پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:39 - 1398/09/18

بهداشت و درمان؛

ده گیاهی که به درمان ریزش مو کمک می‌کنند

امتحان کردن دارو‌های خانگی گیاهی که قبلا تست شده اند و ایمن، ارزان‌تر هستند یک راه عالی برای تحریک رشد مو و پیشگیری از ریزش مو‌ است. داشتن مو‌های سالم باعث می‌شود تا شما احساس اعتماد به نفس و زیبایی بیشتری داشته باشید.
به گزارش کارگر آنلاین ، امروزه اکثر افراد از مشکل ریزش مو رنج می‌برد، که می‌تواند منجر به این امر شود که فرد نسبت به ظاهر خود حساس و ریز بین‌تر شود و حتی به عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها آسیب برساند.
 
طبق بیانیه‌های آکادمی پوست و مو آمریکا، شایع‌ترین علت ریزش مو مسئله ای ژنتیکی و ارثی است.
 
 
حدود ۸۰ میلیون زن و مرد در ایالات متحده آمریکا به این نوع ریزش مو مبتلا هستند که به طاسی با الگوی مردانه، طاسی با الگوی زنانه و آلوپسی آندروژنتیک نیز معروف است.
 
چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند به ریزش مو کمک کند، مانند استرس عاطفی یا جسمی، شروع داروی جدید، بیماری‌های خود ایمنی، کمبود‌های تغذیه‌ای، سیگار کشیدن بیش از حد، استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی مو، مراقبت نادرست از مو، رژیم غذایی ضعیف، مشکلات تیروئید، کم خونی، بارداری و شیمی درمانی.
 
به جای استفاده ازمحصولات حاوی مواد شیمیایی برای درمان ریزش مو، بهتر است برای درمان این مشکل مخوف، از برخی گیاهان طبیعی بهره ببرید.
 
امتحان کردن دارو‌های خانگی گیاهی که قبلا تست شده اند و ایمن، ارزان‌تر هستند یک راه عالی برای تحریک رشد مو و پیشگیری از ریزش مو‌ است. داشتن مو‌های سالم باعث می‌شود تا شما احساس اعتماد به نفس و زیبایی بیشتری داشته باشید.
 
 
۱. آلوئه ورا
 
آلوئه ورا گیاهی مؤثر است که ضمن تحریک رشد مو، به درمان ریزش مو کمک می‌کند.
 
آلوئه ورا جریان خون را به پوست سر افزایش می‌دهد، به این معنی که مواد مغذی بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رسد. همچنین حاوی ویتامین‌های A.، C. و E. است که به گردش خون سلول‌ها کمک می‌کند، رشد سلول های سالم و مو‌های براق را افزایش می‌دهد.
 
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ که در ژورنال تحقیقات شیمیایی و دارویی منتشر شده است، خاطر نشان می‌کند که آنزیم‌های موجود در آلوئه ورا از پوست سر در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کنند. این به نوبه خود، رشد مو‌های سالم را تقویت می‌کند.
 
آلوئه ورا حتی به مبارزه با شوره سر نیز کمک می‌کند، که می‌تواند باعث ریزش مو شود. یک مطالعه در سال ۱۹۹۹ که در مجله درمان پوست منتشر شد، نشان داد که آلوئه ورا به رفع التهاب پوست سر ناشی از شوره سر کمک می‌کند.
 
• یک برگ آلوئه ورا را باز کرده و ژل را به آرامی از آن خارج کنید.
 
• ژل به دست آمده را روی پوست سر خود بمالید.
 
• به آرامی آن را برای چند دقیقه ماساژ دهید.
 
• برای چند ساعت ژل را روی پوست سر خود بگذارید.
 
• با استفاده از شامپو آن را بشویید.
 
• این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.
 
۲. رزماری
 
رزماری نیز رشد مو را تحریک می‌کند. باعث بهبود گردش خون به پوست سر می‌شود، که مواد مغذی بیشتری را به فولیکول‌های مو می‌رساند و رشد مو را افزایش می‌دهد.
 
این گیاه همچنین در جلوگیری از سفید شدن زودرس مو‌ها و شوره سر موثر است. علاوه بر این، می‌تواند به درمان التهاب پوست سر یا خارش پوست نیز کمک کند.
 
مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۸ که در مجله پوست و مو منتشر شده است، حاکی از آن است که برای معالجه آلوپسی آره آتا می‌توان از آروماتراپی رزماری استفاده کرد. علاوه بر این، کیفیت ضد باکتریایی آن به آرامی مو را تمیز می‌کند و از خارش و شوره جلوگیری می‌کند.
 
یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که در تحقیقات فیتوتراپی (گیاه درمانی) منتشر شد، نشان داد که عصاره برگ رزماری (متفاوت از روغن اساسی) رشد مو را تحریک می‌کند.
 
همچنین، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ منتشر شده در Skinmed شواهدی مبنی بر اثربخشی روغن رزماری در درمان آلوپسی آندروژنتیک در مقایسه با اثرات آن با ماینوکسیدیل ۲ ٪ بهتر نشان می‌دهد.
 
یک مشت کوچک عصارهرزماری تازه را به ۲ تا ۳ فنجان آب گرم اضافه کنید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید آن را تند کند. گیاه را جدا کنید و بگذارید آب خنک شود. در هفته چند بار از این ترکیبی که درست کرده اید به عنوان شستشوی مو استفاده کنید.
 
از طرف دیگر چند قطره روغن اسانس رزماری را به ۲ قاشق غذا خوری روغن زیتون یا روغن نارگیل اضافه کنید. پوست سر خود را با آن ماساژ دهید، سپس بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت مو‌های خود را شامپو کنید. هفته‌ای ۲ یا ۳ بار این کار را تکرار کنید. حتی می‌توانید قبل از شستن مو‌ها چند قطره روغن ضروری رزماری به شامپو اضافه کنید.
 
۳. هیبیسکوس (Hibiscus)
 
Hibiscus یکی دیگر از گیاهان دارویی است که می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. همچنین، این گیاه سرشار از ویتامین‌های A. و C. و همچنین اسید‌های آمینه است که به مبارزه با ریزش مو کمک کرده و رشد مو را تقویت می‌کند.
 
علاوه بر این، باعث می‌شود درخشندگی به مو‌ها باز گردد و در عین حال از مو‌ها در برابر سفید شدن زودرس محافظت کند.
 
یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ که در مجله Ethnopharmacology منتشر شده است، نشان داد که عصاره برگ گیاه هیبیسکوس hibiscus، در مقایسه با عصاره گل آن، قدرت بیشتری در رشد مو‌ها از خود نشان می‌دهد.
 
یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۱۳ در مجله اینترنتی پوست و مو مصر منتشر شد، نشان داد که عصاره اتانولی برگ‌های هیبیسکوس دارای اثرات ضد آلوپسی آندروژنیک در موش‌های صحرایی نر است. از این رو، ممکن است در آینده به عنوان یک عامل ترمیم کننده مو برای مردانی که از بیماری آلوپسی رنج می‌برند، استفاده شود.
 
• ۱۰ برگ و گل hibiscus چینی را به ۲ فنجان روغن نارگیل اضافه کنید.
 
• محلول را گرم کنید تا گل‌ها سیاه شوند.
 
• روغن را صاف کنید و بگذارید خنک شود.
 
• قبل از خواب، روغن را روی مو‌های خود بمالید و به طور کامل روی پوست سر ماساژ دهید.
 
• صبح مو‌های خود را بشویید.
 
• این کار را هفته‌ای ۲ یا ۳ بار تکرار کنید.
 
۴. انگور فرنگی هندی یا آمله (Indian Gooseberry)
 
انگور فرنگی هندی، که به عنوان آمله نیز شناخته می‌شود، مدت هاست که به عنوان یک ماده مهم در شامپو و روغن مو برای تقویت رشد مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. انگور فرنگی هند سرشار از ویتامین C. و سایر مواد معدنی است که باعث تقویت رشد مو، تقویت ریشه‌های مو و افزایش درخشش آن‌ها می‌شود.
 
در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ که در ژورنال تحقیقات شیمیایی و دارویی منتشر شده است، محققان توانایی آمله و سایر روغن‌های گیاهی مو را در بهبود سلامت مو‌ها بررسی کردند و دریافتند که روغن آمله از روغن‌های دیگر در این زمینه بسیار بهتر است.
 
یک مطالعه سال ۲۰۱۷ که در مجله پزشکی مبتنی بر شواهد منتشر شده است، حاکی از آن است که انگور فرنگی هند به عنوان یک تونیک مو در دستور العمل‌های سنتی برای غنی سازی رشد مو و رنگدانه‌ها استفاده می‌شود.
 
برای داشتن مو‌های سالم و زیبا هر هفته چند بار از روغن آمله برای ماساژ پوست سر خود استفاده کنید. می‌توانید حداقل ۴۰ دقیقه قبل از استفاده روغن، مو‌های خود را به روغن آغشته نمایید.
 
گزینه خوب دیگر مخلوط مقادیر مساوی پودر آمله و آب لیمو است و از آن برای ماساژ دادن پوست سر و مو‌های تان به طور کامل استفاده کنید. چند ساعت آن را بگذارید، سپس مو‌های خود را شامپو کنید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید تا ریزش مو کنترل شود.
 
۵. چریش
 
چریش که به نام neem نیز شناخته می‌شود، در صورت استفاده موضعی باعث افزایش گردش خون به پوست سر می‌شود که به نوبه خود رشد مو را تقویت می‌کند. روغن چریش همچنین از نازک شدن مو‌ها و سفیدی زودرس مو‌ها مفید است.
 
همچنین، neem از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی بالایی برخوردار است که به درمان خارش پوست، شوره سر کمک می‌کند.
 
چند عدد از برگ‌های neem را به مدت ۱۰ دقیقه در ۴ فنجان آب بجوشانید. آن را کنار بگذارید تا خنک شود، سپس آن را صاف کنید. مو‌های خود را با یک شامپوی ملایم بشویید، سپس آب جوشانده شده با neem را به عنوان شستشوی نهایی بر روی مو‌ها بریزید. این کار را بعد از هر شستشو انجام دهید.
 
روش دیگر، چند قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید و ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری روغن neem را به آن اضافه کنید. آن را برای ماساژ پوست سر خود به شکل دایره‌ای استفاده کنید. قبل از شامپو کردن مو هایتان، آن را به مدت ۱ ساعت بر روی سر بگذارید. این کار را ۲ یا ۳ بار در هفته انجام دهید.
 
۶. اسطوخودوس
 
اسطوخودوس یکی دیگر از گیاهان شناخته شده است که به تقویت رشد مو و کاهش طاسی کمک می‌کند. مشخص شده است که دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با عفونت‌ها در پوست سر کمک می‌کند و در درمان شوره سر و پوست سر خشک و پوسته پوسته بسیار مؤثر است.
 
یک مطالعه سال ۲۰۱۶ که در تحقیقات Toxicological منتشر شده است، نشان داد که روغن اسطوخودوس قادر به افزایش روند رشد سریعتر مو در موش‌ها است. با این حال، باید تحقیقات بیشتری در مورد انسان انجام شود.
 
۴ یا ۵ قطره روغن اسطوخودوس را در ۲ قاشق روغن روغن حامل مخلوط کنید. آن را مستقیماً روی پوست سر خود بمالید. حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از شستشو روی آن بگذارید. مو‌های خود را طبق معمول شامپو کنید. می‌توانید هفته‌ای ۲ یا ۳ بار این کار را انجام دهید.
 
همچنین می‌توانید کمی روغن اسطوخودوس به شامپو، نرم کننده یا یک محصول دیگر موی خود اضافه کنید.
 
۷. نعناع
 
نعناع گیاهی دیگر است که می‌توانید از آن برای درمان ریزش مو و بهبود سلامت مو استفاده کنید. این گیاه گردش خون را به پوست سر تحریک می‌کند و به تحریک فولیکول‌های مو کمک می‌کند و در نتیجه باعث رشد مو می‌شود.
 
با این حال، در مورد نعناع، روغن ضروری آن می‌تواند مؤثر‌تر باشد.
 
یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ منتشر شده در تحقیقات Toxicological نشان می‌دهد که روغن اسانس نعناع باعث ایجاد یک مرحله سریع آناژن می‌شود و می‌تواند برای یک عامل عملی برای رشد مو بدون تغییر در افزایش وزن بدن و راندمان مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.
 
• ۵ قطره روغن ضروری نعناع را در ۲ قاشق غذا خوری نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید. روغن را روی پوست سر ماساژ داده و به مدت ۲۰ دقیقه روی آن بگذارید. مو‌های خود را شامپو کنید. هفته‌ای دو بار این کار را تکرار کنید.
 
• گزینه دیگر اضافه کردن ۲ یا ۳ قطره روغن اسانس نعناع به شامپوی معمولی شماست و طبق معمول از آن استفاده کنید.
 
۸. مریم گلی
 
هنگامی که صحبت از گیاهان برای رشد مو است، مریم گلی یکی دیگر از گیاهان مهم است که باید در این لیست درج شود.
 
مریم گلی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های B.، A. و C. و پتاسیم و کلسیم، این گیاه رشد مو را تحریک می‌کند و با ریزش مو مقابله می‌کند.
 
همچنین، این گیاه تعادل استروژن را تقویت می‌کند، که برای فولیکول‌های قوی مو مهم است. همچنین می‌تواند به مدیریت عفونت‌های پوست سر کمک کند، که می‌تواند باعث ریزش مو در خانم‌ها شود.
 
• ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید.
 
• ۴ یا ۵ قطره را به هر یک از روغن‌های اساسی مریم گلی، رزماری و اسطوخودوس اضافه کنید.
 
• قبل از خواب، پوست سر خود را با این مخلوط روغن ماساژ دهید.
 
• صبح روز بعد مو‌های خود را با یک شامپوی معمولی بشویید.
 
• این درمان را ۲ یا ۳ بار در هفته تکرار کنید.
 
۹. ریحان مقدس
 
ریحان مقدس برای رشد مو نیز مفید است.
 
ماساژ پوست سر با روغن ریحان به تحریک گردش خون کمک می‌کند، که منجر به بهبود رشد مو می‌شود. همچنین دارای eugenol و منیزیم است که برای سلامتی مو مفید است
 
• تعدادی از برگ‌های ریحان مقدس را در آفتاب خشک کنید.
 
• آن‌ها را به شکل یک پودر ریز خرد کنید.
 
• پودر ریحان را با ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم مخلوط کنید.
 
• روغن را برای ۱۰ دقیقه بر روی پوست سر و مو‌های خود ماساژ دهید.
 
• بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه بر روی مو‌های تان بماند.
 
• سر تان را با شامپو بشویید.
 
• هفته‌ای ۲ یا ۳ بار تکرار کنید.
 
۱۰. گزنه
 
گزنه یکی دیگر از گیاهان است که می‌توانید برای تحریک رشد مو استفاده کنید. این گیاه به جلوگیری از تبدیل هورمون‌های تستوسترون به دی هیدروتستوسترون است، از همین رو به یکی از دلایل اصلی ریزش مو در مردان کمک می‌کند.
 
• تعدادی از برگ‌های گزنه را در ظزف حاوی ۱ فنجان روغن زیتون قرار دهید.
 
• درب ظرف را ببندید و آن را به مدت حدود ۳ هفته در جای خنک نگه دارید.
 
• بعد از گذشت ۳ هفته، می‌توانید روغن خانگی را روی پوست سر خود بمالید و مرتباً ماساژ دهید تا رشد قابل مشاهده مو را رویت کنید.
 
• گزنه به شکل قرص نیز قابل مصرف است./منبع : فرارو
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین