پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:56 - 1399/09/11

نکات مهم تغذیه‌ای دوران کرونا

متخصص تغذیه توجه به مسایل تغذیه‌ای را در شرایط شیوه بیماری کرونا مهم دانست و گفت: همه افراد باید قبل، حین و پس از ابتلا به بیماری کرونا در خصوص مسائل تغذیه‌ای توجه داشته باشند.

به گزارش کارگر آنلاین، خانم دکتر مریم محمودی گفت: درباره کرونا با چند مرحله در برنامه غذایی مواجه هستیم که یکی از آن‌ها پیشگیری است. مرحله پیشگیری با درمان کاملا متفاوت است. فردی که هنوز مبتلا نشده است یک روند و کسی که مبتلا شده است روند متفاوتی را طی می‌کند.
این متخصص با اشاره به مرحله پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا اضافه کرد: نکته مهم و قابل توجه در پیشگیری چاقی و اضافه وزن است چرا که مطالعات نشان داده است که این امر بدن را در وضعیت التهابی مزمن قرار می‌دهد. چاقی سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و خطر عوارض ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.
متخصص تغذیه ادامه داد: همیشه بیماری‌های مزمن غیرواگیر از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی با سبک زندگی ما مرتبط بوده است. هیچ گاه یک بیماری واگیر به این اندازه در سبک زندگیمان اثرگذار نبوده و اولین بار است که این اتفاق افتاده است. کرونا باعث شده است سبک زندگی ما از جمله خوردن و خرید کردنمان عوض شود همچنین ارتباطات اجتماعی ما را قطع کرده و درگیر فناوری شده ایم علاوه بر این الگو‌هایی که در شبکه اجتماعی می‌بینیم نیز ما را افسرده‌تر می‌کند.
خانم محمودی با تاکید بر اینکه مصرف کربوهیدرات‌ها سروتونین در مغز را افزایش می‌دهد، گفت: سروتونین‌ها به صورت موقت احساس سرخوشی را به ما منتقل می‌کنند، اما در دراز مدت این کربوهیدرات‌ها به بدن آسیب می‌زنند. برای اینکه از آسیب رساندن به بدنمان جلوگیری کنیم باید از این مواد غذایی هوشمندانه استفاده کنیم. کربوهیدرات نباید حذف شود، اما نحوه استفاده از ان بسیار مهم است.
وی افزود: ورزش یکی از بهترین مسکن‌های اضطراب و افسردگی است. در خانه نیز با آپ‌ها و نرم افزار‌های متعدد ورزشی می‌توان ورزش کرد. اولین قدم سخت‌ترین قدم است. باید سعی کنیم خود را به این امر عادت دهیم.
متخصص تغذیه استفاده از برنج قهوه‌ای در حجم کم را مطلوب برشمرد و اضافه کرد: باید از نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک و بربری استفاده کرد و مصرف نان تافتون و لواش توصیه نمی‌شود. استفاده از پروتئین‌ها نیز مهم است چرا که آنتی بادی‌ها ازآن تامین می‌شود و سیستم ایمنی ما به آن وابسته است. غلات همانند برنج، ماکارانی، ذرت و گندم همراه با حبوبات پروتئین را تکمیل می‌کنند.
خانم دکتر محمودی با اشاره به اینکه در سیستم ایمنی بدن نسبت امگا ۶ به امگا ۳ بسیار اهمیت دارد تشریح کرد: همه انواع روغن مفید نیست. امگا ۳ از امگا ۶ بهتر است به دلیل اینکه بدن را در حالتی قرار می‌هد که سبب کاهش التهاب می‌شود، اما امگا ۶ بدن را در وضعیت التهاب شدید قرار می‌هد. بسیاری از روغن‌های مایع امگا ۶ بیشتری را دارد. نسبت ایده ال این دو در بدن بین دو به یک و چهار به یک است. روغن کلزا یا کانولا دارای این نسبت است. روغن کنجد و روغن زیتون نیز مفید است.
وی با تاکید بر اینکه باید قبل از ورود ویروس سد‌های دفاعی بدن را قوی کنیم گفت: ویروس‌ها از طریق مخاطات و پوست وارد بدن می‌شوند. برخی از ریز مغذی‌ها از جمله ویتامین A در سلامت مخاطات موثر است. سبزیجات و میوه‌های زرد- نارنجی مثل هویج در این دسته قرار دارند و منبع ویتامین A هستند، اما باید حواسمان به مصرف میوه‌ها باشد به دلیل اینکه میزان کربوهیدرات ان‌ها بالاست.
متخصص تغذیه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویتامین ها، ویتامین D است. تنها ویتامینی که مکمل ان برای ایرانی‌ها ضرورت دارد این ویتامین است به دلیل اینکه در نژاد ما رنگدانه‌های پوستی بیشتر است بنابراین کمتر ویتامین D می‌سازیم. مطالعات نشان داده است هرچه عرض جغرافیایی بالاتر می‌رود ریسک ابتلا به کرونا افزایش می‌یابد.
ویتامین D پنجاه هزار برای سنین بین ۱۲ تا ۷۰ سال ماهی یک عدد و برای افراد بالای ۷۰ سال هر دو هفته یک عدد توصیه می‌شود. با رژیم غذایی متعادل و متناسب و استفاده از همه گروه‌های غذایی مواد معدنی و ویتامین‌های کافی به بدنمان خواهد رسید.

منبع: IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین