پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:53 - 1397/06/12

آخرین فرصت برای جاماندگان از سود سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ۷ میلیون مشمول سهام عدالت تا پایان مهر ماه امسال فرصت خواهند داشت تا کد شبای حساب بانکی خود رابرای دریافت سود سهام به سامانه سهام عدالت اعلام کنند.

به گزارش کارگرآنلاین، میرعلی‌اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران پیرامون آخرین اقدامات برای واگذاری بنگاه‌های مشمول واگذاری و همچنین جزئیات آزاد سازی سهام عدالت گفت:‌از اسفند ۱۳۹۵ سازمان خصوصی سازی اقدام جدیدی با نام ساماندهی سهام عدالت را آغاز و سامانه‌ای را با همین نام راه‌اندازی کرد و آن را در اختیار بیش از ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت قرار داد. در این فرایند تا مهر ۹۶ از مجموع حصه الباقی سهام عدالت این اختیار به مشمولان داده شد تا با پرداخت نقدی آن و اعلام فیش واریزی آن به سازمان خصوصی‌سازی از امکان تملک صد در صدی این سهام برخوردار شوند. سپس از اواخر فروردین پارسال زمان‌بندی کد شبای حساب بانکی از مشمولان آغاز شد و تا مهر امسال نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت کد شبای خود را به سامانه سهام عدالت اعلام کردند و سود عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مصوب مجامع عادی سالیانه دوره مالی سال ۹۵ به حساب این مشمولان واریز شده است.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی تا پایان دی ماه پارسال نخستین صورتحساب‌ها برای واریز سود نقدی مشمولان صادر و پس از آن نیز یک نوبت در اواسط اسفند ماه و یک نوبت در ۶ اردیبهشت ماه سود نقدی سال ۹۵ واریز و پس از آن نیز تمامی کد‌های شبای مشمولانی که پس از اردیبهشت ماه به سامانه سهام عدالت اعلام کرده‌اند، طی دیروز و امروز سود نقدی سال مالی ۹۵ خود را از طریق بانک‌های عامل به جز صاحبان حساب در بانک ملت دریافت کرده‌اند.

پوری‌حسینی با بیان اینکه آن دسته از مشمولانی که چه به لحاظ برخورداری از تخصیص که معادل با ۶ میلیون نفر از مشمولان می‌شود و چه به لحاظ واریز حصه الباقی سهام عدالت که معادل با یک میلیون نفر از مشمولان می‌شدند تا کنون توانسته‌اند سود ۱۵۰ هزار تومانی عملکرد سال مالی ۹۵ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را دریافت کنند که این سود به طور عموم طی دو نوبت واریز شده است. سایر مشمولانی که معادل با ۵۳۲ هزار تومان سهام عدالت را در اختیار داشتند توانستند در نوبت اول مبلغ ۲۶ هزار تومان و در نوبت بعدی مبلغ ۸۰ هزار تومان سود نقدی عملکرد سال مالی ۹۵ را دریافت کنند. در این فرایند هیچ مراجعه فیزیکی از سوی مشمولان با هدف دریافت سود نقدی صورت نگرفته و از طریق سامانه عدالت این موضوع ساماندهی شده است.

وی با اشاره به سود نقدی مجامع سال مالی ۹۶ سهام عدالت گفت: سود مالی سال ۹۶ که از تیر ۹۷ به بعد اعلام می‌شود به موجب مصوبات مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر که اقدام به برگزاری مجمع خود کردند و مطابق با اعلام سود تقسیمی این شرکت‌ها تاکنون معادل با ۴ هزار میلیارد تومان شده که نسبت به پارسال رقم بیشتری است.

به گفته وی، این در حالی است که با فرض احتساب تقسیم سود هزار میلیارد تومانی در مجمع عادی سالیانه امسال هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس می‌توان انتظار داشت سود نقدی مشمولان سهام عدالت با افزایش بیشتری روبرو شود. بر این اساس مصوبه توزیع سود نقدی ۱۵۰ هزار تومانی مشمولان اخذ و در اوایل آبان ماه پس از تجمیع سود نقدی شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای عموم اطلاع رسانی شده و در عین حال تلاش می‌شود از اواخر دی ماه تا اواسط اسفند تمامی مصوبات جهت واریز سود نقدی مشمولان سهام عدالت اخذ شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه از مجموع بیش از ۴۹ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت تاکنون ۷ میلیون نفر مشمول در قید حیات اقدام به اعلام کد شبای حساب بانکی خود به سامانه سهام عدالت نکرده، گفت: انتظار می‌رود با توجه به موضوع مالکیت ورقه و آزاد سازی آن بر اساس مصوبات سران سه قوه و همچنین مجلس شورای اسلامی، مالکیت سهام این دسته از مشمولان، تعیین تکلیف شود.

وی گفت: در عین حال انتظار می‌رود با توجه به در اختیار بودن سود نقدی سال مالی ۹۵ این تعداد از مشمولان که معادل ۷ میلیون نفر از مشمولان می‌شود مطابق با مجوز شورای اصل ۴۴ قانون اساسی و بنا بر نظر وزیر اقتصاد در سپرده‌های بانکی و یا خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به کار گرفته شود. تا در مواعد تسویه حساب تعیین شده امکان نقد شدن آن‌ها وجود داشته باشد.

پوری‌حسینی با تاکید بر اینکه آن دسته از مشمولانی که تا پایان مهر امسال کد شبای خود را اعلام کنند از سود نقدی سال مالی ۹۵ و همچنین سال مالی ۹۶ برخوردار خواهند شد، عنوان کرد: پس از پایان مهر ماه واریز سود برای مشمولانی که کد شبای خود را اعلام نکردند، با تعلل و تامل زمان بری مواجه خواهد شد.

وی از فوت شدن دومیلیون نفر از مجموع مشمولان سهام عدالت سخن گفت و افزود: از ۱۶ تیر امسال این امکان برای وراث متوفیان ایجاد شد تا از طریق دفاتر پیشخوان و حضور همگی وراث و همچنین ارائه گواهی اصل وراثت بتوانند سود سهام عدالت را دریافت کنند. این موضوع تا ۴ ماه آینده ادامه خواهد داشت و احتمال می‌رود بر اساس مذاکراتی که با شورای اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفته آن دسته از وراثی که به دفاتر پیشخوان مراجعه نمی‌کنند، در نهایت سهام عدالت به ارث رسیده یا سهام عدالت وراث از آن‌ها پس گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی آزاد سازی سهام عدالت را آخرین حلقه باقیمانده از این پرونده عنوان و افزود: لایحه آزاد سازی سهام عدالت و متن پیشنهادی برای طرح در جلسه علنی مجلس تقریبا آماده شده و انتظار می‌رود در جلسه سران سه قوه ضمن تصمیم‌گیری برای آزاد سازی سهام عدالت زمینه رضایت‌مندی مشمولان این سهام در زمینه آزاد سازی فراهم شود.

پوری‌حسینی با بیان اینکه مطابق با مصوبات امسال هیأت واگذاری تعداد ۶۳۱ بنگاه و شرکت دولتی در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی عنوان شده است، گفت: به نظر می‌رسد برخی از این دارایی‌ها از جمله صندوق‌های بیمه کشاورزی، قابل عرضه نبوده و یا در برخی دارایی‌ها از جمله شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی امکان واگذاری مالکیت وجود نداشته باشد و باید تنها به واگذاری مدیریت این بنگاه‌ها امیدوار بود. در عین حال برای تعجیل در واگذاری‌هایی مثل نیروگاه‌های برق که ماشین‌آلات آن‌ها مبتنی بر نوسانات نرخ ارز است، تا زمان آرام شدن بازار تلاش می‌شود تا با شیب کندی برای واگذاری اقدام شود.

وی افزود: از مجموع ۶۳۱ بنگاه قابل واگذاری تاکنون ۷۴ بنگاه عرضه و می‌توان گفت: حدود ۴۵ درصد از واگذاری‌ها با موفقیت روبرو بوده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: بزرگرترین واگذاری صورت گرفته در سال جاری فروش شرکت کشت و صنعت مغان با قیمت پایه ۱۷۶۱ میلیارد تومان بود که به قیمت ۱۸۵۰ میلیارد تومان فروش رفت. در این فرایند هیأت واگذاری چنانچه قیمت پایه یک دارایی گرانتر تعیین و خریداری ندارد با اصرار بر روی قیمت فرایند واگذاری را متوقف نمی‌کند.

وی گفت: در همین راستا با تدابیر هیأت واگذاری و ایجاد زمینه برای حضور عموم خریداران اقدام به خرد کردن دارایی‌های قابل واگذاری همچون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یا شرکت توسعه اماکن ورزشی کرده است.

پوری‌حسینی با بیان ایکه تا قبل از دولت یازدهم مشارکت عمومی برای واگذاری‌ها به کمتر از ۱۸ درصد می‌رسید افزود: با احتساب سهام ترجیحی کارکنان بنگاه‌های قابل واگذاری در دولت یازدهم میزان مشارکت عمومی برای واگذاری‌ها به ۶۷ درصد و در دولت دوازدهم به صد در صد افزایش یافت.

به گفته وی در فهرست واگذاری‌ها آنچه در فهرست واگذاری‌ها باقی مانده شامل شرکت‌های غیربورسی و واگذاری سهام کنترلی شرکت‌هاست که در این فرایند مشکلات زیادی برای قیمت‌گذاری و همچنین انتقال مالکیت وجود دارد. بر این اساس ۷۵۵ بنگاه یا سهام کنترلی از ابتدای آغاز کار سازمان خصوصی‌سازی وجود داشته که از این تعداد تنها ۱۰۱ بنگاه معادل ۱۳ درصد از کل شرکت‌های موجود تا قبل از دولت یازدهم واگذار شده است که در مجموع می‌توان گفت: از ۱۳۲۲ بنگاه قابل واگذاری تا امروز ۳۴ درصد عرضه شده و در سهم‌های کنترلی نیز ۱۳ درصد از این تعداد فروش رفته است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: در دولت یازدهم ۲۳۰ شرکت کنترلی و در مجموع طی ۱۲ سال گذشته ۱۰۱ شرکت کنترلی واگذار شده که حاکی از نزدیک‌تر شدن سازمان خصوصی‌سازی به پایان عمر خود دارد.

جزئیات بازگشت سرخابی‌ها به لیست واگذاری
پوری‌حسینی در ادامه این نشست با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی نیازمند کمک مجلس و سایر نهاد‌های نظارتی است عنوان کرد: در حالی بر تداوم روند خصوصی‌سازی در کشور تاکید می‌شود که به طور مثال برای واگذاری نیروگاه‌ها هنوز تکلیف قیمت برق مشخص نیست و یا نیاز به الزاماتی وجود دارد که بر اساس آن خصوصی‌سازی به نتیجه برسد.

وی با رد شایعه انتخاب وی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه موضوع واگذاری مجدد سرخابی‌ها تا چه حد واقعیت دارد، گفت: وزیر ورزش طی تلاش‌هایی که به منظور کاهش بدهی‌ها و آماده شدن باشگاه‌های ورزشی فرهنگی پرسپولیس و استقلال صورت داده در نامه نگاری با ریاست جمهور عنوان کرده موضوع واگذاری سرخابی‌ها بر اساس برخی قوانین و از جمله دستورالعمل فیفا مغایرت داشته و بر لزوم واگذاری این سرخابی‌ها تاکید کرده است.

در همین راستا رئیس‌جمهور با تائید این پیشنهاد تاکید کرده است که باشگاه‌های مذکور در چنگ نا اهلان نیفتد. امید می‌رود مصوبه مرداد ماه سال ۹۴ هیأت وزیران که بر فرهنگی بودن این باشگاه‌ها و عدم امکان واگذاری آن‌ها اشاره کرده بوده دوباره لغو و بلافاصله فرایند واگذاری سرخابی‌ها در دستور کار قرار گیرند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیرامون پرسش فارس مبنی بر دلیل نامه‌نگاری وزیر ورزش با وزیر اقتصاد برای عدم واگذاری ورزشگاه‌های آزادی، انقلاب، شیرودی، دیزین و شمشک گفت: سال گذشته وزیر ورزش طی نامه‌ای خواستار خروج ۷ ورزشگاه از فهرست واگذاری‌های سالانه سازمان خصوصی‌سازی از هیأت واگذاری شد که پارسال از فهرست سالیانه خارج و طی امسال نیز ادامه یافته است. منتها لغو واگذاری باشگاه‌ها در حیطه اختیارات هیأت وزیران بوده و اگر قرار باشد تا ابد این باشگاه‌ها از لیست واگذاری خارج شود نیازمند مصوبه هیأت وزیران است.

* تا زمان آزادسازی سهام عدالت دستگاه‌های اجرایی مدیریت آن را بر عهده خواهند داشت
پوری‌حسینی در برابر این پرسش که آیا اداره و مدیریت سهام عدالت همچنان با حضور نمایندگان دولت در ترکیب هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر ادامه خواهد یافت، پاسخ داد: این موضوع طی دو نوبت در شورای عالی اصل ۴۴ بحث و خواستار تعیین تکلیف آن شده‌ایم، اما شورای عالی اصل ۴۴ به صراحت عنوان کرده تا زمان آزاد سازی سهام عدالت همچنان دستگاه‌های اجرایی نماینده سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر خواهند بود.

* ابهامات واگذاری کشت و صنعت مغان
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر وجود برخی انتقاد‌ها پیرامون واگذاری کشت و صنعت دشت مغان و اظهار نظر‌ها در مورد مالکیت زمین و قیمت‌گذاری این مجتمع بزرگ کشاورزی و همچنین عدم اهلیت خریدار آن پاسخ داد: پس از واگذاری این مجموعه این انتقاد وجود داشت که سازمان خصوصی‌سازی ۶۳ هزار هکتار زمین مرغوب را به قیمت ۱۸۰۰ میلیارد تومان یعنی معادل متری مربعی ۲۸۰۰ تومان واگذار کرده است. در حالی که سازمان خصوصی‌سازی ۲۷ هزار هکتار از این مجتمع معادل با هر متر مربع ۶۵۰۰ تومان را واگذار کرده است. در مناطق گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و مغان خرید و فروش زمین همواره به صورت هکتاری صورت می‌گیرد و میزان مرغوبیت و یا تعدیل قیمت‌ها بر مبنای دیمی بودن یا اینکه آبی بودن آن و همچنین موقعیت زمین در کنار جاده و سرچشمه تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: در فرایند قیمت‌گذاری زمین کشت و صنعت مغان از دو کارشناس رسمی بومی و دو کارشناس رسمی غیربومی استفاده شد که مجموع برآورد‌های کارشناسان معادل با هر متر مربع ۵۵۰۰ تومان بود، اما سازمان خصوصی‌سازی آن را بالاتر از قیمت کارشناسی یعنی هر متر مربع ۶۵۰۰ تومان واگذار کرد. در عین حال عنوان می‌شود چرا در این مزایده که در نوبت اول مبلغ ۲۲۰۰ تومان تعیین شده به یک باره با کاهش روبرو شده که باید پاسخ داد مطابق با مجوز‌ها و مصوبات واگذاری وقتی دارایی فروش نمی‌رود باید آن را کاهش داد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: سازمان خصوصی‌سازی پیش از این با اظهاراتی مبنی بر اینکه کشت و صنعت دشت مغان بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان نمی‌ارزد مواجه بود در حالی که هم اکنون این رقم به بیش از قیمت پایه یعنی بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان فروخته شده است. آنچه در فرایند قیمت گذاری مغان کاهش داده شده مواردی همچون برآورد اعداد و ارقام تکراری همچون تعیین ۳۰۰ میلیون تومان حق‌آبه در کنار نرخ زمین آبی بوده است.

پوری‌حسینی درباره موضوع اهلیت خریدار عنوان کرد: چنانچه یک شخص ورقه‌ای را از عدم اهلیت خریدار به سازمان خصوصی‌سازی نشان دهد بدون شک بررسی خواهد شد. بر اساس قوانین سازمان خصوصی‌سازی موظف است برای بررسی اهلیت به موضوع معوقات بانکی خریدار، عدم ممنوع المعامله بودن و همچنین عدم ایفای تعهدات به سازمان خصوصی‌سازی در سنوات گذشته بپردازد؛ و وقتی خریدار بر اساس رتبه‌بندی‌ها از بالاترین گرید‌ها و قابل اعتماد است موضوع عدم اهلیت بی‌معنا خواهد بود.

وی عنوان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه خریدار شرکت کشت و صنعت دشت مغان بوده که از طریق شرکت توسعه سرمایه‌گذاری تهران و تشکیل کنسرسیومی با حضور شرکت قند دزفول اقدام به خریداری ۵۰-۵۰ این مجتمع کرده است. در حال حاضر هیچ سندو مدرکی مبنی بر فقدان اهلیت خریدار پیدا نشده و این در حالی است که حتی با وجود سفارش برخی مبنی بر بهتر بودن خریدار دوم که از همشهریان بنده و دوستان خانوادگی من است، اما مطابق با پاکی و سلامت فرایند واگذاری فارغ از هر گونه پیشنهاد و سفارش انجام شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پرسش آخر خبرنگار فارس مبنی بر چرایی عدم تخصیص سهام ترجیحی کارکنان آلومینیوم المهدی پس از واگذاری به بخش خصوصی تا امروز گفت: به دلیل وجود حکم بازپرس برای توقف عرضه سهام این موضوع انجام نشده که تلاش می‌شود پس از رفع توقیف و لغو حکم بازپرس این موضوع صورت گیرد.
منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین