پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:19 - 1401/03/07

افزایش امید به زندگی بعد از انقلاب

کارگرآنلاین | معاون کل وزارت بهداشت گفت: امید به زندگی در کشور در اوایل دهه ۵۰، حدود ۵۰ سال بود اما در حال حاضر، امید به زندگی در بین زنان ایرانی ۷۹.۴ سال و در بین مردان ۷۵.۵ سال است.

به گزارش کارگرآنلاین، دکتر ایرج حریرچی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد که شامل طول عمر، امید به زندگی، آموزش و میزان درآمد سرانه است، در 25 سال منتهی به سال 2015، ایران از نظر سرعت رشد، بعد از کره جنوبی در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.

معاون کل وزارت بهداشت یادآور شد: امید به زندگی در کشور در اوایل دهه 50، حدود 50 سال بود اما در حال حاضر، امید به زندگی در بین زنان ایرانی 79.4 سال و در بین مردان 75.5 سال است، بنابراین در بیش از یک ربع قرن، افزایش امید به زندگی در طول 40 سال برای مردم ایران حاصل شده است.

وی تصریح کرد: در سال 50 تا 55 از هر هزار تولد زنده، 174 نوزاد تا 5 سالگی فوت می‌کردند و 10 هزار نوزاد به دلیل ابتلا به کزاز جان خود را از دست می‌دادند؛ همچنین سالانه 30 هزار کودک به دلیل اسهال فوت می‌کردند، اما در حال حاضر این میزان به کمتر از 15 مورد در سال کاهش یافته است. 

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش امید به زندگی سالم در کشور خاطرنشان کرد: حوزه سلامت در طول چهار دهه گذشته، توفیقات بسیاری داشته که عوامل آن مربوط به خارج و درون حوزه سلامت است؛ افزایش سواد به ویژه در زنان، دسترسی به آب سالم و بهداشتی، داشتن یخچال، گسترش برق و دسترسی به تلویزیون، تقویت سیستم فاضلاب و گسترش جاده‌ها به عنوان عوامل اجتماعی اقتصادی موثر بر سلامت در تامین سلامت جامعه نقش داشته اما بخشی از اتفاقات درون حوزه سلامت رخ داد و پیشرفت های این حوزه با سایر حوزه‌ها، قابل مقایسه نیست.

حریرچی با بیان اینکه در حوزه پزشکی از اعزام بیماران ایرانی به خارج از کشور و همچنین پزشکان خارجی بی نیاز شدیم، افزود: در سالهای اولیه انقلاب اسلامی، 7 هزار پزشک از کشورهای دیگر در ایران فعالیت داشتند اما در حال حاضر از نظر تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشکی تقریبا بی‌نیاز شده‌ایم و در سراوان در حال حاضر 38 پزشک متخصص فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: زمانی در کل کشور 5700 پزشک متخصص حضور داشت که 68 درصد از آنها در تهران مستقر بودند اما در حال حاضر، 39800 پزشک متخصص در کشور فعالیت می کنند؛ همچنین در سال 57 در کل کشور حدود 7 هزار پرستار در بیمارستانهای دولتی کشور فعالیت داشتند که در حال حاضر، تعداد آنها به 72 هزار نفر افزایش یافته است.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: در سالهای اول انقلاب حدود 56 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود داشت اما در حال حاضر 129600 تخت بیمارستانی در کشور موجود است؛ علاوه بر این در سالهای انقلاب، جمعیت کشور حدود 35 میلیون نفر بود که این رقم به 80 میلیون نفر افزایش یافته است، همچنین تعداد خانههای بهداشت روستایی از 1480 به 17900 خانه بهداشت رسیده و می بینیم که برخی از شاخصها و زیرساختهای حوزه سلامت، افزایش بیش از 10 برابری داشته است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین