پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:57 - 1399/08/05

بازیابی بینایی با ژن‌درمانی

محققان با استفاده از ژن‌درمانی دید موش‌های کاملا نابینا را به طور جزیی احیا کردند.

به گزارش دوشنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، سلول‌های گیرنده نور، نقطه شروع فرایند بینایی هستند و پرتوهای نور دریافتی را به سیگنال‌های شیمیایی تبدیل و برای نورون‌های دو قطبی شبکیه ارسال می‌کنند. در بسیاری از بیماری‌هایی که به نابینایی می انجامد، سلول‌های گیرنده نور دچار آسیب می شوند و با وجود این که سایر سلول‌های چشم سالم هستند، بینایی از بین می‌رود.

اکنون محققان آمریکایی با هدف گیری ژنی موسوم به MCO۱ که پروتئین‌های سیگنال‌دهنده سلول‌های گیرنده نور و سلول‌های دوقطبی را بیان می‌کند، تلاش کردند تا عملکرد سلول‌های گیرنده نور را از فرایند بینایی حذف کرده و سلول‌های دوقطبی را بطور مستقیم فعال کنند.

برای این منظور ژن MCO۱ با استفاده از یک آدنو ویروس به چشم نابینا تزریق می‌شود. با استفاده از این تکنیک جدید، محققان نورون‌های دوقطبی چشم موش‌هایی را که سلول‌های گیرنده نور خود را به طور کامل از دست داده بودند، تحریک کردند و توانستند بخشی از بینایی این موش‌ها را احیا کنند. موش‌های مورد آزمایش، پس از درمان توانستند مسیرهای پیچیده را با سرعت طی کنند و نسبت به حرکت اشیای مقابل خود واکنش نشان دهند.

میزان ژن MCO۱ به مدت ۶ ماه در چشم موش در سطح قابل قبولی باقی ماند و هیچ اثری از التهاب و تغییر در تولید سایر پروتئین‌ها مشاهده نشد.

محققان امیدوارند با استفاده از این روش موفق به درمان نابینایی در انسان شوند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Gene Therapy منتشر شده است.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین