پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:10 - 1401/02/27

راههای کاهش ترس کودکان از دکتر

کارگرآنلاین | از بین بردن ترس افراد از دکتر و آمپول بخصوص در کودکان بسیار دشوار است ولی بهتر است شما والدین از همان سنین کودکی به فکر باشید و برای از بین بردن ترس اقدام کنید تا این ترس به سنین بزرگسالی کشیده نشود.

به گزارش کارگرآنلاین برای موفقیت در مقابله با ترس از دکتر باید صبر زیادی داشته باشید. برای این کار می‌توانید از نظرات و راهنمایی‌های پزشکان هم کمک بگیرید. انجام برخی از راهکارها می‌تواند به کاهش ترس بچه ها از پزشک کمک کند.

اولین قدم برای کنترل این نوع ترس کودکتان این است که ترس او را درک کنید. بچه‌ها در سنین مختلف از موضوعات مختلفی می‌ترسند. به عنوان مثال بعضی از آنها از غریبه‌ها می‌ترسند. به همین دلیل از پزشک بخواهید موقع آزمایش گرفتن، کودک در آغوش شما باشد تا ترسش کاهش یابد و با اسباب بازی یا چیزی که دوست دارد او را آرام کنید. گاهی پزشک مجبور می‌شود برای معاینه کودک لباس او را از تنش خارج کند که همین موضوع باعث ترس و اضطراب کودک می‌شود. در چنین شرایطی لازم است قبل از ملاقات با دکتر، در این مورد با پزشک صحبت کنید و تا پایان معاینه، همراه کودک در اتاق بمانید.

پیشنهاد می کنیم اگر ترس کودکتان به خاطر رفتار دکترش است، سعی کنید دکترش را عوض کنید.

هرگز به خاطر گریه کردن کودکتان را سرزنش نکنید. فرآیند ملاقات با پزشک را برای کودک شرح دهید. بچه‌ها معمولا در ملاقات با پزشک و مواجهه با آمپول، دچار وحشت می‌شوند. در مورد چیزی که کودک با آن مواجه خواهد شد صادق باشید و توضیح دهید که چه اتفاقی قرار است بیفتد و از دکتر هم بخواهید در طول معاینه و گرفتن آزمایش، تمام مراحل را توضیح دهد. به کودک بگویید اگر گریه کند، باعث طولانی شدن مدت می شود. در بسیاری موارد ناآگاهی از آنچه قرار است اتفاق بیفتد، ریشه‌اش ترس است. شما والدین می‌توانید معاینات پزشکی را به طور نمادین در منزل روی کودکتان انجام دهید تا کودک با این فرآیند آشنا شود. داستان‌هایی جذاب درباره پزشکان برایش بخوانید و سعی کنید او را با محیط عمومی بیمارستان آشنا کنید.

در عین حال بهتر است مراقب رفتارهای خودتان باشید. بچه‌ها معمولا خیلی به رفتارهای غیرکلامی حساس هستند و کاملا آنها را درک می‌کنند. در این مواقع بهتر است تا جایی که می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید. بی‌قرار و مضطرب نباشید و پای خود را مدام به زمین نزنید. بسیاری از کودکان ترس را از رفتارهای دیگران و تماشای اضطراب در آنها می‌آموزند. بنابراین اضطراب شما تاثیر بسزایی در ترس کودکتان از پزشک می‌گذارد.

در ضمن نشستن طولانی‌مدت در اتاق انتظار و شنیدن گریه بچه‌های دیگر ممکن است ترس کودک شما را تشدید کند. قبل از رفتن به مطب مطمئن شوید وقت ملاقات تنظیم شده و مجبور نیستید مدت زیادی را منتظر بمانید. کتاب، عروسک و اسباب‌بازی مورد علاقه کودکتان را همراه داشته باشید تا در زمان انتظار سرگرم شود.

با کودکتان همدردی کنید. اگر قرار است از او آزمایشی گرفته شود، همراه او در اتاق بمانید، او را در آغوش بگیرید و بگذارید حضور شما را احساس کند. همچنین کودکتان را با فرآیندهای درمانی آشنا کنید. اگر می‌توانید وسایل بازی مرتبط با پزشکی را برایش تهیه کنید و بگذارید با آنها اطرافیانش را معاینه کند، شما هم با او بازی کنید. مهم‌ترین کاری که در این رابطه می‌توانید انجام دهید این است که پزشک را در نظر کودک فردی مهربان و دوست‌داشتنی جلوه دهید.

از دروغ گفتن به کودک بپرهیزید. وقتی می‌دانید آمپول درد دارد به او نگویید که دردی ندارد.نکته دیگر اینکه هیچ وقت و در هیچ شرایطی از نام پزشک به عنوان تنبیه و برای ترساندن کودکان استفاده نکنید.

زمانی که کودکتان حاضر شد پیش دکتر برود چیزی را برای تشویق او در نظر بگیرید. او را به محل های تفریحی مورد علاقه اش ببرید و به خاطر رفتار خوبش تشویقش کنید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین