پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:43 - 1399/07/29

تجارتی به نام واکسن کرونا

در حال حاضر سیاست شامل مسابقه فضایی، مسابقه تسلیحاتی، مسابقه فناوری و درنهایت مسابقه واکسن شده است که بین ابرقدرت‌های جهان در سال انتخاباتی ایالات‌متحده برپاشده است.

به گزارش کارگر آنلاین، تولید و آزمایش واکسن و تعیین کارایی و تاثیر آن معمولا حدود چهار سال زمان لازم دارد، اما در حال حاضر به دلیل تقاضای زیاد و سود بالقوه، به گزینه‌ای مالی تبدیل‌شده است که با اولین واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ حاصل می‌شود. به همین دلیل هر ابرقدرت و اقتصاد بزرگی با تمام قدرت برای توسعه آن تلاش می‌کند و کشورهایی که از منابع لازم برای توسعه واکسن در کشور خود برخوردار نیستند، مایل هستند نمونه‌ای برای آزمایش باشند تا بتوانند از این طریق منبعی برای رشد اقتصادی و بهبود زودهنگام فراهم کنند.

نویسنده این مقاله می‌گوید: تردید دارم که این عملکرد موثر واقع شود حتی اگر درخشان‌ترین ذهن‌های صنعت، واکسنی را پیدا کنند که روی یک نوع خاص از ویروس کرونا کار کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که انواع ویروس کرونا در حال ظهور را از بین ببرد. به‌عنوان‌مثال، درمان سالانه آنفلوانزا شامل یک کوکتل از ۱۵ واکسن است که برای مبارزه با انواع آنفلوآنزا انتخاب‌شده است و ازنظر آماری به‌احتمال‌زیاد در یک‌فصل مشخص گسترش می‌یابد. اگر پایان ویروس کرونا نیز مانند آنفلوآنزا باشد و به ویروسی سالانه تبدیل شود هرگز نمی‌توان به‌طور کامل از آن رهایی یابیم.

واکسن کووید-۱۹
تصور خوش‌بینانه این است که اگرچه مطبوعات مدتی است که در مورد واکسن صحبت می‌کنند، اما هنوز واقعا روزهای اولیه است. تعداد کمی از آن‌ها اکنون در مراحل نهایی آزمایش‌های بالینی قرار دارند و بسیاری دیگر در حال برنامه‌ریزی هستند. به دلیل اینکه با شروع فصل سرد سال، نیمکره شمالی تحت موج دیگری قرار بگیرد توجه به واکسن‌ها و درمان‌های مختلف رو به افزایش است. در صورت موفقیت، عرضه واکسن قابل‌استفاده مطمئنا برای بهبود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ ضروری است، اما پیش‌بینی این‌که چه زمانی و در کجا واکسن تولید و توزیع شود، چالش‌برانگیزتر است.

ایالات‌متحده و چین در مورد آزمایش‌های مربوطه پیشتاز هستند و پس از آن‌ها هند قرار دارد. برنامه واکسن ایالات‌متحده با نام "Operation Warp Speed" شامل ارائه دوزهای مختلف در ژانویه ۲۰۲۱ است و شرکت‌های اصلی واکسن مدرنا (Moderna)، فایزر (Pfizer-BioNTech) و نواواکس (Novavax) هستند. آزمایش شرکت جانسون و جانسون این هفته به دلیل بیماری غیرقابل‌توجیه و همچنین بیماری دونالد ترامپ به‌طور موقت متوقف شد.

نکته برتر، درمان دارویی با آنتی‌بادی غول داروسازی الای لیلی (Eli Lily)  و فعالیت آسترازنکا (Astra Zeneca ) با همکاری دانشگاه آکسفورد بود که در هشت سپتامبر متوقف شد. GSK  در انگلیس و سانوفی (Sanofi) در فرانسه نیز بر روی واکسن‌های خود فعالیت دارند و گزارش‌های امیدوار کننده هستند.

شرکت سینوفارم (Sinopharm ) چین با همکاری موسسه محصولات بیولوژیکی ووهان  از آزمایش بر روی افراد محلی در استان هنان به امارات متحده عربی برای آزمایش مرحله سه منتقل‌شده است. چین همچنین دارای سه واکسن احتمالی دیگر در آزمایش‌های مرحله آخر است که یکی از آن‌ها توسط سینوواک (Sinovac Biotech ) تولیدشده و در اندونزی و برزیل در حال آزمایش است.

بنابراین ایالات‌متحده، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه در حال تولید واکسن و استفاده بیشتر از آن در آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه به‌عنوان محل آزمایش هستند. اگر می‌خواهید مشخص کنید که در چه مرحله‌ای رشد اقتصادی اولیه اتفاق می‌افتد، این‌ مورد یک زمینه گسترده برای انتخاب است البته باید جمعیت‌ها نیز تمایل به استفاده از واکسن‌ها داشته باشند.

برای رسیدن به‌ اصطلاح "ایمنی جمعی"، چه از طریق واکسن و چه از طریق پیشرفت طبیعی ویروس، بر اساس تحقیقات انگلیس برای مقابله با کووید-۱۹ از طریق جمعیت باید برای حدود ۷۰تا ۹۰ درصد از جمعیت ایمنی ایجاد شود، دستیابی به آن در مقیاس جهانی یک مبارزه چندساله خواهد بود که ممکن است در پایان نیز غیرقابل تحقق باشد. بدون در نظر  گرفتن موارد مربوط به تولید و تدارکات ساخت و انتقال میزان کافی از واکسن، طبق نظرسنجی‌ها در جهان نسبت به استفاده از واکسن‌های سریع تردید در جهانیان برای تزریق واکسن وجود دارد و در نظرسنجی انجام‌شده فقط ۴۲ درصد آمریکایی‌ها خواهان دریافت واکسن هستند.

شاید دریابیم برای نابودی ویروس کرونا باید به روش‌های دیگر اعتماد کنیم. به‌هرحال، گرما آن را همان‌طور که در ابتدا تصور می‌شد از بین نمی‌برد و  تا ۶۰ درجه سلسیوس زنده باقی می‌ماند  و بر اساس نتایج برخی تحقیقات می‌تواند به مدت ۲۸ روز در سطح  آزمایشگاه، سه تا ۶ روز روی شیشه، پلاستیک، فولاد و کمی کمتر روی اسکناس باقی بماند. تنها راه اطمینان برای از بین بردن ویروس روی سطح، الکل است.

اما در ادامه یک درمان قدیمی یعنی مس وجود دارد که هنوز ارزش آن به‌درستی درک نشده است. ماهیت مفید مس از زمان کشف ویروس‌ها و باکتری‌ها شناخته‌شده است. دلیل اصلی ساخت مخازن ذخیره آب در زمان باستان از مس، این بود که مس موجب تاثیرگذاری بر آب نمی‌شد. در دوران مدرن، مس معمولا به دلیل خاصیت ضد میکروبی و همچنین غیر سمی بودن برخلاف سرب  برای لوله‌کشی آب استفاده می‌شود.

نتایج تحقیقات در حال انجام در سطح جهانی نشان می‌دهد که علاوه بر میکروب‌های معمولی که ما با آن روبرو هستیم، مس حتی ویروس مقاوم سارس-کوو-۲ (SARS-COV-۲) که باعث بیماری کووید-۱۹می‌شود را در عرض چند ساعت بر روی مس نابود می‌کند. بیشتر این تحقیقات متمرکز بر دانشگاه ساوت همپتون در انگلیس است که در آنجا محققان باکتری‌ها و ویروس‌های ایجادکننده بیماری مرس، آنفلوآنزا خوکی H۱N۱ را بر روی مس طی چند دقیقه از بین بردند. با توجه به این مورد، عجیب است که ما هنوز فکر می‌کنیم که فولاد ضدزنگ به‌عنوان پوششی فوق‌العاده تمیز در بیمارستان‌ها، ادارات و خانه‌هاست. ما بر روی فلز اشتباه تمرکز کرده‌ایم.

استفاده از مس برای نبرد با کووید-۱۹ جلب‌توجه می‌کند و به‌احتمال‌زیاد شاهد بسیاری از کاربردهای جدید این فلز خواهیم بود. در حال حاضر در برخی از تجهیزات پزشکی هنگ‌کنگ مورداستفاده قرارگرفته است  و به نظر می‌رسد این روند در حال افزایش است.

در هنگ‌کنگ ماسک‌هایی با فلز مس تولیدشده، یون‌های حاصل از مس در سوراخ غشا ویروس دمیده می‌شوند، سپس DNA یا RNA را جستجو می‌کنند و آن را از بین می‌برند.

همچنین تصور می‌شود که آلیاژهای مس، برنج، برنز و کاپرنیکل (سکه‌های نقره) نیز دارای خواص مشابه هستند.

طی همه‌گیری کووید-۱۹ مس افزایش قیمت داشته است، اما به بالاترین میزان در سال ۲۰۱۱ نرسیده است؛ زمانی که رشد اقتصادی قوی و موجودی کم باعث افزایش قیمت مس شد. استثناء در چین بود که این فلز را ذخیره کرده بود. گویی تاریخ در شرف تکرار است، چین به لطف اقتصاد داخلی نسبتا قوی در سال جاری مهمترین خریدار مس بوده  و همین امر باعث شده است که موجودی‌های مس در انبارهای بورس فلزات لندن به کمترین سطح از سال ۲۰۰۶ تاکنون برسد.

اگر سطوح مس و آلیاژ مس در نبرد بشر با بیماری‌ها به امری عادی تبدیل شود، اکنون ممکن است فرصتی مناسب برای جستجوی تولیدکنندگان بزرگ مس و مشاهده ارزیابی‌ها در این مورد باشد و باعث اتلاف وقت سرمایه‌گذاری اقتصادی در تلاش برای حدس زدن اینکه کدام شرکت دارویی ابتدا واکسیناسیون را آغاز خواهد کرد نیز نمی‌شود.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین