پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:10 - 1401/03/11

از درمان دیابت تا سرماخوردگی با این گیاه

کارگرآنلاین | مرزنجوش گیاهی است که به طور معمول برای آبریزش بینی، سرفه، سرماخوردگی، سایر عفونت ها و مشکلات مختلف هضم استفاده می شود. در این مقاله به بررسی این گیاه می پردازیم.

به گزارش کارگرآنلاین گیاه مرزنجوش (Marjoram) به طور معمول برای آبریزش بینی، سرفه، سرماخوردگی، سایر عفونت ها و مشکلات مختلف هضم استفاده می شود، اما شواهد علمی خوبی برای تایید هرگونه از موارد بالا وجود ندارد. همچنین از گل، برگ و روغن مرزنجوش به عنوان دارو استفاده می شود.

در غذاها از گیاه و روغن مرزنجوش به عنوان طعم دهنده استفاده می شود. از این روغن به عنوان عطر در صابون ها، مواد آرایشی، لوسیون ها و عطرها نیز استفاده می شود. دقت داشته باشید مرزنجوش را با پونه کوهی اشتباه نگیرید که به آن مرزنجوش زمستانی یا مرزنجوش وحشی نیز گفته می شود.

موارد استفاده گیاه مرزنجوش

آسم

تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف روزانه ۲ قطره روغن مرزنجوش همراه با داروی آسم به مدت ۳ ماه ممکن است عملکرد ریه را در افراد مبتلا به آسم بهتر از مصرف داروی آسم به تنهایی بهبود بخشد.

یک اختلال هورمونی که باعث بزرگ شدن تخمدان همراه با کیست (سندرم تخمدان پلی کیستیک) می شود. تحقیقات اولیه نشان می دهد نوشیدن چای برگ مرزنجوش ممکن است برخی از مارکرهای شیمیایی سندرم تخمدان پلی کیستیک را بهبود بخشد، اما به نظر نمی رسد که باعث بهبود وزن بدن، قند خون یا سطح بیشتر هورمون ها شود.

گرفتگی قاعدگی

سرفه

سرماخوردگی

گرفتگی معده

بیماری کبدی

اختلالات موثر بر جریان صفرا در کبد

سردرد

دیابت

علائم یائسگی

درد عصب

درد عضلانی

پیچ خوردگی

بهبود اشتها و هضم غذا

بی خوابی

عوارض جانبی مصرف گیاه مرزنجوش

هنگام مصرف به صورت خوراکی

مرزنجوش به احتمال زیاد از نظر غذایی ایمن است. این دارو برای بیشتر بزرگسالان به احتمال زیاد گزینه مناسبی محسوب می شود که برای مدت زمان کوتاهی مقادیر بیشتری به عنوان دارو مصرف شود. مرزنجوش در صورت استفاده طولانی مدت به احتمال زیاد بی خطر نباشید زیرا این نگرانی وجود دارد در صورت استفاده طولانی مدت از مرزنجوش به کبد و کلیه ها آسیب وارد یا باعث ایجاد سرطان شود.

بهترین ابزار تست سئو
بهترین ابزار تست سئو

آنالیز کن!
yektanet-logo-signتبلیغ
هنگام استفاده از آن روی پوست

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا مرزنجوش بی خطر نیست، وجود ندارد زیرا برخی از افراد نسبت به مرزنجوش حساسیت دارند.

عوارض جانبی گیاه مرزنجوش

هشدارها و احتیاط های ویژه

بارداری و شیردهی

مرزنجوش در دوران بارداری به احتمال زیاد در مقادیر دارویی گزینه ایمنی نیست زیرا ممکن است منجر به خونریزی و تهدید بارداری شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از مرزنجوش هنگام شیردهی بی خطر است نیز وجود ندارد، بنابراین برای اطمینان خاطر درباره مصرف این گیاه از پزشک خود مشورت بگیرید.

اختلالات خونریزی

مصرف مقادیر دارویی مرزنجوش ممکن است لخته شدن را آهسته کرده و احتمال کبودی و خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.

ضربان آهسته قلب

مرزنجوش ممکن است ضربان قلب را کاهش دهد که این ممکن است برای افرادی که قبلا ضربان قلب آنها کند بوده مشکل ایجاد کند. اگر به بیماری های قلبی مبتلا هستید در مورد مصرف مرزنجوش احتیاط کنید.

آلرژی به ریحان، زوفا، اسطوخودوس، نعناع، پونه کوهی و مریم گلی: مرزنجوش می تواند در افراد حساس به این گیاهان و سایر اعضای خانواده گیاهان نعناعیان واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

انسداد دستگاه گوارش

این نگرانی وجود دارد که استفاده از مرزنجوش ممکن است انسداد دستگاه گوارش را بدتر کند به این دلیل که مرزنجوش می تواند ترشحات مخاطی و مایعات را در روده افزایش دهد و باعث “احتقان” شود. اگر دچار انسداد دستگاه گوارش هستید قبل از استفاده از مرزنجوش با پزشک خود مشورت کنید.

زخم معده

این نگرانی وجود دارد که استفاده از مرزنجوش باعث بدتر شدن زخم معده شود به این دلیل که مرزنجوش می تواند ترشحات مخاطی و مایعات را در معده و روده افزایش دهد و باعث “احتقان” شود. اگر زخم معده دارید قبل از استفاده از مرزنجوش با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری های ریوی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریوی: این نگرانی وجود دارد که استفاده از مرزنجوش ممکن است آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریوی را بدتر کند به این دلیل که مرزنجوش می تواند ترشحات مخاطی و مایعات را در ریه افزایش دهد و باعث “احتقان” شود. اگر آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریوی دارید قبل از استفاده از مرزنجوش با پزشک خود مشورت کنید.

اختلال تشنج

از آنجا که به نظر می رسد مرزنجوش روی مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد این نگرانی وجود دارد که ممکن است صرع را بدتر کند، بنابراین اگر به اختلال تشنج مانند صرع مبتلا هستید در مورد مصرف مرزنجوش احتیاط کنید.

جراحی

مصرف مقادیر دارویی مرزنجوش ممکن است خطر خونریزی را حین و بعد از جراحی فزایش دهد، بنابراین حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده از مصرف مرزنجوش خودداری کنید.

انسداد مجاری ادراری یا سیستم تولید مثل: این نگرانی وجود دارد که استفاده از مرزنجوش باعث انسداد سیستم ادراری یا تولید مثل شود به این دلیل که مرزنجوش می تواند ترشحات مخاطی و مایعات را در این اندام ها افزایش دهد و باعث “احتقان” شود. اگر انسداد دستگاه ادراری یا سیستم تولید مثل دارید قبل از استفاده از مرزنجوش با پزشک خود مشورت کنید.

فعل و انفعالات

مرزنجوش ممکن است اثری مانند قرص های”ادرار آور” داشته باشد. مصرف مرزنجوش ممکن است باعث شود بدن از شر لیتیوم خلاص شود در واقع باید گفت این گیاه با داروهای حاوی لیتیوم تداخل دارویی دارد، بنابراین اگر لیتیوم مصرف می کنید قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود مشورت کنید چراکه دوز لیتیوم شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

دوز مناسب برای مصرف مرزنجوش

دوز مناسب مرزنجوش به عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامتی و چندین عامل دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه دوز مناسب برای مصرف مرزنجوش وجود ندارد. به خاطر داشته باشید محصولات طبیعی همیشه هم لزوما بی خطر نیستند، بنابراین مقدار مصرف آن می تواند مهم باشد، بنابراین حتما دستورالعمل های روی برچسب محصولات را مطالعه و دنبال کنید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان بهداشت مشورت کنید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین