پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:39 - 1398/09/16

حساب‌های اجاره‌ای ابزاری برای فرار مالیاتی است؛

چرا تاوان فرار مالیاتی ۷هزارمیلیاردتومانی پزشکان را کارگران و مردم می دهند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: مقابله با حساب‌های اجاره‌ای در کاهش فرارهای مالیاتی تاثیرگذار است. پدیده مذکور بسیار مخرب است و راهکار آن کنترل تراکنش‌های بانکی است.
به گزارش کارگر آنلاین ، پیرامون لزوم مقابله با فرارهای مالیاتی در کشور گفت: درحال حاضر مجبور هستیم اقتصاد بدون نفت را تجربه کنیم. اگر در طول ۴۰ سال گذشته هر سال اتکاء به درآمدهای نفتی را  ۲ و نیم درصد کاهش می‌دادیم، امروز تحریم‌ها اثری بر کشور نداشتند.
 
وی ادامه داد: بعد از نفت آن چیزی که می‌تواند برای کشور تامین منابع مالی و درآمدی ‌کند، دریافت مالیات است. امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا، اقشار ثروتمند و سرمایه‌دار مالیات می‌دهند و فقرا و ثروتمندان از آن استفاده می‌کنند. اما در کشور ایران  سرمایه­‌داران و کسانی که درآمد بالایی دارند با هزاران شگرد فرار مالیاتی دارند ولی کارمندان و کارگران مالیات می‌دهند.
 
نماینده مردم ارومیه با اشاره به فرار مالیاتی گروه‌های خاص شغلی در کشور گفت: در دو سال گذشته برای مقابله با فرارمالیاتی گروه‌های خاص شغلی اقدامات خوبی صورت گرفت. پزشکان با ۷ هزار میلیارد فرار مالیاتی و وکلاء ازجمله آن‌ها هستند.
 
قاضی‌پور درباره معافیت‌های فراوان مالیاتی در کشور گفت: در ماده‌های ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲  لایحه مالیاتی دولت، معافیت‌های مالیاتی زیادی در در نظر گرفته شده که به جزء بخش کشاورزی مابقی بیهود هستند.
 
وی ادامه داد: معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هم ازجمله مواردی است که باید درخصوص آن تجدید نظر شود. در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر آلمان آن قدر که از پلیس مالیات می‌ترسند از پلیس جنایی نمی‌ترسند.
 
عضو کمیسیون صنایع مجلس درخصوص معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: بنده صد درصد با معافیت‌های مالیاتی هنرمندان و سلبریتی‌ها مخالف هستم و پیشنهاد حذف آن را در ماده‌های ۱۰ و ۱۱ لایحه دولت داده‌ایم.
 
قاضی با بیان اینکه کارت‌های بازرگانی به ابزاری برای فرار مالیاتی تبدیل شده‌اند، گفت: در صدور کارت‌های بازرگانی با دقت فراوانی وجود داشته باشد. متاسفانه مشاهده شده که سودجویان کارت‌های بازرگانی دیگران را به قیمت ۱۰ میلیون تومان خریداری و با آن میلیارد‌ها تومان کالا وارد کرده‌اند.
 
وی در ادامه افزود: درحال حاضر هم چندصد میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. اتاق بازرگانی به هر رهگذری نباید کارت بازرگانی دهد. گزارش‌های در اختیار داریم که افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هم کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند و درحال حاضر هم بدهکار مالیاتی هستند.
 
نماینده مردم آذربایجان درباره لزوم ساماندهی حساب‌های بانکی اجاره‌ای و نیابتی گفت: مقابله با حساب‌های اجاره‌ای و نیابتی هم در کاهش فرارهای مالیاتی تاثیرگذار است. پدیده مذکور بسیار مخرب است. کنترل تراکنش‌های بانکی در این زمینه بسیار راهگشا است.
 
وی در پایان تصریح کرد: برای مثال بنده نماینده مجلس هستم و حقوق ۱۰ میلیون تومانی دارم.اگر تراکنش مالی حساب بنده یکدفعه یک میلیارد شود باید پاسخگو باشم که از کجا این میزان پول را آورده‌ام. اگر در این زمینه تخلفی هم کرده باشم، دادستان باید ورود کند و با من برخورد شود.
منبع : خبرگزاری آنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
چرا به مردم میگید مردم می دانند برید کاری بکنید و اگر ارضه ندارید استعفاء دهید!
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین