی عبارت است:

۱. موفقیت: موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی بدون شکیبایی و استقامت در راه هدف قابل تحقق نیست. قرآن کریم خطاب به مؤمنان می‌فرماید: «اگر بیست نفر از شما در میدان جنگ شکیبا باشند، بر دویست نفر پیروز خواهند شد و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کافران غلبه می‌کنند». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «با صبر، انتظار گشایش می‌رود و کسی که پیوسته دری را بکوبد، عاقبت آن در به رویش باز می‌شود» علی علیه السلام فرمود: «انسان شکیبا پیروزی را اگرچه پس از زمان طولانی به دست می‌آورد»

 

۲. حفظ تعادل روانی: انسان در زندگی اجتماعی و در برخورد با دیگران، نیازمند صبر و شکیبایی است. «گاهی فرد بعد از انجام یک رفتارِ تکانشی، تا مدتی احساس افسردگی و نگرانی می‌کند و کارکرد روانی‌اش تضعیف می‌شود و گاهی نیز دچار آسیب‌های جسمی، مانند زخم معده و سردردهای تنشی می‌گردد. همچنین اگر فرد در مصیبت‌ها بی‌تابی کند، مشکل بزرگ‌تر جلوه می‌کند و طبق قانون شرطی شدن، در مواجهه مجدد با چنین مشکلی، آن را شدیدتر تلقی خواهد کرد.»

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین