پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00005:02 - 1399/07/03

در خواست کشاورزان؛ محاسبه قیمت محصولات کشاورزی بر مبنای ارز نیما

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: قیمت محصولات کشاورزی با توجه به هزینه‌های تولید، باید بر مبنای ارز نیما محاسبه شود.

کارگر آنلاین : سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد پیرامون گرانی سم و کود اظهار کرد: اصل اقتصاد برآن است که جهش قیمت پلکانی صورت گیرد تا با درآمد جامعه همخوانی داشته باشد.

او افزود: اگر دولت تمامی هزینه‌های تولید را با ارز نیما محاسبه می‌کند، گندمکاران انتظار دارند که قیمت گندم نیز بر مبنای ارز نیما و قیمت جهانی گندم اعلام شود.

حسینی ادامه داد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، کشاورزان به دلیل عدم تمکن مالی حاضر به خرید کود‌های فسفاته و پتاسه نیستند، در حالی که این کود‌ها در کیفیت و بهره وری تولید تاثیر بسزایی دارند.

شوک بزرگ کشاورزان در آغاز سال زراعی جدید

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از افزایش ۳ تا ۵ برابری قیمت کود و سموم شیمیایی بیان کرد: شورای اقتصاد در مصوبه اخیر خود قیمت‌های بسیار سنگینی برای کود‌های شیمیایی در نظر گرفته که این کار در سال زراعی جدید، شوک بزرگی به کشاورزان وارد کرده است.

او درباره تاثیر گرانی‌های اخیر بر تولید محصولات اساسی بیان کرد: طی سال‌های اخیر، کشاورزان به امید بهبود شرایط اقدام به کشت می‌کردند، اما امسال به سبب افزایش ۵ برابری قیمت کود‌های شیمیایی فسفاته و پتاسه و گرانی ۳ تا ۵ برابری سموم به عنوان مؤلفه‌های مهم تولید دیگر قادر به کشت و تولید محصولات اساسی نیستند.

حسینی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش شدید هزینه‌های تولید، کشاورزان قادر به ادامه کشت و کار نیستند و عطایش را به لقایش بخشیدند که با این وجود امنیت غذایی کشور در معرض خطر است.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین