پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:45 - 1396/03/13

حذف نمایندگان مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران از اجلاس بین‌المللی کار

اقدام غیرقانونی وزارت کار در مقابل دیدگان مراجع بین‌المللی

رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران از حذف نمایندگان این تشکل رسمی کارگری از حضور در اجلاس سراسری بین‌المللی کار برخلاف نص صریح قانون خبر داد و گفت: وزارت کار بدون هیچ توضیح اضافه، نمایندگان این تشکل رسمی را از حضور در اجلاس بین‌المللی منع کرده است.

به گزارش کارگرآنلاین، سیدمحمد یاراحمدیان با اشاره به اجلاس سراسری بین‌المللی کار که هفته آینده 5 ژوئن آغاز به کار می‌کند، اظهار داشت: براساس قانون، نمایندگان تشکل‌های اصلی کارگری در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند، به طوری که طبق ماده 136 قانون کار، صراحتاً تأکید شده که تمام نمایندگان رسمی در سازمان جهانی کار توسط کانون شوراهای اسلامی کار کشور، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و مجمع نمایندگان کارگران ایران حضور یابند.

وی افزود: هم‌اکنون این سه تشکل رسمی در کشور فعل هستند و در سال‌های گذشته حضور فعالی در مجامع بین‌المللی داشته‌اند، بنابراین اگر در کشور ما این سه تشکل حضور نداشت، وزیر کار طبق تبصره 2 همین ماده می‌توانست نسبت به انتخاب نمایندگان اقدام کند.

رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با اشاره به اینکه به دلایل نامعلومی، مجمع عالی نمایندگان کار ایران از حضور در اجلاس بین‌المللی کار منع شده است، افزود: اخباری به گوش رسیده که وزیر کار با وجود معرفی نمایندگان مجمع عالی نمایندگان کارگران افراد دیگری را برای حضور در این اجلاس بین‌المللی انتخاب کرده است.

وی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ 23 فروردین‌ماه 96 نامه‌ای را به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی ارسال کرد تا نمایندگانشان را تا پایان فروردین‌ماه برای حضور در اجلاس بین‌المللی کار معرفی کنند که پس از آن هیأت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران تشکیل جلسه داد و نمایندگانی را تعیین و انتخاب و به طور مکتوب اعلام کرد.

یاراحمدیان گفت: طبق توافقی که در دوره‌های گذشته انجام شده بود، مقرر شد تا به طور دوره‌ای ریاست هیأت اعزامی را یکی از تشکل‌ها به عهده بگیرد و در این دوره نوبت مجمع عالی نمایندگان کارگران بود که سرپرستی این هیأت را عهده‌دار باشد، اما وزارت کار در اقدامی سرپرست هیأت اعزامی را از حضور در مهمترین اجلاسیه بین‌المللی حذف کرده است.

وی گفت: در تاریخ 26 اردیبهشت ماه به طور شفاهی از طریق اداره کل بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مجمع تماس گرفته شد و اعلام کردند که امکان حضور در اجلاس سراسری وجود ندارد و علت آن را نیز اعلام نکردند.

رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفت: مکاتباتی را با اداره‌کل بین‌الملل و سازمان کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر غیرقانونی بودن اقدام وزارت کار درباره عدم اعزام این تشکل رسمی به سازمان بین‌المللی کار انجام دادیم که اگر عمداً یا سهواً این تصمیم گرفته شده است، مراتب اعلام شود.

وی گفت: تاکنون یعنی پس از گذشت 14 روز هنوز پاسخی از سوی وزارت کار به این تشکل رسمی ارسال نشده است، در حالی که یک هفته به اجلاس بین‌المللی باقی مانده است.

یاراحمدیان با تأکید بر اینکه این کوتاهی و سهل‌انگاری تبعات بسیاری را در سطح داخل و خارج از کشور متوجه وزارت کار خواهد کرد، گفت: ایجاد پرونده های حقوقی در سازمان بین‌المللی کار یکی از تبعات عدم حضور تشکل‌های کارگری خواهد بود.

وی گفت: مسئولان ارشد وزارت کار باید پاسخگوی این سهل‌انگاری بوده و مسئولیت این اقدام را برعهده بگیرند.

به گزارش فارس، در حالی مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران از حضور در سازمان بین‌المللی کار به عنوان یکی از شرکای اجتماعی دولت حذف شده است که سایر تشکل‌ها در مقابل این اقدام دولت و عدم حضور این تشکل صنفی کارگری سکوت کرده‌اند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین