پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:16 - 1400/02/24

دلار این هفته هم گران می‌شود؟

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، روند قیمت ارز در هفته پیش‌رو را صعودی پیش‌بینی می‌کند. چرا که از نظر او احتمالا به دنبال توقف تزریق ارز، طرف عرضه با کاهش مواجه می‌شود و در مقابل همزمان با پایان تعطیلات و ماه رمضان تقاضای تجاری افزایش پیدا می‌یابد.

هفته گذشته بازار ارز تحت تاثیر اخبار مذاکرات و تزریق ارز با ریزش بیش از دو هزار و ۵۸۰ تومانی مواجه شد و نرخ دلار در صرافی ملی تا پایان هفته پا به کانال ۲۰ هزار تومانی هم گذاشت.

اما این هفته روند افزایشی دلار از سر گرفته شد و نرخ این ارز فقط در صرافی ملی حدود هزار تومان گران شد. آخرین نرخ دلار این هفته (۲۱ هزار و ۶۱۳ هزار تومان) در صرافی ملی، خبر از رشد ۴٫۶ درصدی اسکناس آمریکایی در طول هفته را می‌دهد.

در بازار آزاد روند صعودی سرعت و شدت بیشتری داشت. در معاملات این بازار، نرخ از روز دوشنبه پا به کانال ۲۲ هزار تومانی گذاشت و تا ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان هم پیش رفت با این حال در نهایت بازار با نرخ ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان به پایان رسید.

به گفته فعالان بازار به علت فرا رسیدن عید فطر  در پایان هفته ، بازار کشورهای عربی از جمله عراق و سلیمانیه تعطیل شد، همین تعطیلی تقاضای تجاری را کاهش داده و جلوی رشد بیشتر قیمت دلار را گرفت. آن‌ها می‌گویند از روز سه‌شنبه نه دبی، نه سلیمانیه و نه عراق معامله نداشتند و رسما توانایی نرخ دهی به بازار ایران را از دست داده بودند، بنابراین بازار ایستا ماند.

اما این هفته چه مسیری در انتظار بازار ارز است؟

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، در پاسخ می‌گوید: احتمالا با توجه به تنش‌های منطقه روند صعودی دلار این هفته هم ادامه یابد. از طرفی چند هفته‌ای است که شائبه تزریق ارز از سوی بازارساز تقویت شده اما احتمالا این هفته روند تزریق هم متوقف شود چون با توجه به نزدیک بودن به انتخابات، احتمالا جناح‌های رقیب مانع ادامه تزریق ارز از سوی دولت می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: همزمان با کاهش عرضه در طرف تقاضا هم شاهدیم که هر چه جلوتر می‌رویم تقاضا بیشتر می‌شود. با به پایان رسیدن تعطیلات و ماه رمضان تقاضای تجاری افزایش پیدا می‌کند، با نزدیک شدن به تابستان تقاضای مسافری هم بیشتر می‌شود.

افسری می‌افزاید: از سوی دیگر هم برخی قیمت‌های فعلی بازار را جذاب می‌بینند و شروع به خرید کرده‌اند چون بورس جذابیت خود را از دست داده و ارزهای دیجیتال در داخل چندان شناخته شده نیست. پس مردم بیشتر به سمت بازارهای دارایی سنتی از جمله ارز، طلا و سکه بازگشتند.

او معتقد است این هفته احتمالا نرخ از ۲۳ هزار تومان می‌گذرد. با این حال تاکید می‌کند که اتفاقات و تنش‌های منطقه در کنار کاندیداهایی که معرفی می‌شوند در نرخ ارز هفته پیش‌رو بیشترین تاثیر را دارند.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین