پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:04 - 1399/06/25

به‌دنبال شفافیت هستیم

تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور با چالش‌های اساسی در مسیر تولید خود روبه‌رو هستند. کمبود مواد اولیه، نبود آمار دقیق و قابل اتکا از وضعیت این تولیدکنندگان، قیمت‌گذاری مواد اولیه این فعالان صنعتی، تحریم‌ها.

به گزارش کارگر آنلاین، تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور درحال‌حاضر فقط با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، چراکه در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با چالش روبه‌رو شده‌اند. این تولیدکنندگان از ورق فولادی به‌عنوان ماده اولیه تولید خود استفاده و آن را از طریق بورس کالا خریداری می‌کنند. اما در ماه‌های گذشته این روند با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است. 
وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های قبل و با هدف تعیین میزان نیاز صنایع به مواد اولیه، سامانه بهین‌یاب را طراحی کرد. ظرفیت تولیدی واحدها در این سامانه مشخص و مقرر شد مواد اولیه براساس اطلاعات درج‌شده در این سامانه، در اختیار آنها قرار گیرد. اما متاسفانه سامانه بهین‌یاب تاکنون نتوانسته آنطور که باید در تامین نیاز این بخش موفق عمل کند. اما اگر این سامانه به‌درستی فعالیت کند و در همین حال ظرفیت اسمی و فعلی واحدها مشخص شود؛ بسیاری از مشکلات و شائبه‌های موجود در این حوزه برطرف خواهد شد. 

با توجه به مشکلاتی که در نبود شفافیت آماری برای تولیدکنندگان به وجود آمده، مقرر شده کمیته‌ای با حضور نماینده سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، نماینده شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق فولادی کشور و همچنین نماینده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و نماینده معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا ظرفیت واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی ازسوی این کمیته دوباره ارزیابی شود و مواد اولیه واحدها براساس نیاز دقیق آنها در اختیارشان قرار گیرد. 

با توجه به رشد قابل‌توجه نرخ تورم در کشور، قیمت فروش مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به مراتب افزایش یافته است. در چنین شرایطی قیمت تمام‌شده تولیدات افزایش می‌یابد و بسیاری از واحدها با مشکل تامین نقدینگی روبه‌رو خواهند شد. همه موارد یادشده روند فعالیت فعالان این صنعت را بیش از پیش دشوار می‌کند. 
گفتنی است تحریم‌های بین‌المللی از دیگر موضوعاتی هستند که صنایع لوله و پروفیل را مانند بسیاری دیگر از صنایع با چالش‌های اساسی روبه‌رو کرده است. این مشکلات در حالی وجود دارند و روند فعالیت صنایع را متاثر می‌کنند که امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده است؛ بنابراین از همه سیاست‌گذاران انتظار می‌رود برای رفع چالش‌های موجود و همچنین رفع مشکلات این حوزه تلاش کنند. به‌علاوه آنکه با دیدی فرابخشی در مسیر رفع چالش‌های تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گام بردارند تا شاهد تداوم فعالیت این صنایع باشیم. 

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که طی سال‌های گذشته صنعت ساخت‌وساز در کشور ما با رکود روبه‌رو شده است. در چنین شرایطی، میزان نیاز به لوله و پروفیل به مراتب کمتر از ظرفیت صنایع تولیدکننده محصولات لوله و پروفیلی برآورد می‌شود؛ بنابراین برای مصرف محصولات تولید شده در این صنعت باید به راه‌حلی مانند صادرات اندیشیده شود. 
چنانچه از ظرفیت تولید این صنایع برای صادرات بهره گرفته شود، امکان تداوم تولید این واحدها ادامه خواهد داشت. به‌ویژه که بسیاری از کشورهای همسایه ایران شرایط جنگی را پشت‌سر گذاشته‌اند و ساخت‌وساز در آنها رونق دارد. در چنین شرایطی تولیدکنندگان لوله و پروفیل در کشور ما می‌توانند نیاز این کشورها را برطرف کنند. بدون تردید تحقق این هدف مزیت‌های متعددی را به دنبال دارد. ازجمله آنکه به تکمیل زنجیره تولید، ارزش‌آفرینی منجر می‌شود. در ادامه نیز ارزآوری بیشتری را برای کشور به همراه خواهد داشت..


 

منبع: روزنامه صمت
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین