پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:48 - 1400/03/31

کابینه اقتصادی رئیسی را چه کسی تعیین می‌کند؟

بیش از یک ماه تا آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم باقی مانده و گمانه‌ها درباره کابینه او بسیار است. به خصوص گمانه‌هایی که درباره کابینه اقتصادی ابراهیم رئیسی شنیده می‌شود. کابینه اقتصادی او دست کیست و چه کسی برنامه‌ها را می‌چیند؟

برخی گمانه‌ها درباره وزیر اقتصاد دولت ابراهیم رئیسی عنوان شده است. شمس‌الدین حسینی، محمدرضا فرزین، حجت عبدالملکی و احمد امیرآبادی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که برای وزارت اقتصاد مطرح می‌شود.

بسیاری معتقدند که کابینه ابراهیم رئیسی ترکیبی از دو کابینه محمود احمدی‌نژاد است و بسیاری از گزینه‌ها در این دو دولت مشترک است. اگر چنین فرضی صحیح باشد شمس‌الدین خسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد شانس زیادی برای این سمت دارد.

اگرچه اکنون برخی از لیست‌های منتشر شده بیشتر به نام احمد امیرآبادی، نماینده قم در مجلس پیشین و عضو کمیسیون برنامه و بودجه اشاره می‌کنند.

فرهاد رهبر، مهره اقتصادی دولت جدید؟

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که چه کسی برنامه‌های اقتصادی دولت رئیسی را آماده کرده و کابینه او را می‌چیند؟ پیگیری‌های تجارت‌نیوز از برخی چهره‌های مطلع نشان می‌دهد که فرهاد رهبر از چند ماه مانده به انتخابات، برنامه‌های اقتصادی ابراهیم رئیسی را آماده کرده و در چینش کابینه اقتصادی رئیسی نقش محوری دارد.

رابطه ابراهیم رئیسی و فرهاد رهبر هم نشان می‌دهد که چنین گمانه‌ای دور از واقعیت نیست. فرهاد رهبر، رییس پیشین دانشگاه تهران است که هنگام ثبت‌نام رئیسی برای انتخابات سال ۹۶، یکی از همراهان او بود. این همراهی به قدری مهم بود که فرهاد رهبر از هیات نظارت بر انتخابات کناره گرفت تا بتواند در ستاد انتخاباتی رئیسی باشد.

پیش از آن هم سال ۹۴ زمانی که ابراهیم رئیسی به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی برگزیده شد، فرهاد رهبر مشاور اقتصادی او بود. رابطه کاری رئیسی و فرهاد رهبر در آستان قدس هم این گمانه را تقویت می‌کند که او در کابینه دولت سیزدهم هم در کنار رئیسی قرار دارد.

اما سوال مهم این است که نقش او چیست؟ فرهاد رهبر دکترای اقتصاد دارد و احتمالا برخی او را گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد می‌دانند. اما مساله این است که احتمالا پست وزارت اقتصاد برای او کافی نیست و به همین دلیل برخی می‌گویند احتمالا فرهاد رهبر قرار است معاون اول دولت رئیسی شود.

اما سمت دیگری هم برای فرهاد رهبر در دولت رئیسی وجود دارد و آن ریاست بر سازمان برنامه و بودجه است. پستی که فرهاد رهبر در دولت محمود احمدی‌نژاد داشت و اما شبانه در جریان انحلال این سازمان قرار گرفت و اگر دولت روحانی سازمان برنامه را احیا نکرده بود، رهبر آخرین رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران می‌شد.

با توجه به سابقه حضور او در سازمان برنامه و بودجه بسیاری می‌گویند احتمالا فرهاد رهبر پست کنونی محمدباقر نیکبخت را می‌خواهد. فردی که در مغز اقتصادی و تصمیم‌سازی دولت می‌نشیند و بقیه مهره‌های اقتصادی باید با او هماهنگ شوند.

با توجه به سابقه فرهاد رهبر در سازمان برنامه و بودجه و آمادهسازی برنامه اقتصادی رئیسی شاید بتواند گفت او احتمالا گزینه ریاست بر سازمان برنامه و بودجه است.
فرهاد رهبر کیست؟

فرهاد رهبر دکترای اقتصاد نظری از دانشگاه تهران دارد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. او در دولت هاشمی رفسنجانی به مدت پنج سال مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری بود.

در دولت خاتمی او معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات را بر عهده داشت و با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده گرفت و بعد از آن شش سال ریاست دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

سال ۹۲، رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فرهاد رهبر را از ریاست دانشگاه تهران برکنار کرد. اما این به معنای اتمام عمر کاری رهبر در دولت روحانی نبود چون در فروردین ۹۳ وی با حکمی از علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به عنوان عضو و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور منصوب شد.

در چند سال گذشته فرهاد رهبر مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی بود. همکاری او با ابرهیم رئیسی در این شرایط حضور او در کابینه را پررنگ می‌کند.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین