پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:47 - 1401/04/15

کاهش شیوع بیماری‌های قلبی با مصرف لبنیات

کارگر آنلاین|کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: شیوع فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی در جوامعی که شیر و لبنیات کافی مصرف می‌کنند، کمتر است.

پریوش بهادری روز چهارشنبه اظهار کرد: در کشور ما متأسفانه سرانه مصرف شیر طی سال‌های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش‌ازپیش فاصله گرفته است.

بهادری تصریح کرد: بر اساس نتایج بررسی مصرف مواد غذایی خانوارهای کشور، متوسط مصرف سرانه شیر و لبنیات ۱۹۰ گرم در روز است که با پیشنهادهای "سبد غذایی مطلوب برای جامعه ایرانی " مبنی بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

وی همچنین گفت: درحالی‌که مصرف شیر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند پوکی استخوان و احتمالاً سرطان روده بزرگ و دیابت نوع ۲ همراه است، نگرانی در مورد ارتباط احتمالی بین مصرف زیاد لبنیات و سایر بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان پروستات بیان‌شده است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با بیان اینکه بر اساس نتایج جدید مطالعات مروری سیستماتیک بروی چربی لبنیات، هیچ ارتباط معناداری بین چربی اشباع لبنیات و سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی وجود ندارد گفت: باید توجه داشت که به جز کودکان زیر ۲ سال تمامی افراد باید لبنیات کم‌چرب (۱.۵ درصد و کمتر) به دلیل کم بودن کالری و کاهش دریافت کالری مصرف کنند.

بهادری خاطرنشان کرد: تحقیقات مختلفی از تأثیر مثبت مصرف محصولات لبنی در پیشگیری از سرطان روده و تخمدان، حفظ فشارخون طبیعی و انقباض عضلانی گزارش شده است

وی بیان کرد: کلسیم در شیر به ‌راحتی جذب می‌شود و به همین دلیل است که شیر و فراورده‌های لبنی منابع قابل‌اعتماد کلسیم هستند.

بهادری با اشاره به اینکه کلسیم موجود در شیر نقش مهمی در تنظیم فشارخون دارد، گفت: تحقیقات نشان داده است که در جوامعی که شیر و لبنیات کافی مصرف می‌کنند شیوع فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر است.

وی بیان کرد: مصرف کافی شیر و لبنیات (۳-۲ واحد) روزانه برای رشد کودکان و نوجوانان، حفظ و ارتقاء سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان در بزرگ‌سالان ضروری است و شیرهای غنی‌شده با ویتامین D مصرف کنید زیرا این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان توصیه کرد: اگر شما بیماری "عدم تحمل لاکتوز " را دارید، شیر بدون لاکتوز و یا پنیرهای سفت و ماست را مصرف کنند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین