پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:03 - 1396/02/13

افشاگری زاکانی از ارتباط مالی برادر جهانگیری با مشایی+عکس

زاکانی گفت: ما الان مثل زمان قاجار یکسری خانواده ها در کشور دارند ایجاد می شوند که ظرفیت های هزاران میلیاردی دارند، یکی از خانواده ها خانواده آقای جهانگیری است، خیلی صریح می گویم بانک دارند، در پتروشیمی دست دارند، بانک گردشگری برای چه کسی است؟ برای برادر محترم آقای جهانگیری است که در دولت قبل آن را گرفته است.

به گزارش کارگرآنلاین، علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس اخیرا در جلسه ای به پشت پرده رابطه خانواده جهانگیری با مشایی اشاره کرده و از ارتباطات مالی پنهانی خبر داده است.

به گزارش افکارنیوز، زاکانی در این جلسه می گوید: ما الان مثل زمان قاجار یکسری خانواده ها در کشور دارند ایجاد می شوند که ظرفیت های هزاران میلیاردی دارند، یکی از خانواده ها خانواده آقای جهانگیری است، خیلی صریح می گویم بانک دارند، در پتروشیمی دست دارند، بانک گردشگری برای چه کسی است؟ برای برادر محترم آقای جهانگیری است که در دولت قبل آن را گرفته است.

وی درباره اینکه چگونه این رانت بانک به برادر جهانگیری رسیده گفت: این را با چه رانتی گرفته است؟ با رانت رفاقت با آقای مشایی گرفته است، از کجا این را آورد؟ آن روزی که قرآن را با آن شرایط نادرست آوردند با آن ساز و دهل، که صدای همه ملت در آمد چه کسی استعفا داد و گفت گردن من است و گردن مشایی نیست، آن فرد برادر آقای جهانگیری بود.

زاکانی تصریح کرد: مزد او بانکی شد که چندین هزار میلیارد سرمایه دارد، من نمی دانم او چگونه می تواند در تلویزیون صحبت کند و مناظره کند، همه سند ها و عددهایش هست، چرا رویشان می شود با مردم اینگونه صحبت کنند؟حرف که می زنند ما مبهوت می شویم که چگونه رویشان می شود با مردم حرف بزنند.

زاکانی همچنین در در همایش اعیاد شعبانیه که با حضور حامیان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در مسجد قائمیه شهرستان گنبدکاووس برگزار شده بود اظهار داشت: جهانگیری رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و معاون اول رئیس حمهور هستند و باید امسال گزارش کار دهند، برادر وی در دوره قبل صاحب بانک گردشگری شد در صورتی که مردم ما قادر به گرفتن وام نیستند و این افراد صاحب بانک می‌شوند.

وی درباره شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: به شرکت پتروشیمی p. C. C، هزار میلیارد تومان واگذار شد و این شرکت در سال 91، 3.7 میلیارد یورو متصدی صادرات بوده و بخشی از بدهی خود را با تاخیر ماه‎ها و سال‎ها به دستگاه‎های دولتی پرداخت کرده و 2.5 میلیارد یورو را نیز ابتدا در بازار تبدیل به ریال کرده و سپس به مجتمع پتروشیمی تحویل داده در صورتی که این امر خلاف قرارداد مجتمع پتروشیمی بوده است، چرا جهانگیری به شکایت وزارت اطلاعات وقت در این 4 سال رسیدگی نمی‌کند؟  در همین مجتمع برادر جهانگیری که صاحب بانک گردشگری است فعال هیئت مدیره است.

زاکانی گفت: امروز کشور ما نیاز به یک غربال و تحول دارد و آدم‎‌هایی که مانند برادر جهانگیری چشم به اموال بیت المال نداشته و دلشان برای خدمت به مردم بتپد.

شرکت خصوصی سمگا که به تازگی توسط اطرافیان اسفندیار رحیم مشایی تأسیس شده، با حمایت‌های ویژه هیات دولت قراردادهای بزرگی بدست آورده است.

با نگاهی به سابقه تاسیس بانک گردشگری می توان دریافت که در سال 88  شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به سمگا  با سرمایه 20 میلیارد تومان به ثبت رسیده و تأسیس شد و ظرف مدت کوتاهی توانست 6 شرکت اقماری بزرگ تأسیس کند. یکی از شرکت‌های مولود سمگا، بانک جدیدالتأسیس «گردشگری» بود که در بدو تولد، سرمایه آن از 200 میلیارد به 600 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است.

  این در حالی است که اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی جزو اولین سهامداران شرکت سمگا بوده اند و مدیر عامل این شرکت، مهدی جهانگیری، معاون سابق مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.


اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی (رئیس و معاون وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) و مهدی جهانگیری (معاون مستعفی مشایی) در مراسم آغاز پذیره نویسی شرکت خصوصی سمگا، 19 اردیبهشت 1388


مهدی جهانگیری برادر معاون اول رییس جمهور دولت تدبیر و امید همان فردی است که زاکانی به آن اشاره می کند که در سال 87 پس از ماجرای مشهور حمل قرآن با موسیقی و دف، استعفا داد.

جهانگیری پس از استعفا از معاونت سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی، شرکت خصوصی سمگا را تأسیس کرد و با حمایت ویژه دولت، همکاری مالی حداقل 10 بانک، موسسه مالی و شرکت سرمایه گذاری را جلب کرد.

 این شرکت ابتدا قرار بود با عنوان «صندوق سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری» فعالیت کند، اما بعدا به نام «شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری - سمگا» تغییر نام داد.
ننبع: افکار نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین