پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00021:44 - 1402/09/30

علیرضا پورجعفری در چهارمین رویداد ملی سواد فضای مجازی :

داشتن نگاه نقادانه و پرسشگر در مواجهه با رسانه‌ها امری ضروری است

کارگر آنلاین | کارشناس رسانه در چهارمین رویداد ملی سواد فضای مجازی گفت : نگاه نقادانه در ادبیات آکادمیک و ادبیات علمی به معنای پرسشگر است؛ در واقع اگر مخاطبان رسانه‌ها در برابر محتواهایی اعم از عکس، ویدئو و یا یک خبر نگاه پرسشگر داشته باشند، می‌توانند به حوزه فکت چکینگ و حوزه اخبار جعلی ورود کنند.

به گزارش کارگر آنلاین ،  علیرضا پورجعفری روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 در رابطه با لزوم و اهمیت آموزش عملیات فکت چکینگ در چهارمین رویداد ملی سواد فضای مجازی اظهار کرد: یکی از مواردی که این روزها در فضای رسانه و فضای مجازی باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث شناخت خبر جعلی است که در این رویداد تحت عنوان «خبر جعلی در عصر پساحقیقت» به این مهم پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه مولفه‌های فنی و ساختار خبر جعلی همانند خبر راست است توضیح داد: تفاوت خبر جعلی و خبر راست در این است که برخی رسانه‌ها با تکنیک‌های رسانه‌ای و با استفاده از عکس‌ها و ویدئوها خبر را به صورت وارونه به مخاطب منتقل می‌کنند.

داشتن نگاه نقادانه و پرسشگر در مواجهه با رسانه‌ها امری ضروری است

این کارشناس رسانه :نگاه نقادانه» را در مواجهه با رسانه‌ها امری مهم دانست و افزود: نگاه نقادانه در ادبیات آکادمیک و ادبیات علمی به معنای پرسشگر است؛ در واقع اگر مخاطبان رسانه‌ها در برابر محتواهایی اعم از عکس، ویدئو و یا یک خبر نگاه پرسشگر داشته باشند، می‌توانند به حوزه فکت چکینگ و حوزه اخبار جعلی ورود کنند.

پورجعفری ادامه داد: عملیات فکت چکینگ یک استراتژی‌هایی مثل صحت‌سنجی منبع و صحت‌سنجی زنجیره انتشار و مراحلی چون جمع کردن داده‌ها، پالایش و در نهایت نوشتن زنجیره گزارش با استفاده از چهاربلوک خبری دارد که اگر کاربران رسانه‌ای و مخاطبان فضای مجازی از فکت چکینگ استفاده کنند، قطعا تحت تاثیر اخبار و محتواهای جعلی قرار نخواهند گرفت.

وی در پایان گفت: بحث‌های مهم دیگری چون «زمینه‌های شکل‌گیری خبر جعلی»، «جنجالی بودن موضوعات» و «قله‌های روایت در خبر جعلی» وجود دارد که خوب است در این رویدادها به این موضوعات نیز پرداخته شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین