پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:05 - 1399/12/12

نحوه مقابله با بیماری کرون

یکی از انواع بیماری‌های التهابی روده بیماری کرون است که بنا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و با نشانه‌هایی نیز همراه است.

به گزارش کارگر آنلاین، این نوع بیماری التهابی روده به التهاب دستگاه گوارش منجر می‌شود که امکان درگیر کردن هر قسمت از آن وجود دارد که اغلب کولون که قسمتی از روده بزرگ می‌باشد و روده کوچک را گرفتار می‌کند و سبب بروز علائمی در فرد می‌شود که این التهاب در افراد با یکدیگر متفاوت می‌باشد و اغلب به لایه‌های عمقی بافت روده گسترش پیدا می‌کند، در ادامه مطلب شما عزیزان را با بیماری کرون بیشتر آشنا خواهیم کرد؛ بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که هیچ اطلاعاتی در مورد این بیماری ندارید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آنچه باید در مورد بیماری کرون بدانید
این بیماری ناتوان کنند و هم دردناک است که در برخی موارد امکان دارد به عوارض تهدید کننده زندگی منجر شود، اگر چه به منظور درمان این بیماری روش قطعی وجود نداشته، اما جهت کاهش علایم و بهبود طولانی مدت روش‌هایی وجود دارد و نشانه‌های این بیماری از خفیف تا شدید می‌باشد که در اغلب موارد کم کم پیشرفت می‌کند، اما در برخی موارد به شکل ناگهانی ظاهر می‌شود.

اولین نشانه‌های کرون
تب
خستگی
اسهال
زخم در دهان
مشاهده خون در مدفوع
کاهش اشتها و از دست دادن وزن
کرامپ و درد شکمی
درد یا خارج شدن ترشحات ناشی از التهاب در نزدیکی یا اطراف مقعد از طریق فیستول
احساس نیاز مکرر به دفع مدفوع
احساس خالی نبودن روده بعد از دفع مدفوع
در برخی موارد ممکن است این علایم مشابه بیماری‌های دیگری مانند: ناراحتی معده، حساسیت و یا مسمومیت غذایی هستند که بهتر است با بروز این نشانه‌ها به منظور تشخیص دقیق به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

علایم کرون در افرادی که دچار نوع شدید آن هستند

التهاب کبد یا مجاری صفراوی
التهاب چسم‌ها و مفاصل
التهاب پوست
آشنایی با نشانه‌های کرون

نحوه مقابله با بیماری کرون

عواملی که خطر ابتلا به کرون را افزایش می‌دهد.

نژاد: با وجود اینکه این بیماری تمام نژاد را به خود گرفتار می‌کند، اما خطر ابتلا به آن در افراد سفید پوست و یهودیان اروپای شرقی بیشتر می‌باشد و البته شیوع این بیماری در بین سیاه پوستانی که در انگلستان و شمال آمریکا زندگی می‌کنند رو به افزایش می‌باشد.

سابقه خانوادگی: آن دسته از افرادی که یکی از نزدیکان شان به این بیماری گرفتار شده است احتمال ابتلا به آن بیشتر می‌باشد.

سن: این بیماری در هر سنی فرد را به خود درگیر می‌کند، اما احتمال مبتلا شدن در افراد بالا سی سال بیشتر می‌باشد.

استعمال سیگار: احتمال مبتلا شدن به کرون در افراد سیگار بیشتر از دیگران است.

محل زندگی: برخی از افرادی که در کشور‌های صنعتی یا مناطق شهری ساکن هستند به دلیل فاکتور‌هایی از جمله: رژیم غذایی با چربی زیاد و یا مصرف غذا‌های فرآوری شده به احتمال بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.

مصرف دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی: دارو‌های ضد التهابی مانند: دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن و دارو‌های دیگر اگر چه سبب بروز این بیماری نخواهد شد، اما با ایجاد التهاب در روده به بدتر شدن این بیماری منجر خواهد شد.

نحوه مقابله با بیماری کرون

آشنایی با انواع کرون
همانطور که گفته شد نشانه‌های بیماری کرون در هر فردی با یکدیگر متفاوت می‌باشد و کرون دارای انواع مختلفی است که هر یک دارای علائمی نیز می‌باشد که عبارتند از:

ایلئوکولیت:
این نوع از رایج‌ترین نوع کرون می‌باشد که قسمت انتهایی روده کوچک موسوم به ایلئوم و روده بزرگ موسوم به کولون را به خود گرفتار می‌کند و نشانه‌هایی آن عبارتند از: کاهش وزن قابل توجه، اسهال و پیچش شکم و درد در قسمت میانی و یا سمت راست قسمت پایین شکم.

ایلئیت:
این نوع از کرون فقط ایلئوم را به خود گرفتار کرده و نشانه‌های آن مشابه ایلئوکولیت می‌باشد که در موارد شدید‌تر آبسه‌های ملتهب در سمت راست یک چهارم پایینی شکم به وجود می‌آید.

نحوه مقابله با بیماری کرون

ژزنوایلئیت:
این نوع از کرون زیاد رایج نمی‌باشد و تنها نیمه بالایی قسمت میانی روده کوچک موسوم به ژژنوم را به خود گرفتار می‌کند و علایم آن شامل: اسهال، در موارد شدید ایجاد فیستول و التهاب بعد از دوره‌های طولانی و همچنین درد و پیچش خفیف و یا شدید شکمی پس از هر وعده غذایی می‌باشد.

کرون معده‌ای روده‌ای:
این بیماری، معده و قسمت ابتدایی روده کوچک موسوم به دئودنوم درگیر کرده و نشانه‌های آن عبارتند از: کاهش وزن، کاهش اشتها، استفراغ و تهوع.

کرون کولیتی:
این بیماری فقط روده بزرگ را درگیر کرده و علایم آن شامل: خونریزی مقعد، اسهال، ضایعات پوستی، درد مفاصل و بیماری‌های اطراف مقعد از مانند: زخم ها، آبسه و فیستول می‌باشد.

نحوه مقابله با بیماری کرون

راه‌های جلوگیری از کرون
داشتن سبک زندگی مناسب و تغییر در رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل نشانه‌ها این بیماری ایفا می‌کند که برخی از این روش‌های عبارتند از:

۱. مصرف لبنیات را محدود کنید.

۲. از غذا‌هایی که دارای چربی کم هستند استفاده کنید.

۳. اگر استفاده از غذا‌های خام و همچنین سبزیجات سبب تشدید علایم تان می‌شود مصرف آن را کمتر کنید.

۴. از مصرف غذا‌های تند، کافئین و الکل پرهیز نمایید.

۵. تعداد وعده‌های غذایی تان را افزایش داده و در حجم کم غذا مصرف کنید.

۶. به میزان فراوان آب بنوشید.

۷. از کشیدن سیگار خودداری نمایید.

۸. استرس را با انجام ورزش‌های مناسب مدیریت کنید

نکته: به منظور انتخاب بهترین رژیم غذایی بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

نحوه مقابله با بیماری کرون

روش‌های درمان کرون
اگر چه درمان خاصی برای این بیماری وجود نداشته، اما روش‌های درمان مختلفی وجود داشته که می‌توان اقدام به کنترل این بیماری کرد تا نشانه‌های آن کاهش پیدا کند که برای درمان آن معمولا دارو‌های ضد التهاب و ضد اسهال مورد استفاده قرار گرفته می‌شود و در موارد شدید‌تر دارو‌های بیولوژیک هستند که به منظور درمان از سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود که البته بسته شدت بیماری، سابقه بیماری، طریقه پاسخگویی شما به درمان و علایم این بیماری در شما، نوع دارو در افراد با یکدیگر متفاوت می‌باشد و در صورتی که با تغییر سبک زندگی و روش‌های درمانی غیر تهاجمی بهبود در فرد مشاهده نشد امکان دارد که عمل جراحی بر روی فرد انجام شود.

راه‌های تشخیص بیماری کرون
انجام یک آزمایش به تنهایی راه تشخیص کرون نمی‌باشد و امکان دارد پزشک گوارش آزمایشات مختلفی را از بیمار بخواهد تا انجام دهد که عبارتند از:

آزمایش خون
آزمایش مدفوع
آندوسکوپی
کولونوسکوپی
آم آر آی و سی تی اسکن
امکان دارد پزشک از بیمار بخواهد که این آزمایشات را چند بار انجام دهد تا بافت آسیب دیده را پیدا کرده و نحوه پیشرفت آن بیماری را مشخص نمایید.

نحوه مقابله با بیماری کرون

کرون در کودکان و نوجوانان
اگر چه این بیماری بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود، اما در کودکان نیز می‌تواند بیماری التهاب روده به وجود آید که در کودکان و نوجوانان بیشتر روده بزرگ را به خود گرفتار می‌کند و درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا، در غیر اینصورت سبب ضعیف شدن استخوان‌ها و تاخیر در رشد می‌شود و به دلیل اینکه دارو‌ها کرون سبب بروز عوارض جانبی در کودکان می‌شود لذا، حتما به منظور پیدا کردن یک روش درمانی مناسب حتما با پزشک متخصص همکاری لازم را انجام دهید.

منبع: IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین