پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:15 - 1396/10/04

حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه فقط در یک جلسه شورای گفت‌وگو طی ۴ سال

بی اعتنایی وزیر کار به حکم قانون بهبود کسب و کار

رئیس سازمان برنامه و بودجه در چهار سال گذشته فقط در یک نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شرکت کرده و وزیر کار نیز در همین مدت فقط در 3 نشست از 38 نشست این شورا شرکت‌ کرده است.

به گزارش کارگرآنلاین،، گزارش عملکرد اجرای حکم مربوط به تشکیل شورای گفت‌وگو در ماده 11 قانون بهبود فضای کسب و کار نشان می‌دهد که هر چند در دوره دولت دهم، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به دلیل حضور نیافتن وزرای عضو به صورت ناقص و با دوره های زمانی طولانی تشکیل میشد، اما از آغاز دولت یازدهم، جلسات با نظم بیشتری برگزار شد.

براساس اظهارات رئیس اتاق ایران در شصت‌ونهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی:«این نهاد در پایان سال 90 تشکیل شد اما علیرغم قانونی بودن، بیش از یک سال در تعطیلی کامل به سر برد تا اینکه با شروع به کار دولت یازدهم فعالیت شورا شروع شد و هر چه زمان گذشت شورای گفتگو بیشتر به سمت بلوغ حرکت کرد.»

تا 16 مردادماه 1396 ،69 نشست این شورا برگزار شده است.  نکته قابل توجه این است که با اینکه حضور نمایندگان دولت در دولت یازدهم  و دوازدهم به نسبت دولت دهم، بسیار بیشتر و پررنگتر شده، اما همچنان عدم حضور یا حضور نامنظم اعضای دولتی در این شورا قابل تأمل است. برای مثال به جدول زیر توجه کنید که وضعیت حضور سه عضو مهم و مؤثر شورای گفتگو در هر گونه تصمیمگیری درخصوص محیط کسب وکار را نشان میدهد.

جدول 4 .وضعیت حضور برخی از اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در بازه زمانی 6.19.1392 تا 1396.7.11 مجموعا 38 جلسه     



رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی صرفاً در 1 جلسه و حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرفاً در 3 جلسه از مجموع 38 جلسه شورای گفتگو در بازه زمانی چهارساله، شگفت آور و قابل تامل است.

این بررسی در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار صورت گرفته و یادآوری شده است: قانونگذار در تبصره یک همین ماده یعنی ماده 11 در قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار، مجدداً بر حضور وزیر یا بالاترین مقام دستگاههای اجرایی که موضوع مربوط به آن دستگاه در دستور کار شورا قرار میگیرد، تأکید کرده است.

همین گزارش نشان می‌دهد که معاون قوه قضائیه نیز در بازه زمانی 31/1/1394 تا 4 16/12/1395 در هیچیک از جلسات شرکت نکرده است. همچنین شهردار تهران در بازه زمانی 12/2/1390 تا 11/7/1395  تنها در 7 جلسه شرکت کرده است. برخلاف مقامات مذکور، حضور رؤسای کمیسیون های مجلس و به ویژه نمایندگان بخش خصوصی در شورای گفتگو، قابل قبول است.

قطعاً حضور نامنظم اعضا، از کارآمدی و اثربخشی شورای گفتگو می‌کاهد. یکی از دلایل ناکامی شورای گفتگو در ایفای وظایف مهمی که در ماده 11به عهده آن نهاده است، وضعیت حضور اعضای آن است. شورای گفتگو نهادی است که توفیق آن در ایفای وظایفش، نیازمند مشارکت و دغدغه هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی و تعاونی است.

منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین