پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:24 - 1399/09/12

فلاونول های گیاهی، ضدویروسی مؤثر در مقابله با کرونا

محققان الجزایری دریافتند، فلاونول هایی که معمولاً در بسیاری از گیاهان و سبزی ها یافت میشوند ، درمانی برای بیماری ویروس کرونا هستند.

به گزارش کارگر آنلاین، پژوهشگران با ارائه شواهدی توضیح دادند که این مولکول های طبیعی در برابر سندرم حاد تنفسی کروناویروس ۲( SARS- CoV- ۲) فعالیت ضدویروسی دارند.

نتیجه این پژوهش ها نشان می دهد که بسیاری از فلاونول های غذایی قابلیت اختلال در اتصال سارس- کوو- ۲ به گیرنده سلول میزبان را دارند.

در این تحقیق، محققان شرح دادند که چگونه برخی از فلاونول ها میتوانند از فعالیت پروتئین های سارس- کوو- ۲ که در تکثیر ویروس نقش دارند، جلوگیری کنند.

چایما مفوک و همکاران وی از دانشگاه بتنا Batna می گویند:" این مولکول ها ممکن است از شدت علائم کووید- ۱۹ کاسته و پاسخ ایمنی را تعدیل کنند."

بسیاری از پژوهشگران به علت فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدویروسی فلاونوئیدها، اثرات این مولکول های زیستی بر سارس- کوو- ۲ را موردبررسی قرارداده اند. فلاونول ها نیز رایج ترین گروه فلاونوئیدها هستند که موردتوجه ویژه پژوهشگران قرار گرفتند و فعالیت ضدویروسی آنها در برابر سارس- کوو- ۲ اثبات شده است.

پژوهشگران برخی از شواهد منتشرشده بین ماه های ژانویه و آگوست ۲۰۲۰ را بررسی کردند که نشان می دهد فلاونول ها توانایی هدف قرار دادن سارس- کوو- ۲ را دارند. در واقع ، این مولکول ها میتوانند پروتئین های ضروری ویروس را هدف قرار دهند. آنها همچنین میتوانند با گیرنده ACE۲ که سارس- کوو- ۲ برای ورود به سلول های میزبان استفاده می کند، تعامل داشته باشند.
فلاونول های گیاهی

این مولکول ها میتوانند پروتئین هایی ضروری ویروس ازجمله پروتئاز ۳- کیموتریپسین مانند( ۳CLpro)، پروتئاز شبه پاپائین( PLpro)، پروتئین Spike( پروتئین S) و RNA پلیمراز وابسته به RNA‪( RdRp)‬ را هدف قرار دهند. آنها همچنین میتوانند با گیرنده ACE۲ که سارس- کوو- ۲ برای ورود به سلول های میزبان استفاده می کند، تعامل داشته باشند.

فلاونول هایی که ۳CLpro و PLpro را هدف قرار می دهند

۳CLpro بعنوان پروتئاز اصلی ویروس شناخته می شود و آنزیمی است که در بلوغ پروتئولیتیک پلی پپتیدهای ویروسی نقش دارد و یک مجموعه پروتئینی پیچیده به نام RNA replicase- transcriptase را تشکیل می دهد. این مجموعه برای رونویسی و تکثیر ویروس ضروری است. پژوهشگران می گویند:مولکول هایی که ۳CLpro را هدف قرار میدهند ، میتوانند از پردازش پلی پپتیدهای سارس کوو- ۲ پس از تفسیر جلوگیری کرده و خطر مقاومت دارویی باواسطه را کاهش دهند.

PLpro نیز یک آنزیم پروتئولیتیک مهم است که با تجزیه پلی پروتئین های ویروسی تعدادی پروتئین ویروسی غیر ساختاری را تشکیل می دهد. علاوه بر این ، نشان داده شده است که PLpro از تولید اینترفرون ها که فعالیت ضدویروسی دارند، جلوگیری می کند. محققان می گویند:مولکول هایی که PLpro را مهار می کنند باعث ایجاد یک واکنش ضدویروسی در سلول های میزبان میشوند و چرخه تکثیر را مختل می کنند.

نتایج تحقیقی که ۳۲۲۹۷ مولکول مورد استفاده در طب سنتی چین را بررسی کرده بود، نشان داد که فلاونول های میری سیترین و میریستین- ۳- O- β- D- گلوکوپیرانوزید میل اتصال قوی برای محل اتصال گیرنده ۳CLpro دارند.

محققان خاطرنشان کردند:" این ترکیبات غیر سمی و از لحاظ بیولوژیکی فعال هستند و به طور طبیعی در بسیاری از گونه های دارویی نیز وجود دارند."

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که فلاونول های آستراگالین، کامپرول و کوئرستین به صورت مداوم با ۳CLpro و PLpro تأثیر متقابل دارند. این مولکول ها نسبت به داروی رمدسیویر اتصال قوی تری به این دو آنزیم دارند. رمدسیویر یک عامل تعدیل کننده سیستم ایمنی است که برای استفاده اضطراری به عنوان درمان کووید- ۱۹ در حدود ۵۰ کشور تائید شده است.
فلاونول های گیاهی

فلاونول هایی که میتوانند پروتئین S و ACE۲ را هدف قرار دهند

پروتئین S ساختار اصلی ویروسی است که سارس- کوو- ۲ برای اتصال به ACE۲ و اتصال با غشای سلول میزبان استفاده می کند. مولکول هایی که می توانند این اتصال S به ACE۲ را مسدود کنند از ورود ویروس به سلول های میزبان جلوگیری می کنند.

در تحقیق جدیدی مشخص شد که فلاونول های فیستین، کوئرستین، ایزورهمنتین و کامفرول میل اتصال بیشتری برای S دارند و کارایی آنان نسبت به داروی هیدرو کسی کلروکین که بعنوان یک درمان بالقوه برای کووید- ۱۹ بررسی شده است، مورد مقایسه قرار گرفت. علاوه بر این ، مطالعه دیگری نشان داد که میریسیتین میتواند با ACE۲ تأثیر متقابل داشته باشد و باعث ایجاد تغییرات ساختاری شود و از ورود ویروس جلوگیری کند.

فلاونول هایی که می توانند RdRp را هدف قرار دهند

RdRp آنزیمی است که در سنتز RNA ویروسی نقش دارد و برای تکثیر و رونویسی ویروس ضروری است. نتایج تحقیقات نشان داد که کوئرستین و کامفرول و همچنین مشتقات گلوکورونید و سولفات این فلاونول ها، به طور قوی پروتئین RdRp را مهار می کنند.

مفوک و همکاران وی اظهار کردند که شواهد بررسی شده در این مطالعه نشان می دهد که فلاونول ها ممکن است راهبرد درمانی نویدبخش برای درمان کووید- ۱۹ باشند.

نتایج این تحقیق در نشریه اروپایی Pharmacology منتشر شده است.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین