پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:15 - 1401/02/28

چگونه جلوی آسیب‌های فضای مجازی برای نوجوانان را بگیریم؟

کارگرآنلاین | یک روانشناس گفت: باید اعتماد نوجوانان به پدر و مادرشان جلب شود تا بتوانند از فضای مجازی به نحو صحیحی استفاده کنند.

به گزارش کارگرآنلاین لیلی عباسی روانشناس و مشاور خانواده  در خصوص آسیب‌های فضای مجازی برای نوجوانان اظهار کرد: لزوما فضای مجازی آسیب زا نیست و دارای مزایای بسیاری برای قشر خاصی از افراد جامعه نیز هست.

وی افزود: نوجوانی سنی است که فرد با بلوغ به پختگی جسمانی و توانمندی‌های یک بزرگسال در انجام کار‌ها می‌رسد، اما تجربه کافی ندارد و این موضوع باعث می‌شود مسائل آسیب‌زا برای نوجوان خطرناک‌تر باشد و با توجه به اینکه کودک تحت نظارت و کنترل والدین است در این دوران به دنبال استقلال طلبی است و به همین خاطر والدین نمی‌توانند به راحتی او را کنترل کنند.

این روانشناس گفت: فضای مجازی بیش از هر چیزی می‌تواند برای نوجوانان آسیب زا باشد.

عباسی با اشاره وجود انبوده اطلاعات در فضای مجازی تصریح کرد: یک نوجوان آگاهی کافی ندارد که تشخیص دهد کدام یک از این اطلاعات درست و کدام یک غلط است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم نوجوان را منع کنیم که از فضای مجازی استفاده نکند، اما می‌توانیم فرهنگ سازی کنیم و اعتماد نوجوان را به انسان‌های مهم زندگیش مانند پدر و مادر جلب کنیم تا بتواند از این فضا به نحو صحیح استفاده کند.

این روانشناس گفت: استفاده از فضای مجازی به همان اندازه که می‌تواند مفید باشد، در صورت ناآگاهی می‌تواند آسیب‌های جدی را نیز به همراه داشته باشد.

عباسی تصریح کرد: فضای مجازی ویترین نمایش لحظه‌های خوش فرد است. هنگامی که نوجوان با تصاویر شاد در فضای مجازی برخورد می‌کند، به دلیل تجربه ناکافی با خود می‌گوید چرا زندگی من شاد نیست و این باعث ایجاد خشم در نوجوان می‌شود و زمینه افسردگی را در او ایجاد می‌کند.

وی افزود: نوجوان با دیدن این تصاویر ممکن است ابتدا سازش کند و اگر پتانسیل پرخاشگری داشته باشد با اطرافیان خود با خشم رفتار می‌کند و اگر هم پتانسیل افسردگی داشته باشد، در لاک خود فرو رفته و گوشه‌گیری می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه ورود به فضای مجازی هیچ محدودیتی ندارد و به همین دلیل زمینه آشنایی نوجوان با افراد ناشناس فراهم می‌شود، گفت: در این صورت نوجوان به دلیل تجربه ناکافی جذب ظاهر افراد غریبه می‌شود و از آنان الگوبرداری می‌کند که همین موضوع آسیب‌هایی را برای نوجوان به همراه دارد.

عباسی با بیان اینکه ممنوع کردن نوجوان در استفاده از فضای مجازی کار صحیحی نیست، تصریح کرد: والدین می‌توانند با مدرن و همسو شدن با نسل نوجوان از غرق شدن نوجوانان در فضای مجازی جلوگیری کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا نوجوان احساس کند که والدینش، او را درک می‌کنند.

وی افزود: بهترین کار آن است که والدین در فضای مجازی جستجو کنند و کمبود‌های نوجوان را رفع کنند و به نوجوان آگاهی‌های لازم در استفاده از این فضا ارائه دهند و قبل از آن که نوجوان خود متوجه مسأله‌ای شود، پدر و مادر باید در مورد آن مسائل با نوجوان صحبت کنند.

این روانشناس گفت: والدین باید دستور کار استفاده از فضای مجازی را به نوجوان خود ارائه دهند و بر نحوه استفاده فرزند خود کنترل جدی داشته باشند.

عباسی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای فعالیت در محیط اینستاگرام وجود ندارد، تصریح کرد: فعالیت در این فضا به فرهنگ سازی و آموزش نوجوانان بیشتر از هر چیز دیگری نیاز دارد.

وی افزود: والدین از سن ۱۱ سالگی به بعد فرزند خود، باید بر رفتار او و نحوه استفاده‌اش از فضای مجازی نظارت کامل داشته باشند.

این روانشناس گفت: فرهنگ سازی و سبک تربیتی مقتدرانه بر نحوه استفاده فرزندان از فضای مجازی تأثیر بسیاری دارد، چراکه نسل جدید با نسل‌های گذشته بسیار متفاوت هستند و باید والدین با همراه شدن با فرزند خود، از بروز هرگونه آسیب ناشی از استفاده از این گونه فضا‌ها جلوگیری کنند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین