پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:37 - 1395/05/10

اساسنامه تشکل‌های کارگری ایراد اساسی دارد

انحصار در انجمن‌های صنفی کارگری

یک فعال کارگری با اشاره به وجود انحصار و همچنین نبود زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های کارگران واقعی، گفت: اساسنامه تشکل‌های کارگری ایرادات اساسی دارد که باید رفع شود.

کارگرآنلاین: ریبوار داوودی فعال کارگری در بخش ساختمان با اشاره به اینکه نسبت به اساسنامه‌های موجود انجمن‌ها که از سوی شورای عالی کار در اختیار وزارت کار و انجمن‌ها قرار می‌گیرد، اظهار داشت: به این اساسنامه انتقاد دارم، بزرگترین مشکل اساسنامه‌ها، فراهم کردن بستری برای انجمن‌هایی با رویکرد منفعت‌طلبانه و انحصارگر است.

وی افزود:‌ این بستر در اساسنامه‌ها موجود بوده و زمانی که در سطح کارگاه حداقل 10 نفره و خارج از آن، 50 نفر با اجازه مشارکت آزاد تعیین می‌کنند، یعنی شخص مؤسس می‌تواند از تمامی بستگان دوست و آشنا برای کسب رأی و تشکیل یک هیأت مدیره گوش به فرمان اقدام کنند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه انجمن‌های فعلی باید یک تشکل کاملاً شورایی و با مشارکت و خرد جمعی فعالان خود باشد، گفت: باید اصلاحاتی برای جلوگیری از انحصار و اهداف سیاسی، صورت گیرد، تا فعالان کارگری واقعی در انجمن‌ها و هیأت مدیره حضور یابند.

داوودی یکی دیگر از مشکلات انجمن‌ها را 2 و گاهی 3 مسئولیته بودن افراد دانست و گفت: این امر موجب انحصار می‌شود و این بخش از اساسنامه نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد، چرا که برخی افراد علاوه بر عضویت ارشد در هیأت مدیره (رئیس انجمن) به عنوان دبیر انجمن نیز انتخاب می‌شوند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات که مربوط به کم‌کاری انجمن‌هاست، عدم آشنایی کارگران با حق و حقوقشان است، چرا که این موضوع از طریق انجمن‌ها باید شناسانده شوند که به عنوان نمونه، آموزش برای نحوه انعقاد قرارداد و یا درخواست بیمه از کارفرماست./فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین