پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00001:48 - 1399/07/13

خون بهای یک میلیاردی برای قتل 17 ساله

اولیای دم مقتول اعلام کرده اند اگر تا آخر مهرماه یک میلیارد تومان به آنها داده نشود، حکم را اجرا می کنند. این شرایط سخت و باورنکردنی است که محکوم به قصاصی به نام اصغر در آن به سر می برد و با وجود اینکه از یک میلیارد دیه، توانسته با کمک خیران 840 میلیون تومان جمع آوری کند اما اگر تا 17 روز دیگر نتواند بقیه این پول را فراهم کند، قصاص می شود.

کارگر آنلاین | آن چیزی که امروز اصغر تاوانش را پس می دهد محصول اشتباه بزرگی است که سال 82 مرتکب شد. او که آن زمان در حالی که 30 سال داشت سوار بر موتورسیکلتش از یکی از خیابان های شهرستان شوشتر در استان خوزستان می گذشت که ناخواسته با یک خودرو تصادف کرد. راننده خودرو که از این حادثه ناراحت شده بود به اصغر اعتراض کرد و در ادامه ماجرا به درگیری لفظی کشیده شد. وقتی کار بالا گرفت راننده خودرو از ماشینش یک چوب دستی بیرون آورد و به سوی اصغر حمله کرد و در این کشمکش پسر جوان چوب را از راننده گرفت و با آن ضربه ای به او زد. با اینکه در این درگیری هر دو طرف ضرباتی به یکدیگر وارد کرده بودند اما ضربه چوبی که اصغر زده بود باعث شکستگی جمجمه او شد. مرد فورا به بیمارستان انتقال یافت و تحت درمان قرار گرفت اما شرایط طوری بود که به کما رفت. او مدام سطح هوشیاری اش کاهش پیدا می کرد تا اینکه سرانجام بعد از 17 روز روی تخت بیمارستان جانش را از دست داد.

11 سال زندگی مخفیانه

اصغر فکرش را هم نمی کرد ضربه ای که به راننده خودرو زده دردسرساز شود اما فهمید فهمید که او فوت شده از ترس فرار کرد و به مکان نامعلومی گریخت. از همان زمان بود که تحقیقات پلیس برای دستگیری او آغاز شد. او هنگام فرار هیچ ردی از خود به جا نگذاشته بود. به همین دلیل تا مدتها پلیس نتوانست از او سرنخی پیدا کند اما خانواد مقتول همچنان پیگیر پرونده و دستگیری قاتل بودند. هیچ کس نمی دانست اصغر بعد از فرار به تهران رفته و به طور مخفیانه زندگی می کند. او از ترس دستگیری با هیچ کس ارتباط نداشت و بعنوان کارگر ساده در ساختمان ها کار می کرد. او 11 سال تمام به دور از چشم پلیس در تهران به زندگی مخفیانه اش ادامه داد. دیگر فکرش را هم نمی کرد که ماموران در تعقیبش باشند اما سرانجام سال 93 پلیس به اطلاعاتی درباره مخفیگاه اصغر در تهران دست پیدا کرد و او در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد. اصغر باورش نمی شد بعد از 11 سال قرار ماموران او را پیدا کرده اند. او در بازجویی های اولیه به قتل راننده اعتراف کرد اما گفت ناخواسته مرتکب قتل شده و در همه این سالها یک لحظه هم عذاب وجدان رهایش نکرده است.

فقط قصاص

به دنبال تکمیل تحقیقات در دادسرا پرونده به دادگاه کیفری یک استان خوزستان فرستاده و اصغر به اتهام قتل عمد محاکمه شد. اولیای دم که در همه این سالها به دنبال دستگیری اصغر بودند در جلسه محاکه اعلام کردند خواسته آنها فقط قصاص است. آنها گفتند برای محاکمه و مجازات قاتل لحظه شماری کرده اند و فقط قصاص می تواند آنها را به آرامش برساند. در این جلسه اصغر بار دیگر آنچه را که در درگیری اتفاق افتاده بود توضیح داد و گفت که چوب دستی که با آن ضربه مرگبار را زده برای مقتول بوده است. او گفت: بعد از تصادف، او با چوب دستی به طرفم حمله کرد و من هم برای دفاع از خودم چوب را از دستش گرفتم و یک ضربه به او زدم. باور کنید قصد من قتل نبود و در همه این سالها لحظه درگیری جلوی چشمانم است و پشیمانم که چرا عصبانی و با راننده خودرو درگیر شدم.

با وجود ابراز ندامت اصغر، از آنجا که همه شواهد و مدارک علیه او بود و از سویی اولیای دم درخواست قصاص کرده بودند قضات دادگاه نیز او را گناهکار تشخصی دادند و حکم قصاص صادر شد. این رای مدتی بعد در دیوانعالی کشور نیز مهر تایید خورد تا همه چیز برای مجازات اصغر آماده شود.

17 روز حیاتی

با وجود قطعی شدن حکم قصاص خانواده او از یک سو و خیران منطقه از سوی دیگر بارای نجات او از چوبه دار دست به کار شدند. نخستین اقدام آنها دلجویی از اولیای دم و مذاکره برای جلب رضایت شان بود. هرچند آنها می گفتند خواسته شان فقط قصاص است اما وقتی پافشاری های خیران ادامه پیدا کرد اعلام کردند در صورتی که تا آخر مهرماه دیه یک میلیارد تومانی به آنها پرداخت شود از قصاص اصغر صرف نظر می کنند. آنها گفتند بعد از این مهلت حتی یک روز هم صبر نخواهند کرد و قطعا حکم را اجرا می کنند. با وجود اینکه گذشتن آنها از قصاص تصمیم مهمی بود اما فراهم کردن یک میلیارد تومان دیه کاری نبود که از عهده خانواده اصغر برآید. در این شرایط بود که خانواده او چوب حراج به دارایی ناچیزشان شدند و چند خیر نیز پیش قدم شدند تا دیه یک  میلیاردی را فراهم کنند.

مریم کارگر دستجردی، یکی از خیرانی که پیگیر این پرونده است در این باره به حادثه 24 می گوید: اصغر ناخواسته مرتکب قتل شده و در 17 سال گذشته روزها و شبهای سختی را پشت سر گذاشته و به اندازه کافی تنبیه شده است. فراهم کردم دیه یک میلیاردی کار دشواری است که تاکنون با کمک خیران توانسته ایم 840 میلیون تومان فراهم کنیم اما هنوز 160 میلیون دیگر کم داریم و فقط 17 روز فرصت داریم و اولیای دم گفته اند اگر این پول فراهم نشود حکم را اجرا می کنند.

او ادامه می دهد: مادر اصغر از غصه پسرش دق کرد. در آخرین روزهای زندگی اش با او صحبت کردم و گفتم با کمک چند نفر به دنبال گرفن رضایت اولیای دم و پرداخت دیه هستیم. او که بیمار بود مدام اشک می ریخت و دعا می کرد و بدون اینکه آزادی پسرش را ببیند فوت شد.

این خیر در ادامه می گوید: از همه افرادی که در این شرایط سخت توانایی کمک برای آزادی این جوان را دارند درخواست می کنم کمک های شان را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۸۱۳۵۷۰۵۳۱۶ به‌نام حیدر پیک‌طهماسبی (برادر اصغر) واریز کنند.

منبع: hadese24
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین