پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:00 - 1399/09/11

آخرین اخبار از سهام عدالت؛ چه زمانی می توان سهام عدالت را کامل فروخت؟

تا کنون حدود ۶۰درصد از سهام عدالت آزاد شده و در اختیار صاحبان سهام عدالت قرار گرفته است اما برخی هنوز نتوانستند حتی یک درصد سهام عدالت خود را بفروشند.

 شاخص کل دیروز با رشد ۳۸ هزار واحدی بر روی ۱میلیون ۴۶۵ هزار واحد قرار گرفت که نسبت به روز قبل ۲.۷۱درصد رشد را نشان می‌دهد. شاخص کل هم وزن هم با رشد ۶هزار واحدی خود را به عدد ۴۱۷ هزار واحدی رساند.

با سبز رنگ شدن بازار تقاضا برای فروش سهام عدالت بیشتر شده است، بر اساس دستورالعمل سازمان بورس صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید قسمتی از افزایش اعتبار خود را به خرید سهام عدالت اختصاص دهند. در پی افزایش فروش سهام عدالت برخی از دارندگان سهام عدالت در تماس با بازار عنوان کردند که آیا زمان مناسبی برای فروش سهام عدالت است؟ آیا ارزش سهام عدالت افزایش پیدا خواهد کرد؟ بهترین زمان فروش سهام عدالت چه وقت است؟ آیا امکان دارد که نماد سهام عدالت را وارد پرتفوی شخصی قرار داد؟

در حال حاضر سهام عدالت در بازار بلوک به فروش می‌رود، به معاملاتی که در آن حجم زیادی از سهام یک شرکت بدون محدودیت حجمی و قیمتی معامله می‌شود معاملات بلوکی گفته می‌شود و به بازاری که در آن معاملات بلوکی شکل گرفته بازار بلوک می‌گویند. معامله بلوکی شامل تعداد زیادی از سهام یا اوراق مشارکت است که با یک قیمت تعیین‌شده بین خریدار و فروشنده، خارج از بازار بورس یا فرابورس، برای کاهش تأثیر چنین معامله بزرگی بر قیمت جاری سهم در بازار، انجام می‌شود و زمانی معامله بلوکی شرکت‌های بورسی انجام می‌شود که حجم معاملات سهام و یا حق تقدم سهام، ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار یا ارزش معامله آن بیشتر از ۲ میلیارد تومان باشد.

آیا قیمت سهام عدالت افزایش پیدا می‌کند؟ سهام عدالت متشکل از سهام چندین شرکت بزرگ دولتی است و هر اندازه که ارزش سهام این شرکت‌ها افزایش و کاهش پیدا کنند روی قیمت نهایی سهام عدالت موثر است به همین دلیل است که سازمان بورس در روند منفی بازار اجازه فروش سهام عدالت را به صاحبان آن نمی‌داد

سازمان بورس اعلام کرده به منظور حفظ ارزش سهام عدالت مردم، اجازه نداده که این سهام در بازار عادی معامله شود و به منظور جلوگیری از زیان به صاحبان سهام عدالت، این سهام را وارد بازار بلوک کرده که در آن علاوه بر حفظ ارزش سهام، حجم بالاتری از این سهام خریداری می‌شود. در زمان منفی بودن بازار به کارگزاری‌ها که متولی فروش سهام عدالت مردم هستند اجازه داده نشد که این سهام را در بازار به فروش برسانند.

چنین ساختاری کمی از اضطراب مفت فروشی سهام عدالت در بازار بورس را کاهش می‌دهد چرا که ارزش سهام معمولا بالاتر از قیمت آن در بازار عادی به فروش می‌رسد. اما آیا در بازار بلوک این سهام به فروش می‌رسد؟ یکی از دغدغه‌های اصلی که بین سهامداران وجود دارد عدم فروش سهام عدالت در بازار بلوک است چرا که تعداد خریدار در این بازار محدود است، به همین منظور شنیده شده که سازمان بورس صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف کرده که بخشی از افزایش اعتبار خود را صرف خرید سهام عدالت در بازار بلوک کنند.

آیا قیمت سهام عدالت افزایش پیدا می‌کند؟ سهام عدالت متشکل از سهام چندین شرکت بزرگ دولتی است و هر اندازه که ارزش سهام این شرکت‌ها افزایش و کاهش پیدا کنند روی قیمت نهایی سهام عدالت موثر است به همین دلیل است که سازمان بورس در روند منفی بازار اجازه فروش سهام عدالت را به صاحبان آن نمی‌داد. نمی‌تواند به صورت دقیق اعلام کرد که ارزش سهام عدالت تا پایان سال افزایش یا کاهش پیدا می‌کند چرا که همه چیز به روند بازار سهام بستگی دارد. بیشتر کارشناسان بر این باورند که آینده بازار سبز رنگ است و شاخص کل تا پایان تا روند صعودی به خود می‌گیرد.

یکی از دغدغه‌های اصلی که بین سهامداران وجود دارد عدم فروش سهام عدالت در بازار بلوک است چرا که تعداد خریدار در این بازار محدود است، به همین منظور شنیده شده که سازمان بورس صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف کرده که بخشی از افزایش اعتبار خود را صرف خرید سهام عدالت در بازار بلوک کنند

تا پایان سال کل سهام عدالت آزاد می‌شود
آیا امکان قرار دادن نماد سهام عدالت در پرتفوی شخصی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال آقای نعمتی روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفتگو با بازار گفت: زمانی امکان قرار گرفتن نماد سهام عدالت در پرتفوی شخصی وجود دارد که کل سهام آزاد شود و به احتمال زیاد تا پایان سال کل سهام عدالت آزاد و در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

صاحبان سهام عدالت این نگرانی را دارند که ارزش سهام آن‌ها بار دیگر کاهش پیدا کند به همین دلیل تقاضا برای فروش آن افزایش پیدا کرده است و برخی دیگر هم به امید اینکه بازار رشد بیشتری خواهد داشت از فروش سهام عدالت خودداری کردند.

یکی از سوالات پر تکرار در مورد سهام عدالت این است که چرا هنوز پول فروش سهام عدالت به حساب برخی از صاحبان این سهم واریز نشده است؟ در پاسخ به این سوال روح الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق ‌بهادار در گفتگوی با بازار گفت: کارگزاری باید سهام عدالت را  در نماد بلوکی به فروش برساند که در بازار بلوک هم خریداری ندارد، بنابراین سفارشات مشتریان قابل فروش نیست.

به نظر می‌رسد که بخشی از عدم واریز پول فروش سهام عدالت به حساب مشتری به فروش نرفتن سهام آن در بازار بلوک ارتباط دارد و بخشی به خاطر درست نبودن اطلاعات شخصی افراد در سامانه سهام عدالت است که صاحبان سهام می‌توانند به سایت سهام عدالت مراجعه و اطلاعات خود را اصلاح کنند.

 

منبع: تحلیل بازار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین