پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:20 - 1396/04/13

خودکفایی ایران در موشک‌های بالستیک

نمی‌توانیم به تهران حمله کنیم

در حال حاضر ایران توانسته است در زمینه تولید موشک های بالستیک به خودکفایی برسد و برنامه هسته‌ای خود را آنقدر پیشرفته کند که به مساله‌ای تنش آمیز برای آمریکا تبدیل شود.

به گزارش کارگرآنلاین، وب سایت آمریکایی هیل (Thehill) متعلق به کنگره آمریکا در گزارشی به توافق هسته ای ایران و غرب اشاره کرد و نوشت: چهاردهم ماه ژولای روزی است که توافق هسته ای با ایران دو ساله می شود. این در حالی است که آمریکا همچنان در حال بازنگری سیاست های خود در قبال ایران است و با وجود امضای این توافق بحث برانگیز، همچنان گزینه های تغییر رژیم ایران روی میز  مقامات آمریکایی است.

این وب سایت آمریکایی در ادامه نوشت: درحالی که ترامپ در حال تدوین سیاست های جدیدی در قبال ایران است باید درس های زیادی را از تاریخ جنگ ایران و عراق بگیرد. در نگاه کوتاهی به این موضوع باید گفت امکان جنگ همچنان میان ایران و آمریکا وجود دارد و توافق هسته ای چیزی نیست که بتوان گفت این توافق می تواند از ایجاد جنگ جلوگیری کند. شاید جنگ ایران و عراق از ذهن بسیاری از سیاستمداران جهان پاک شده است اما با گذشت سه دهه از این جنگ، نحوه تعامل کشورهای جهان با ایران در آن زمان، همچنان در ذهن سیاستمداران ایران باقیست و این موضوع در تصمیمات آنها تاثیر می گذارد.

هیل در ادامه نوشت: در 22 ماه سپتامبر سال 1980 صدام حسین به ایران حمله کرد و یکی از خونین ترین جنگ ها در تاریخ رقم خورد و تعداد زیادی در این جنگ کشته شدند و در نهایت بدون انجام هیچ دادگاهی این جنگ پایان یافت. در زمان جنگ، موشک های زیادی به شهرهای مهم ایران پرتاب شد و حتی عراق با بمب های شیمیایی به ایران حمله کرد. هرچند که این جنگ برای ایران فاجعه ای بزرگ بود اما ایران درس های زیادی از این جنگ گرفت.

این منبع آمریکایی در ادامه نوشت: یکی از درس های مهمی که ایران از جنگ ایران و عراق گرفت، عدم اعتماد به آمریکا بود. درست چند روز قبل از سالروز توافق هسته ای، این موضوع مهم با سالروز پرتاب موشک ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران همزمان شده که در این حادثه 290 نفر مسافر جان باختند. یکی دیگر از درس های مهمی که ایران آموخته است، خودکفایی و اعتماد به نفس است. تهران متوجه شده است که باید روی پای خود ایستاده و به کسی اعتماد نکند. در حال حاضر ایران توانسته است در زمینه تولید موشک های بالستیک به خودکفایی برسد و برنامه هسته ای خود را آنقدر پیشرفته کند که به مساله ای تنش آمیز برای آمریکا تبدیل شود.

هیل در ادامه نوشت: برای واشنگتن توافق هسته ای فرصتی مناسب بود تا برنامه هسته ای ایران را متوقف کند و آمریکا بدنبال این است تا با انجام مذاکرات بیشتر، ایران را از دیگر راه ها تحت فشار قرار دهد، اما توافق هسته ای ایران برای تهران برطرف کردن هرگونه تهدید جنگی علیه خود بوده است. این درس ها موجب شده است تا ایران فاصله بیشتری از آمریکا و متحدانش بگیرد. عدم اعتماد ایران به آمریکا موجب شده است تا ایران دیگر حاضر نشود برای مذاکرات بیشتر بر سر میز بنشیند.

این وب سایت در پایان نوشت: در حالی که توافق هسته ای در آستانه دو ساله شدن است، برای آمریکا لازم است تا به توافق پایبند باشد. آمریکا باید اجازه دهد تا زمان بگذرد و پروسه مسیر خود را طی کند و باید درها برای مذاکره با ایران همچنان باز بماند.

شبکه سی ان ان نیز اخیرا در گزارشی بیان کرد که ایران همچنان بدون توجه به هشدارهای مقامات آمریکایی و حتی خود ترامپ برنامه موشکی خود را ادامه میدهد و از آزمایش موشکی خود صرف نظر نمی کند./جام نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین