پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:05 - 1399/09/05

آیا پس از ابتلا به کرونا، ایمنی در بدن ایجاد می‌شود؟

نزدیک یکسال از پیدا شدن اولین مورد کرونا در جهان می‌گذرد و هنوز در معرض این پرسش مهم و چالش‌برانگیز هستیم که آیا پس از ابتلا، ایمنی موثری در فرد مبتلا به کرونا ایجاد می‌شود یا خیر؟

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: مقالات متعددی در این زمینه منتشر شده که معتبرترین آن‌ها در مجله science و بر اساس پیگیری ۷۴هزار فرد مبتلا تهیه شده است.

دانیال فرهیخته افزود: معمولاً حدود پنج تا شش روز پس از ورود ویروس، علائم ایجاد و یک تا دو هفته بعد، سیستم ایمنی تحریک می‌شود و آنتی‌بادی تولید می‌کند و گاهی یک ماه طول می‌کشد تا به حداکثر خود برسد و سپس آنتی بادی کاهش می‌یابد.

 

وی ادامه داد: معمولاً در بیماری‌های شدیدتر، این سطح بالاتر است و به طور طبیعی پس از بهبودی، سیستم ایمنی به سطح اولیه خود باز می‌گردد اما مسئله این است که این ایمنی چه قدر موثر و تا چه زمانی‌ ماندگار است؟

فرهیخته افزود: ابتلا به کرونا می‌تواند ۹۵ درصد ایمنی موثر ایجاد کند که تا ۶ یا هشت‌ماه برقرار باشد و حتی گاهی قابلیت ماندگاری تا ۱۵‌ ماه را نیز دارد.

وی بیان کرد: اما گاهی موارد نقض نیز بوجود آمده است و بعد از چند هفته یا چند ماه مبتلایان قبلی دوباره مبتلا شده اند. این موارد معدود، در مقیاس بالای مبتلایان، جزو همان «پنج درصد» طبقه‌بندی می‌شوند که ایمنی در آن‌ها ایجاد نشده است.

به گفته وی احتمال دیگر، عدم درمان قطعی ابتلای قبلی و کشداری مرموز ویروس در بدن باشد یا این که اصلا بیماری قبلی، کرونا نبوده است!

وی بیان کرد: احتمال دارد این ویروس در جهش‌های متعدد، به نوع تازه تبدیل شود که ایمنیِ قبلی به کار نیاید. احتمال بعدی، ابتلای بدون علامت مجدد باشد، در حالی که امکان انتشار آن به دیگران وجود دارد. یعنی فردی که ایمن‌شده، علامت‌دار نمی‌شود، اما ناقل است و دیگران را مبتلا می‌کند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جهرم قرار دارد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین