پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:48 - 1401/03/07

خواصی که شما را عاشق آبغوره میکند

کارگر آنلاین| آبغوره خواص بسیار مناسب و قابل توجه ای برای سلامت بدن دارد و تنها مصرف اندکی از آبغوره به درمان برخی بیماری ها نیز می تواند کمک شایانی کند.

خواص مصرف آبغوره و عوارض احتمالی آن

میوه ی سبز رنگ و کال انگور که دارای طعم ترش می باشد، غوره نام دارد و برای درست کردن انواع ترشی و آبغوره مورد استفاده قرار می گیرد. آبغوره دارای اسید سوکسینیک، اسید مالیک، اسید گلیکولیک، اسید فرمیک، اسید اگزالیک و قند می باشد. آبغوره دارای خواص بی شمار و مفید برای سلامتی است؛ از جمله کمک به هضم غذا، کنترل وزن، مصرف به عنوان منبع ویتامین C و بسیاری موارد دیگر که با نوشیدن اندکی از این نوشیدنی به آن دست خواهید یافت. همچنین برخی از بیماری ها با این نوشیدنی ترش مزه و گوارا درمان می شود.

حفظ سلامت سیستم گوارش بدن

آبغوره خاصیت اشتها آور و قابل هضم دارد که باعث رفع اختلالات روده و معده می شود. استفاده از آبغوره به دلیل خواص ضد یبوست آن در ضد عفونی کردن روده توصیه می شود.

در درمان کرم روده و تقویت معده، مصرف آش آبغوره به همراه زیره سیاه به مدت 5 روز توصیه شده است. البته در این مدت نباید غذاهای سنگین مصرف کنید.

در طب سنتی قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو بسیار عالی می باشد. همچنین آبغوره برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه نیز مفید است.
پیشگیری از سرطان ها

یکی از خواص دارویی آبغوره پیشگیری از انواع سرطان ها است. ویتامین C یکی از ویتامین های مهم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان است. آبغوره سرشار از ویتامین C است. علاوه بر آن خاصیت ضد عفونی کننده آبغوره باعث شده است تا پزشکان مصرف این ماده غذایی را برای پیشگیری از انواع سرطان ها توصیه کنند.
مبارزه با تومورهای سرطانی

در یک مطالعه، سطح استرول های خوب به نام فیتواسترول که برای مبارزه با تومورهای سرطانی هستند، در انگورهای رسیده یا به اصطلاح انگورهای شیرین و آماده را بررسی شده است. طبق نتایج این تحقیقات، با رسیدن انگورها سطح فیتواسترول ها کاهش پیدا می کنند و رنگ انگور تغییر می کند. به همین دلیل هر چه میزان فیتواسترول ها که خواص ضد تومور دارند بیشتر باشد برای درمان تومورهای سرطانی بهتر است.

خواص آبغوره
کاهش فشار خون و افزایش کلسترول خوب بدن

در یک مطالعه که بر روی افراد سالم 30-20 ساله، بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی 60-30 ساله و بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی که پرفشاری خون نیز داشتند انجام شد، تاثیر مثبت مصرف آبغوره بر روی آنها مشخص شد. در این مطالعه هر کدام از افراد روزانه دو بار 200 میلی لیتر در طول یک دوره 30 روزه، آبغوره مصرف کردند. این درمان در افراد سالم باعث شد که میزان کلسترول HDL (لیپوپروتئین پرچگالی) در مقایسه با کلسترول LDL (لیپوپروتئین کم چگالی) افزایش یابد. همچنین، افرادی که از قبل دچار مشکل بودند، بعد از مصرف یک‌ماهه آبغوره، کاهش در سطح تری گلیسیرید، تجمع کلسترول و سطح کلسترول LDL خود را مشاهده کردند.
کاهش کلسترول بد

مصرف آبغوره تاثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق را خنثی می کند. همچنین غوره از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک نیز جلوگیری می کند.
درمان درد سیاتیک و کمردرد

پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی های روماتیسمی است و آبغوره دارای پتاسیم بسیار است. علاوه بر این مصرف آبغوره باعث درمان رماتیسم و کاهش پا درد و سایر ناراحتی های عضلانی و مفصلی نیز می شود.

درمان کمردرد
درمان کم خونی

برای درمان کم خونی می توانید هر روز تمام بدن خصوصاً پشت و ناحیه ی کمر، شکم، کلیه ها و پاها را با آبغوره ماساژ دهید و پس از گذشت مدتی، دوش آب گرم بگیرید و سپس در معرض نور خورشید استراحت نمایید و یا حمام آفتاب بگیرید.
عامل هضم راحت تر غذا

آبغوره با افزایش اسید معده باعث هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می شود. هم چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی کنند، می توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذای خود کمک بگیرند.
کاهش وزن

برخی از افراد دارای اضافه وزن در رژیم خود مصرف آبغوره به صورت ناشتا را قرار می دهند. بهتر است بدانید که مصرف ناشتا و طولانی مدت آبغوره به دستگاه گوارش آسیب می رساند و موجب ایجاد زخم معده می شود.

برای کاهش وزن مؤثر باید سبک زندگی خود را تغییر دهید، مثلا با فعالیت بدنی بیشتر و مصرف رژیم غذایی کم کالری مورد نیاز می توانید وزن خود را نرمال کنید. برای مصرف آبغوره در رژیم غذایی می توانید از آن برای طعم دار کردن سالاد استفاده کنید. از آنجا که آبغوره دارای کالری کم می باشد مصرف آن برای کاهش وزن مؤثر است.
از بین برنده کرم معده و روده

آبغوره به خاطر ترکیبات ضد عفونی کننده، پاک کننده معده و روده است و در دفع کرم روده نیز بسیار مؤثر است.

خاصیت آبغوره
خاصیت قاعده آوری

برای درمان قاعدگی یا پریود نامنظم می توان آبغوره مصرف نمود. مصرف آبغوره در دختران جوان باعث جلو افتادن دوره بلوغ و قاعدگی می شود.
مفید برای پوست

برای حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی می توان از خواص دارویی ماست ترش و سایر ترشی های طبیعی مثل آبلیمو، خواص دارویی آبغوره و غیره استفاده کرد. هنگام مصرف باید این مواد رقیق شوند در غیر اینصورت باعث تحریک پوست می شوند.
درمان دیابت

مصرف روزانه آبغوره در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت بسیار مفید است.

دیابت
روشهای استفاده از آبغوره برای افراد دیابتی

  •     افراد دیابتی می توانند 75 گرم تخم خرفه، 25 تخم اسفرزه، 30 گرم خاکشیر و 25 گرم زنیان را در 1،5 لیتر آبغوره بدون نمک خیس کرده و 48 ساعت در هوای معمولی نگهداری کنند. با پارچه ای تمیز عصاره ی این ترکیب را خارج کنند و از مایع به دست آمده روزی یک تا 3 بار نصف استکان مصرف کنند.
  •     در این روش درمان دیابت با استفاده از آبغوره، مصرف آن به صورت روزانه و ناشتاست. هر روز صبح پس از بیدار شدن ناشتا یک فنجان آبغوره حدود شش مثقال بنوشید. این روش را 40 روز ادامه دهید و سپس تست دیابت بگیرید. اگر پایین آمده بود می توانید برای کنترل دیابت مصرف آن را کمتر کرده و به حداقل 3 بار در هفته برسانید.
  •     آبغوره و رب انار را با نسبت 3 به 2 ترکیب کنید و به صورت رقیق شده روزی 2 الی 3 مرتبه میل کنید. این مخلوط برای تصفیه خون و کاهش غلظت خون نیز مفید است و موجب جلوگیری از عود کردن بیماری می شود.
  •     استفاده از آبغوره بدون نمک به عنوان چاشنی به مدت 15 روز. روی تمامی سالادها و مواد غذایی خود هنگام ناهار و شام از آبغوره بدون نمک استفاده کنید. همچنین در پخت غذای خود به جای رب گوجه فرنگی از زردچوبه و زعفران برای رنگ دادن استفاده نمایید.

خواص آبغوره
خواص آبغوره برای خانم های باردار

آبغوره حفظ کننده جنین است، در دوران بارداری بهتر است کمی آبغوره همراه با غذای روزانه مصرف شود. زیاده روی در مصرف آبغوره توصیه نمی شود زیرا غوره مدر است و ممکن است باعث سقط جنین شود.
فواید آبغوره برای کبد چرب

مزاج کبد به‌طور طبیعی گرم و تر است، بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می تواند باعث کاهش توانایی آن در تحلیل و متابولیزه کردن چربی ها شود. همچنین با انباشته شدن چربی در بافت کبد، موجب چرب شدن کبد می شود.

بنابراین باید در مصرف ترشی ها به ویژه سرکه و آبغوره، خوراکی های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو که باعث سرد شدن کبد می شوند، بیشتر احتیاط کنید.
بهبود تب و سل ریوی

آبغوره طبیعی دارای خواص کاهش دهنده حرارت بدن و رفع عطش می باشد. به همین دلیل در درمان تب و سل ریوی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
مصارف غیر خوراکی آبغوره

آبغوره خواص غیر خوراکی نیز دارد. استفاده از آبغوره و آب تره در محل بواسیر بعد از اجابت مزاج در درمان این بیماری مؤثر است. برای کاهش تورم گلو نیز می توان آبغوره را غرغره کرد. هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره می تواند به کاهش خونریزی کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره و سرکه در درمان عفونت گوش نیز مفید است.

آبغوره برای پوست
خواص مهم آبغوره در طب سنتی

  •     درمان ورم گلو با غرغره کردن آبغوره در دهان
  •     درمان چاقی مفرط
  •     درمان بیماری اسکوربوت که بر اثر کمبود ویتامین C در بدن ایجاد می شود
  •     کاهش حرارت صفرا و همچنین ضد عفونی شدن روده ها با مصرف چند روز متوالی
  •     تقویت کبد
  •     درمان زردی با مصرف 1 تا 2 قاشق آبغوره در هر وعده غذایی
  •     جلو انداختن بلوغ جنسی در دختران
  •     افزایش اشتها
  •     درمان اسهال های ساده با مصرف 3 بار در روز و هر بار یک قاشق غذاخوری
  •     بند آمدن خونریزی بینی با چکاندن چند قطره آبغوره در بینی
  •     درمان بواسیر
  •     کاهش تب، درمان آنژین، ورم دهان، سل ریه
  •     ادرار آور و حذف سموم بدن
  •     کمک به درمان و تسکین درد سیاتیک، درد کمر و پا درد و روماتیسم
  • تسکین سردردهای ناشی از غلبه صفرا، سردردهای کهنه و مزمن

به این منظور دستمالی را در آبغوره تر نموده و بر روی پیشانی خود قرار دهید.
درمان چرک گوش

سرکه و آبغوره را به اندازه مساوی با یکدیگر ترکیب کنید و برای چند روز متوالی هر روز 1 تا 2 قطره از آن را در گوش بچکانید.
مضرات آبغوره (موارد احتیاطی و منع مصرف)

مصرف بیش از اندازه آبغوره در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود.

مصرف آبغوره برای افرادی که دارای کبد سرد و ناراحتی شش ها می باشند و همچنین افرادی که دچار مشکلات معده مانند زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند، هرگز توصیه نمی شود.

زیاده روی در مصرف آبغوره باعث ضعیف شدن قوای جنسی می شود.

جمع شدن گاز در دستگاه گوارش، نفخ، دل پیچه و درهم کشیدن اجزای معده از مضرات افراط در خوردن آبغوره است.
نحوه مصرف غوره و آبغوره

غوره به دلیل ترش مزه بودن می تواند یک افزودنی عالی برای سالاد محسوب شود. برای این کار کافیست یک دسته غوره را در مخلوط کن ریخته و آب آن را در فریزر بگذارید تا در سس هایی که به سرکه نیاز دارند استفاده کنید. همچنین در غذاهای سنتی ایرانی مانند خورشت کدو و بادمجان و دلمه می توانید از غوره استفاده کنید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین