پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:48 - 1401/03/02

۱۳ علامت علمی که ثابت می کند عاشق شده اید

کارگرآنلاین | تغییر و تحولات مغز " عاشق " منحصر به فرد و دوره ای تعریف شده است که کاملا در مغز مشخص و قابل پی گیری است.

به گزارش کارگرآنلاین  محققان دریافته اند که یک مغز عاشق بسیار متفاوت از تجربه شهوت صرف است و شباهتی هم به مغز یک فرد متاهل، ندارد. مطالعات انجام شده توسط هلن فیشر Helen Fisher، انسان شناس دانشگاه راتگرز و یکی از کارشناسان برجسته بیولوژی عشق نشان داده است که تغییر و تحولات مغز " عاشق " منحصر به فرد و دوره ای تعریف شده است که کاملا در مغز مشخص و قابل پی گیری است.13 نشانه برای این که نشان دهد عاشق شده اید وجود دارد:

1. معشوق من فرد خاصی است
وقتی عاشق می شوید، شروع به این فکر می کنید که معشوق شما بی همتا و منحصر به فرد است. این باور است که شما را در عشق به دیگران(به غیر از معشوق تان) ناتوان می کند. فیشر و همکارانش معتقدند که این واکنش نتیجه بالا رفتن سطح دوپامین مرکزی (یک ماده شیمیایی که باعث توجه و تمرکز می شود)در مغز شماست.

2. معشوق من عالی است
افرادی که واقعا عاشقند تمایل به تمرکز روی خصوصیات مثبت معشوق خود دارند، در حالیکه از صفات منفی معشوق خود چشم پوشی می کنند.آنها همچنین حتی روی وقایع بی اهمیت و موضوعاتی که معشوقشان را به یادشان می آورد تمرکز می کنند، آنها درباره این لحظات و یادگاری های با ارزش خیالبافی می کنند.این توجهات هم ناشی از بالا رفتن سطح دوپامین مرکزی همزمان با بالا رفتن سطح نوراپی نفرین Norepinephrine مرکزی است (یک ماده شیمیایی افزایش دهنده حافظه به دلیل یک محرک جدید)

3. حالم خراب است
عاشق شدن اغلب منجر به بی ثباتی عاطفی و فیزیولوژیکی(بدنی)می شود. شما بین نشاط، شادی و سرخوشی، افزایش انرژی، بی خوابی، از دست دادن اشتها، بی ثباتی، تپش قلب، نفس نفس زدن، همچنین اضطراب، هراس و احساس نا امیدی گیر افتادید، زمانی که با کوچکترین شکست رنجیده خاطر می شوید. این نوسانات خلقی شبیهه رفتار معتادان است. و در واقع وقتی افراد عاشق می شوند دیدن عکس عشقشان دقیقا همان منطقه ای که یک معتاد موقع کشیدن مواد فعال می کند را به آتش می کشد. محققان عنوان می کنند که عاشق شدن شکلی از اعتیاد است.

4. سختی ها من و عشقم را به هم نزدیک تر می کند
به خاطر شخص دیگری به سختی افتادن جاذبه عاشقانه را بیشتر می کند.دوپامین مرکزی احتمالا مسئوول این واکنش است زیرا تحقیقات نشان می دهد زمانی که پاداش (رسیدن به معشوق)به تاخیر می افتد تولید سلول های عصبی تولید کننده دوپامین در منطقه مرکزی مغز افزایش می یابد.

5. من در افکار او غرق شده ام
به گفته فیشر : افراد عاشق به طور متوسط بیش از 85 درصد ساعات بیداری خود را غرق در افکار " معشوقشان " هستند. تفکر فرو رونده (به زور داخل شونده)، عنوان این شکل از رفتار وسواسی است، ممکن است این اتفاق نتیجه کاهش سطح سروتونین مرکزی در مغز باشد، حالتی که با رفتار وسواسی در ارتباط است.

6. ای کاش می توانستیم همیشه با هم باشیم
افراد عاشق به طور معمول علایم وابستگی احساسی در رابطه خود دارند از جمله مالکیت، حسادت، ترس از طرد شدن و اضطراب جدایی. به عنوان مثال فیشر و همکارانش تصاویر مغز افرادی که عشقشان که آن ها را ترک کرده یا کسانی که هنوز بعد از ترک شدن عاشق هستند را بررسی کردند. تصویر برداری MRI فعالیت در مناطق مختلف مغز شامل قشر کمربندی مغز cingulate gyrus نشان داد که نقش اصلی در ولع مصرف کوکائین را بازی میکند. محققان در سال 2010 در مجله فیزیولوژی اعصاب نوشتند: " فعال سازی مناطق درگیر در اعتیاد به کوکائین ممکن است توضیح دهنده رفتارهای وسواسی در ارتباط با طرد شدن در عشق را نشان دهد."

7. امیدوارم که برای همیشه با هم بمانیم
آنها همچنین برای پیوند عاطفی با معشوق شان اشتیاق دارند، آن ها به دنبال راهی برای نزدیک تر شدن هستند و در مورد آینده با هم بودنشان خیال بافی می کنند.
یکی دیگر از کارشناسان عشق، لوسی براون Lucy Brown، عصب شناس کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک می گوید این کشش ما نسبت به شخص دیگر مانند کشش ما نسبت به آب و سایر نیازهایمان برای زنده ماندن است.
" مطالعات MRI نشان می دهد سیستم عصبی این کشش در بیشتر افراد هنگامی که به چهره معشوقشان نگاه می کنند و در مورد عشق فکر میکنند، فعال می شود.

8. می خواهم هر کاری برایش انجام دهم
افرادی که عاشق هستند احساس قوی یکدلی با معشوقشان دارند، احساس درد دیگری انگار که درد خودشان است و تمایل به فداکاری برای شخص دیگر دارند.

9. از این لباس خوشش میاد؟
یکی از نشانه های عاشق شدن تمایل به مرتب سازی مجدد اولویت ها و/یا تغییر لباس، خصوصیات شخصی، عادات یا ارزش هاست به طوری که بهتر به خواسته های معشوق خود شبیه می شوند.
با این حال، اگر خودتان باشید شانستان بیشتر است: در یکی دیگر از مطالعات فیشر که در سال 2013 در کنفرانس " انسان " ارائه شد، متوجه شده بود که افراد جذب شخصیت های متضاد خودشان می شوند، حداقل با کسی که از نظر شیمیایی مغزش متضاد آن ها باشد. برای مثال، تحقیقات او نشان داد افرادی که به اصطلاح شخصیت تستوسترون غالب دارند ( تحلیلی، رقابتی، عاطفی) اغلب به سمت اشخاصی که سطح استروژن و اکسی توسین بالایی دارند (این افراد تمایل به همدلی، پرورش ، اعتماد و اجتماعی بودن و به دنبال معنا و هویت " هستند)، کشیده می شوند.

10. آیا می توانیم منحصر به فرد باشیم؟
کسانی که عمیقا عاشق باشند معمولا تجربه حسادت نسبت به معشوق خود را دارند ولی رشته های عاطفی قوی ای هم بینشان وجود دارد: اشتیاق به انحصارطلبی و حسادت شدید وقتی معشوق شما مظنون به خیانت است، طبیعی است.به نظر می رسد این انحصار طلبی تکامل یافته تا فرد عاشق شریک زندگی خود را وادار به رد کردن دیگران نماید.

11. رابطه جنسی مقدم نیست
با این که میل به پیوند جنسی در افراد عاشق اهمیت دارد، ولع رسیدن به پیوند عاطفی برایشان مقدم است. یک مطالعه نشان داد 64 درصد از افرادی که عاشقند ( به همان میزان برای هر دو جنس ) با بیانیه ، " رابطه جنسی مهم ترین بخش رابطه من با شریک زندگی است " مخالفت کردند.

12. احساس می کنم از کنترل خارج شده ام
فیشر و همکارانش دریافتند افرادی که گزارش می کنند " عاشق " هستند معمولا می گویند علاقه شان غیر ارادی و غیر قابل کنترل است.
در کتابش که سال 1979 با عنوان " Love and Limerence " منتشر شده ، روان شناس مرحوم دوروتی تنوو از 400 مرد و زن خواسته بود که به 200 سوال درباره عشق رمانتیکشان پاسخ دهند. بسیاری از شرکت کنندگان احساس درماندگی داشتند و عنوان کردند که وسواسی که در این رابطه دارند غیر منطقی و غیر ارادی است. به گفته فیشر ، یکی از شرکت کنندگان در اوایل دهه 50 زندگی اش که مدیر اجرایی کسب و کارش بوده در مورد مشکلات دفتر کارش نوشته بود، " نظریه من این است که این جاذبه ای که به امیلی دارم بیولوژیکی است مثل یک عمل غریزی است و تحت کنترل اراده یا منطق من نیست. ... این حس من را هدایت می کند. تمام سعیم را برای کنار آمدن با این حس انجام دادم تا نفوذش را کم کنم ، تغییرش دهم ( مثلا به سمت رابطه جنسی ) انکارش کنم ، از آن لذت ببرم ، و ، بله ، لعنتی ، تا او را وادار به واکنش کنم! با این که میدانم من و امیلی هیچ شانسی برای زندگی با هم نداریم ولی در موردش وسواس فکری گرفته ام، "

13. جرقه عشق از بین رفته است
معمولا عاشق بودن تا ابد ادامه ندارد. این حس حالتی ناپایدار است که در بلند مدت تکامل پیدا می کند. ارتباط وابسته که دانشمندان تحت عنوان " وابستگی " می شناسند. محو شده و در رابطه حل می شود.اگر موانع فیزیکی یا اجتماعی از دیدار دو نفر به طور منظم جلوگیری کند –به عنوان مثال یک رابطه از راه دور – عشق نسبت به سایر شرایط دوام بیشتری دارد.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین