پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:10 - 1397/12/18

خبر؛

افزایش حق مسکن کارگران برای تصویب و اجرا به هیأت دولت رفت

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره مصوبه افزایش حق مسکن گفت: مصوبه یکم بهمن ماه شورای عالی کار برای تصویب و اجرا به هیأت دولت ارسال شد.
به گزارش کارگرآنلاین، ابوالفضل فتح الهی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با تسنیم ، درباره ارسال مصوبه افزایش حق مسکن کارگران گفت:در جلسه (دوشنبه یکم بهمن ماه) شورای عالی کار مصوب شد تا حق مسکن کارگران از 40 هزار به 100 هزار تومان افزایش یابد.این جلسه هفته گذشته به هیأت دولت ارسال شد.
بیشتر بخوانید:
 

گم شدن دستمزد کارگران درشلوغی پایان سال مسئولان

 
وی با بیان اینکه این مصوبه به هیأت وزیران ارسال شده است اظهار داشت: اجرایی شدن مصوبه حق مسکن کارگران، نیازمند تصویب در هیأت وزیران است، که طبق اطلاعاتی که از وزارت کار کسب کردم، این مصوبه هفته گذشته به هیأت وزیران ارسال شده است. مسئولان قول داده اند که این مصوبه تا پایان سال تصویب شود که قابلیت اجرایی پیدا کند.
 
فتح الهی با بیان اینکه طی سال های اخیر رشد دستمزد بر اساس سبد معیشت اتفاق نیفتاده است گفت: کارگران در تأمین هزینه‌های زندگی خانوار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: امروز دولت و کارفرمایان پذیرفته‌اند که وضع معیشت کارگران خوب نیست و باید شرایط زندگی آن‌ها بهبود یابد. بر همین اساس امسال گروه‌های کارگری از موضع خود برای بالا بردن حداقل دستمزدها کوتاه نیامدند و تلاش کردند تا از فشار تورمی که بر کارگران وارد می‌شود تا حدودی کاسته شود.
 
وی با بیان اینکه ثباتی در اقتصاد وجود ندارد و تولیدکنندگان نمی توانند روی اقتصاد برنامه ریزی کنند گفت: تعدیل نیروی کار به دلیل افزایش دستمزد نیست، عده ای تصور می کنند که افزایش مزد باعث تعدیل نیروی کار می شود، این در حالی است تولید کنندگان مشکلات مالیاتی، بی ثباتی بازارتولید و مصرف، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ تورم، افزایش رکود حاکم بر اقتصاد تنها بخشی از مشکلات تولید کنندگان است. در 3ماهه ابتدای سال97 مواد اولیه برخی کارخانه ها تا 2برابر قیمت قبلی افزایش یافت و همین موضوع باعث می شود که تولید کنندگان نیروی کار را تعدیل کنند.آمارها نشان می دهد بین 8تا 10 درصد هزینه های سربار را هزینه دستمزد تشکیل می دهد اما متأسفانه برخی از  افراد تصور می کنند که تنها دلیل تعدیل و بیکاری کارگران افزایش  دستمزد است. کارگران خواستار جبران کمبود یک میلیون و 80 هزار تومانی دستمزد در سال 98هستند.
 
عضو شورای عالی کار گفت:کارگران به دنبال این هستند که قدرت خرید جامعه کارگری حفظ شود. سبد هزینه های جامعه کارگری یک میلیون و80 هزار تومان گران شده است. مطالبه ما این است که این مبلغ در حقوق سال آینده جبران شود. دومین جلسه رسمی شورای عالی کار برای بررسی دستمزد 98 روز سه شنبه 21 اسفند ماه برگزار می شود.
 
در سال 1393 که میزان حق مسکن کارگران 20 هزار تومان بود در جلسه شورای عالی کار این رقم به 40 هزار تومان رسید اما زمان تصویب و ابلاغ آن از سوی هیأت وزیران دو سال به طول انجامید و در سال 1395 اجرایی شد.
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین