پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:02 - 1401/02/29

مقابل فحاشی کودکان چگونه رفتار کنیم؟

کارگرآنلاین | یک روانشناس گفت: عکس‌العمل والدین مقابل فحاشی کودکان باعث می‌شود، آن‌ها احساس کنند که کار مهمی را انجام داده‌اند.

به گزارش کارگرآنلاین محمدباقر حسنوند روانشناس کودک درباره چگونگی برطرف کردن فحش‌دادن کودکان اظهار کرد: این رفتار کودکان در سنین مختلف متفاوت است و دلایل زیادی دارد.این روانشناس با بیان اینکه بچه‌ها در سه و چهار سالگی بیشتر از کلمات ناسزا استفاده می‌کنند، افزود: کودکان البته متوجه نیستند و نمی‌دانند که فحش دادن چه اثری دارد و چگونه ممکن است بزرگتر خود را عصبانی و ناراحت کند.

حسنوند با بیان اینکه بچه‌ها در این سن، سخت در مقابل قدرت بزرگتر‌ها مقاومت می‌کنند و عکس العمل آن‌ها را می‌سنجند، گفت: آن‌ها از کلمات نامناسب در حالی استفاده می‌کنند معنی آن را نمی‌دانند.

این روانشناس با اشاره به اینکه عکس العمل نشان دادن پدر و مادر اشتباه  است، افزود: این موضوع باعث می‌شود کودک احساس کند کار مهمی انجام داده است.حسنوند با اشاره به اینکه بهترین عکس العمل، بی تفاوت ماندن و اعتنا نکردن است، تصریح کرد: اگر پدر و مادر قبول کنند که کودکشان مفهوم حرفش را نمی‌داند راحت‌تر می‌توانند با بی‌تفاوتی برخورد کنند.وی با اشاره به اینکه برای کودک یک الگوی خوب باشید، بیان کرد: اگر به عنوان یک رهبر حرف بدی بزنید، احتمالا فرزند شما نیز این کار را انجام خواهد داد.

این روانشناس کودک تاکید کرد: قوانین مربوط به حرف بد را بگذارید، چرا که ممکن است کودکان نیاز به یک هشدار و یادآوری در مورد آنچه که مناسب است، داشته باشند.حسنوند با بیان اینکه برای فحش دادن کودک خود عواقبی را در نظر بگیرید، افزود: اگر شما قانونی را در مورد حرف بد ایجاد کرده اید و این اتفاق بیافتد، ممکن است عواقب منفی ناشی از این کار ضروری باشد.وی اضافه کرد: اگر فرزند شما حرف بدی را به زبان می‌آورد، هنگام عصبانیتش به او آموزش بدهید که چگونه می‌تواند خودش را آرام کند.

حسنوند با اشاره به اینکه کارتون‌ها و برنامه‌هایی که کودکتان تماشا می‌کند را با دقت بیشتری کنترل کنید، تاکید کرد: همچنین جلوی کودکان فحاشی نکنید و اگر این عادت را دارید ترک کنید، چرا که شما اولین الگوی فرزندتان هستید.وی خاطرنشان کرد: هرگز به ناسزاگویی کودک نخندید و طوری رفتار کنید که او متوجه زشت بودن کارش شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین