پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:49 - 1399/11/05

آخرین وضعیت شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور

بررسی آخرین وضعیت شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور نشان از افزایش آمار ابتلا و معدوم‌سازی انواع طیور در کشور دارد.

به گزارش کارگر آنلاین، در آذرماه سالجاری بود که رئیس سازمان دامپزشکی از شیوع دوباره آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور خبر داد و گفت: براساس برنامه رصد و پایش برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، این بیماری در حیات وحش منطقه میقان استان مرکزی شناسایی و عملیات مهار آن در حال اجرا است. کمی پس از آن در 13 دی‌ماه مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی از آلوده شدن دو واحد صنعتی مرغ تخم گذار به آنفلوانزای حاد پرندگان در این استان خبر داد.

چند روز بعد از آن، واکسن فوق حاد پرندگان توسط رئیس جمهور رونمایی شد. رونمایی از واکسن این بیماری در زمانی انجام شد که ابتلای پرندگان به بیماری فوق حاد پرندگان در کشور در حال شدت گرفتن بود. در پایان دی‌ماه رئیس سازمان دامپزشکی در وبینار بررسی فرآیند رصد و پایش، مهار، تشخیص و مختومه‌سازی رخدادهای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزایش شیوع این بیماری را بر گردن مرغداران انداخت.

وی با انتقاد از پنهانکاری مرغداران درباره شیوع بیماری، گفت: مفهوم این اتفاق آن است که "به دلیل پنهان‌کاری یک انفجار ویروسی وحشتناک رخ داده است! ماکنعلی ۲ بهمن ماه جاری با ارسال نامه‌ای به محمدابراهیم حسن‌نژاد قائم‌مقام صندوق بیمه‌کشاورزی، از وی خواست تا در راستای ارتقاء، کارایی برنامه ملی کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و سایر بیماری‌های اولویت‌دار طیور، تمهیدی اتخاذ کند تا سهمیه سوخت و نهاده واحدهای پرورش طیور فاقد بیمه  قطع  شود.

مقصر دانستن مرغداران در افزایش شیوع بیماری در حالی است که آن‌ها از ورود واکسن بعد از آلودگی مرغداری‌ها گلایه مند هستند. به هر روی، مقصر هر که باشد آخرین گزارشات تشکل‌های پرورش طیور نشان از افزایش آمار ابتلا و معدوم‌سازی و زیان در تولید دارد.

ناصر نبی‌پور، سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن، در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت ابتلا و تلفات معدوم‌سازی، گفت: تا امروز بیشترین ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و معدوم‌سازی ناشی از آن مربوط به واحدهای مرغ تخمگذار است. وی ادامه داد: علاوه بر واحدهای مرغ تخمگذار مواردی از ابتلا در واحدهای پرورش بوقلمون داشته‌ایم که در آن‌ها نیز منتج به حذف پرندگان مبتلا شد.

این فعال بخش خصوصی همچنین از حذف یک گله مرغ مادر تخم‌گذار خبر داد. نبی‌پور کانونی ابتلا در واحدهای صنعتی را خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: البته گزارش‌های رسیده از گسترش بیماری در سراسر خراسان و برخی مناطق کشور حکایت دارد.

منبع: ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین