پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:10 - 1398/09/17

مرگ جنین در مادران باردار با ویروس خطرناک +روش جلوگیری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ویروس آنفلوآنزا سبب مرگ جنین در مادران باردار می‌شود لذا تزریق واکسن این نوع بیماری به مادران باردار ضروری است.
به گزارش کارگر آنلاین ، دکتر مریم جوادیان روز یکشنبه  با بیان  این نکته که هر یک تا سه سال ممکن است اپیدمی و موارد گسترده بیماری بروز کند، افزود: ویروس آنفلوآنزای " ای A " سبب ناهنجاری مادرزادی در جنین نمی شود و عفونت های شدید مادر موجب سقط در سه ماهه اول , مرگ جنین داخل رحم و زایمان زودرس می شود .
 
وی توضیح داد: اختلاف دمای زیاد و قرار گرفتن در سرما می تواند بدن را مستعد دریافت ویروس کند و عفونت شدید در یک درصد موارد می تواند سبب مرگ و میر مادر شود.
 
جوادیان با اظهار این که ویروس آنفلوآنزای " ای A " و " بی B " سبب عفونت های تنفسی می شود، علامت مهم این عفونت را تب، سرفه خشک ، آبریزش بینی، درد عضلانی و در موارد خاص تهوع و استفراغ، اسهال و علائم سیستمیک برشمرد و گفت که این موضوع به طور معمول در افراد بالغ سالم تهدید کننده حیات نیست.
 
متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه زنان باردار استعداد بیشتری برای ایجاد عوارض وخیم بیماری مانند درگیری ریوی دارند، افزود: بیشترین میزان انتقال ویروس در ۴۸ ساعت اول است و این ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل و فرد مبتلا می تواند با صحبت کردن به صورت نزدیک به اطرافیان انتقال دهد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این نکته که تصمیم گیری برای تجویز داروی ضد ویروس برای درمان آنفلوآنزا یا پروفیلاکسی دارویی براساس علائم بالینی و فاکتورهای اپیدمیولوژی می باشد؛ اظهار داشت: شروع درمان را نباید بر اساس نتایج تست های آزمایشگاهی به تاخیر انداخت.
 
وی با اشاره به اینکه برای همه خانم های باردار که در طی فصول شیوع آنفلوآنزا هستند واکسن این بیماری توصیه می شود، افزود: تزریق واکسن در افراد با بیماری زمینه ای مانند دیابت، بیماری قلبی، آسم و افرادی که دارای نقص ایمنی می باشند، ضروری می باشد.
 
وی با ذکر این نکته که حداقل دو هفته پس از تزریق، واکسن تاثیرات خود را در بدن خواهد گذاشت؛ بیان کرد: واکسن حدود  ۷۰ درصد موارد از بروز بیماری بالینی پیشگیری می کند. 
 
دکتر جوادیان با اعلام اینکه تزریق واکسن در مادران موجب کاهش ابتلا به آنفلوآنزا در شیرخوارگان می شود؛ افزود: شواهدی از اثرات نامطلوب واکسن در مادر و جنین وجود ندارد و ابتلا به آنفلوآنزا در شیرخوارانی که مادران آنها واکسن این بیماری را دریافت کردند تا شش ماهگی کاهش می یابد.
 
وی شست و شوی مکرر دست ها را در قطع زنجیره عفونت های ویروسی موثر دانست و گفت: شستن دست ها به مدت حداقل ۳۰ ثانیه هر بار با آب و مایع دستشویی یا صابون چند بار در روز، دست ندادن و روبوسی نکردن با دوستان واطرافیان، رعایت اصول بهداشتی فردی و اجتماعی، استفاده از دستمال کاغذی برای ترشحات بینی و دهان و قرار دادن آن در کیسه زباله در بسته از راه های پیشگیری آنفلوآنزا می باشد.
 
متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که کودک دارای علائم به مدت سه روز به مهدکودک و مدرسه فرستاده نشود؛ افزود: کسانی که مبتلا به ویروس آنفلوآنزا شدند تا ۴۸ ساعت در محل کار خود حاضر نشوند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین