پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:46 - 1401/03/07

بلایی که خبر نداریم و شکر داره سرمون میاره

کارگر آنلاین| شکر پرمصرف ترین و در عین حال مضرترین ماده‌ای است که در رژیم غذایی وجود دارد. اگر از عوارض جبران ناپذیر شکر آگاه شوید حتما در مصرف آن صرفه نظر میکنید.

عوارض باورنکردنی مصرف بیش از اندازه شکر

شکر یکی از مواد بسیار مضر در رژیم غذایی انسانها است که تاثیر مخربی به روی سوخت و ساز و همچنین سلامت اعضای بدن دارد. مصرف این ماده غذایی باعث بروز بیماری های مختلف می شود اما امروزه شاهد استفاده زیاد آن در میان مردم هستیم چرا که ذائقه بسیاری از انسانها به مواد غذایی شیرین عادت داشته و اجتناب از آن کمی دشوار است.
حمله قلبی

محققان دریافته اند افرادی که شکر زیادی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که در مصرف آن دقت دارند بیشتر دچار مرگ ناشی از بیماری قلبی می شوند.

حمله قلبی
زوال عقل

محققان میان رژیم های غذایی حاوی قند و آلزایمر اولیه یک ارتباط مولکولی پیدا کردند. گلوکز با تاثیر بر ساختار سلولها و آسیب به آنزیم ها تاثیر زیادی در کاهش تجمع پروتئین غیرطبیعی در مغز دارد.
آسیب کبدی

فروکتوز به طور طبیعی در میوه ها وجود دارد و برخلاف سایر اشکال قند در کبد تجزیه می شود. تمایل بیش از حد افراد به غذاهای حاوی شیرین کننده مصنوعی منجر به افزایش بیماری کبد چرب می شود.

کبد فروکتوز اضافه را به گلبول‌های چربی تجزیه می‌کند که از طریق جریان خون حرکت می‌کنند و در اطراف قسمت میانی و اندام‌های داخلی شما قرار می‌گیرند در نتیجه مانند آسیب کبدی ناشی از الکل، باعث التهاب و زخم می شود.
تکثیر سلول های سرطانی

تحقیقات جدید ارتباط بین مصرف قند و بیماری سرطان را نشان می‌دهد به همین دلیل باید در مصرف قند و شکر و مشتقات آن بیشتر دقت کنید.
پیری زودرس

مصرف روزانه یک نوشیدنی 591 میلی لیتری حاوی قند، شما را 4.6 سال پیرتر می کند که تقریبا اثر آن برابر با استعمال سیگار است

پیری زودرس
شب بیداری

مطالعات نشان می‌دهد مصرف قند زیاد (همراه با فیبر کمتر و چربی اشباع‌شده بیشتر) باعث خواب سبک‌ و اختلال آن می شود.
افزایش کلسترول

در یک مطالعه نشان داده شده است که با افزایش مصرف قند، سطح کلسترول خوب کاهش و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. همچنین زنانی که قند بیشتری مصرف می‌کنند، کلسترول خونشان بالاتر می رود.
اضافه وزن

افرادی که قند زیادی مصرف می‌کنند، 54 درصد بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می گیرند یعنی شاخص توده بدنی بالای 25 دارند.
مشکلات تنفسی

دانشمندان دریافته اند میان مصرف نوشیدنی های شیرین و بیماری آسم ارتباطی وجود دارد زیرا افراد بزرگسال که روزانه حداقل دو عدد از این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض مشکلات تنفسی قرار می گیرند.

بیماری اسم
فشار خون بالا

رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا می تواند فشار خون شما را از آستانه 120/80 که بالاترین حد طبیعی در نظر گرفته می شود، بالا ببرد. متخصصان در بررسی های خود بیان کردند تاثیر قند بر فشار خون می تواند برای سلامت قلب مضرتر از مصرف سدیم باشد.
افسردگی

زنان یائسه که رژیم‌ غذایی سرشار از قندهای افزوده و غلات تصفیه‌شده دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می گیرند در حالی که این خطر در افرادی که فیبر رژیمی، غلات کامل، سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند کمتر است.
خون ریزی لثه ها

رژیم غذایی حاوی قند بالا، باعث ایجاد التهاب در لثه های شما شده و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش می دهد. علائم بیماری پریودنتال شامل بوی بد دهان، خونریزی لثه و دندان های حساس است.
خرابی دندان ها

شکر باعث پوسیدگی دندان می شود زیرا باکتری‌های موجود در دهان از شکر برای رشد و تکثیر خود استفاده می کنند. زمانی که میکروارگانیسم‌ها تکثیر می‌شوند لایه‌ای از پلاک روی سطح دندان‌ها ایجاد می‌کنند و این پلاک اسیدی، مواد معدنی تشکیل دهنده سطح سخت دندان را از بین می برند. باقی ماندن طولانی مدت پلاک ها بر روی دندان، باعث ایجاد حفره به روی دندانها می شود.

دندان درد
اعتیاد پیدا کردن

اگرچه برخی از محققان با این ایده که شکر اعتیادآور است مخالفت می‌کنند اما، مواد شیرین سطوح انتقال‌دهنده عصبی دوپامین را که بخش کلیدی از مراکز پاداش و لذت مغز را تشکیل می‌دهد، افزایش می‌دهد. این اتفاق به طرز قابل توجهی شبیه به اثرات تنباکو و مورفین است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین