پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:20 - 1401/03/07

با این روش بوی بد پای خود را رفع کنید

کارگرآنلاین | شستشوی پاها با محلول آب و زنیان، چای، آب زیتون تلخ و مالیدن نمک و آبلیمو به پاها، از راهکارهای ارائه شده برای رفع بوی بد پا در طب سنتی است.

به گزارش کارگرآنلاین افرادی که برای ساعتهای طولانی کفش و جوراب میپوشند و معمولا بیشتر از حالت طبیعی عرق میکنند گرفتار مشکلی به نام بوی بد پا هستند، به طوریکه در برخی مواقع بوی بد پای آنها آنچنان زیاد است که همانند یک آلودگی محیطی به نظر می آید و مشکلات متعددی را در خانواده و جامعه برای این افراد ایجاد کرده و موجبات خجالت آنها را فراهم میکند. با این وجود رفع بوی بد پا، یک مشکل ناامید کننده نبوده و خوشبختانه با اقدامات ساده و راهکارهای خانگی و بهره گیری از طب سنتی می توان بوی بد پا را برطرف کرد.

علت بوی بد پا
به طورکلی مهمترین ایجاد علت بوی بد پاها پوشیدن جوراب و کفش برای مدت طولانی است، برخی عوامل دیگر ایجاد کننده این مشکل عبارتند از:

رشد و تکثیر برخی باکتری‌ها در کفش به ویژه کفشهای اسپرت و ورزشی: محیط گرم و مرطوب داخل کفش رشد باکتریها را در پا تقویت می‌کند.
ترشح زیاد عرق: برخی افراد غدد عرق ترشح عرق بیشتر از معمول دارند و اغلب این عرق زیاد با عفونت باکتریائی یا قارچی همراه است.
عدم رعایت بهداشت و نظافت: پوشیدن جوراب کثیف یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده بوی بد پا است.
استرس: استرس به دلیل تاثیر بر غدد و افزایش ترشح عرق میتواند بر افزایش تعریق پاها و در نتیجه افزایش بوی بد پا موثر باشد.
اختلالات هورمونی و برخی داروها نیز از دیگر عوامل تاثیرگزار بر روی بوی پا و بدن هستند.

رفع بوی بد پا در طب سنتی

شستن روزانه پاها با آب و صابون
برای از بین بردن بوی بد پاها، روزانه با استفاده از صابونی ملایم و آب به ویژه در تابستان، حمام کرده و یا پاها را بعد از کار و فعالیت روزانه شستشو دهید. بهتر است بعد از شستشو پاها را خشک کرده و برای چند ساعت جوراب نپوشید تا پای شما هوا بخورد.

شستن پاها با آب زیتون تلخ
یکی از راهکارهای رفع بوی بد پا در طب سنتی غوطه ور کردن پاها یکبار یا دو بار در هفته در آب زیتون تلخ به مدت 8 تا 10 دقیقه است.

شستشوی پاها با محلول آب و گیاه دارویی زنیان
از دیگر راهکارهای رفع بوی بد پا در طب سنتی استفاده از زنیان برای شستشو است. به این منظور، نصف قاشق چایخوری زنیان پودر شده را به یک لیتر آب اضافه کرده و از آن برای شستن پاها استفاده کنید. محلول آب و زنیان به عنوان یک قابض عمل کرده و به طور قابل ملاحظه‌ای عرق کردن پا را کاهش میدهد. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر حتما لای انگشتان پاها را نیز به دقت شستشو دهید و سپس خشک کنید.

شستشوی پاها با چای
تانن موجود در چای یک عامل خشک کننده است. در نتیجه سه و یا چهار چای کیسه‌ای را در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و سپس مقداری آب سرد به آن اضافه کنید تا مایعی ولرم حاصل شود. حال پاهایتان را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در این مایع قرار داده و سپس خشک کنید. همچنین برای نتیجه بیشتر، در پایان از پودر تالک بر روی پاهااستفاده کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا مشکل قارچ، عرق و بوی پاهایتان حل شود. پس از رفع این مشکل این کار را هفته ای دو بار انجام دهید.

مالیدن نمک و آبلیمو به پاها
از دیگر شیوه‌های مفید رفع بوی بد پا در طب سنتی مالیدن مخلوط نمک و آبلیمو به پاها و لای انگشتان است. این مخلوط شستشو دهنده خوبی برای پاها محسوب میشود.

اصلاح رژیم غذایی
در برخی افراد خوردن غذاهای ادویه‌دار و تند با ایجاد عرق تولید بوی پا می‌کند، بنابراین این افراد بهتر است از خوردن افراطی این ادویه‌ها پرهیز کنند.

 

سایر توصیه ها برای رفع بوی بد پا
علاوه بر راهکارها و درمانهای ذکر شده برای برطرف کردن بوی بد پاها، توصیه‌های زیر نیز میتواند در پیشگیری و کاهش این مشکل به شما کمک کند:

جوراب خود را روزانه عوض کنید. شستن جورابها و تعویض جوراب تاثیر بسزایی در کاهش بوی بد پا دارد. همچنین بهتر است از جورابهای نخی استفاده کنید تا عرق کمتری در پا باقی بماند.

از کفشهای چرم طبیعی استفاد کنید. کفش‌های ساخته شده از مواد طبیعی مثل چرم بهتر از کفش‌های ساخته شده از مواد پلاستیک هستند و خروج گرما از آنها آسان‌تر صورت می‌گیرد.

در کفشهای خود کفی‌های بوگیر بگزارید. این کفی‌ها را میتوانید از داروخانه ها تهیه کنید.

چنانچه هیچ یک از راه‌کاراهای ارائه شده برای رفع بوی بد پای شما موثر نبود، گزینه نهایی استفاده از افشانه دارویی فرمالدئید است. این ماده ضدعرقی است که دارای فرمالدئید و نعناع است و برای از بین بردن بوی شدید پا ساخته شده است. این دارو فقط برای موارد شدید بوی پا است و برای استفاده حتماً از پزشک خود اجازه بگیرید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین