پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:44 - 1395/12/11

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

دستمزد 96 کارگران واقعی و براساس سبد معیشت خانوار کارگری باشد

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به فاصله زیاد دستمزد کارگران و هزینه زندگی آنها، گفت: امیدواریم افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال 96 واقعی باشد و سبد معیشت خانوار کارگری نیز در آن لحاظ شود.

به گزارش کارگرآنلاین، اولیا علی‌بیگیا با اشاره به نزدیک شدن ایام تعیین دستمزد سال 96 کارگران، اظهار کرد: کمیته‌های مزد که وظیفه آنها بررسی میدانی سبد معیشت خانوار کارگری در استان‌های مختلف است، کار خود را آغاز کرده‌ و نتایج را در اختیار شورای عالی کار قرار خواهند داد.
وی ادامه داد: در کنار هزینه‌های سبد معیشت خانوار کارگری، بر اساس قانون، نرخ تورم نیز در افزایش حداقل دستمزد کارگران لحاظ می‌شود که باید به این امر هم توجه کرد.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه  معتقد است، باید افزایش دستمزد سال 96 کارگران برآیندی از این دو شاخص باشد، زیرا در بسیاری از سال‌ها سبد معیشت خانوار کارگری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
علی‌بیگی با بیان اینکه بی توجهی به هزینه‌های خانوار کارگری در سال‌های اخیر باعث فاصله زیاد هزینه‌ها و دستمزد شده است، عنوان کرد: توقع داریم دستمزد امسال واقعی دیده شود و نرخ هزینه‌های خانوار هم به صورت واقعی در آن لحاظ شود.
وی، ناتوانی کارگران در تامین هزینه‌های زندگی را باعث کاهش بهره‌وری کار آنان دانست و تاکید کرد: وقتی که درآمد کارگر جوابگوی نیاز زندگی وی نباشد، نمی‌تواند خوب کار کند و در نهایت عملکرد کارگر بر عملکرد تولید و اقتصاد کشور اثر دارد.
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: افزایس حداقل دستمزد کارگران، سرنوشت یک ساله کارگران و تولید کشور را رقم می‌زند.
علی‌بیگی در ادامه با بیان اینکه فعلا نمی‌توان عددی برای افزایش دستمزد سال آینده کارگران پیشنهاد داد، یادآوری کرد: دستمزد سال 96 معمولا در دهه پایانی اسفند نهایی خواهد شد.
وی میزان افزایش دستمزد سال 95 کارگران را 12 درصد اعلام کرد و افزود: امسال حداقل دستمزد کارگران 812 هزار تومان بود که مواردی مانند بن، هزینه مسکن و ... نیز به آن اضافه می‌شود.
به گفته رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور هم اکنون حدود 13 میلیون کارگر در کشور وجود دارد./ایسنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین