پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:16 - 1399/07/21

ریزش قیمت دلار در راه است؟

هر چند معامله گران در پایان روز یکشنبه حاضر به روش دلار حتی به قیمت‌هایی در محدوده ۳۵ هزار تومان نبودند، امروز اسکناس‌های دلاری شان را تا قیمت ۳۱ هزار تومان به راحتی معامله می‌کردند.

کارگر آنلاین |  بازار ارز حالا درموقعیتی خاص و تاریخی قرار گرفته است. از یک سو اعلام بانک مرکزی برای عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار ارز و از سوی دیگر اعلام توافق ایران و عراق برای حل مشکلات بانکی بازار را در موقعیتی تازه قرار داده است. بازار روز یکشنبه رکورد تاریخی قیمت را در محدوده بالاتر از ۳۱ هزار تومان به ثبت رساند. آهنگ رشد قیمت دلار در سال ۱۳۹۹ تند شده است  در هفت ماه اخیر دلار بیش از ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

 حالا اما جدا از عراق، گفته می‌شود تفاهم‌هایی با کره جنوبی در راه است و طبق آنچه علی ربیعی پیش‌تر اعلام کرده است هیات‌هایی در حل اعزام به کشورهایی که پول ایران در آنها بلوکه شده است، هستند.

 سید حمید حسینی این کشورها را ترکیه، عمان، کره‌جنوبی و عراق اعلام می‌کند و می‌گوید لازم است رایزنی‌هایی با همه بدهکاران صورت گیرد. پیش‌تر نیز نام چین در این فهرست قرار داشت و هنوز این کشور در زمره کشورهایی است که مابع ارزی ایران در آن قرار دارد اما اخبار رسیده نشان می‌دهد توافق بر سر تسویه غیرنقدی منابع با این کشور در راه است.

بازار ارز

 همتی پیش‌تر در پایان خرداد ماه نیز به عراق سفر کرده بود و با رییس کل پیشین بانک مرکزی این کشور تفاهم‌هایی را داشت اما این بار همتی گفته است نخست وزیر عراق وعده داده است که هر هفته روند اجرایی شدن توافق‌ها را پیگیری نماید.

 این اتفاقات به نظر می‌رسد بازار ارز ایران را دستخوش تغییری جدی در شرایط کنونی نماید و برخی صرافان معتقدند عقب‌نشینی دلار می‌تواند بسیاری از کسانی که در قیمت‌هایی بالاتر از ۲۷ هزار تومان دست به خرید زده‌اند را متضرر نماید.

 تشدید تحریم‌ها، کاهش درآمدهای نفتی، مشکلات بانکی و تاثیر آن بر بازگشت ارز صادراتی مهمترین دلایل بروز این اتفاقات در بازار ارز اعلام شده است.

منبع: قدس آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین