پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:21 - 1398/09/21

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی خبر داد:

گرانی دلار بالاخره لو رفت

سیدعلی می‌گوید: عاملی که باعث شد قیمت دلار طی روزهای اخیر گران شود تسویه بدهی پایان سال میلادی کمپانی‌های خارجی با ایرانی بود که بخشی از تقاضای بازار ارز را تشکیل دادند.

کارگر آنلاین : سید کمال سیدعلی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره گرانی قیمت دلار در دو روز گذشته می‌گوید: عاملی که باعث شد قیمت دلار طی روزهای اخیر گران شود تسویه بدهی پایان سال میلادی کمپانی‌های خارجی با ایرانی بود که بخشی از تقاضای بازار ارز را تشکیل دادند. اینکه رییس کل بانک مرکزی گرانی بنزین را عامل موثر در ارز دانسته مشخص نیست ایشان از چه زاویه‌ای به این موضوع نگاه کرده است.
 

 


وی ادامه می‌دهد: مشکلی که در حال حاضر قیمت ارز را به خود معطوف کرده تنش‌های مربوط به بحث کاهش صادرات کشور بوده و همین کاهش از ابتدای سال تاثیر بسزایی در قیمت دلار داشته است. آمار صادرات در آبان ماه بسیار پایین بود که دلیل آن هم به علت وجود مشکلات در کشور عراق و هم در داخل کشور بود.
 


سیدعلی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد اگر بانک مرکزی موضوع سفته‌بازی را بتواند مدیریت کند، سرعت افزایشی نرخ ارز کاهش پیدا خواهد کرد.
 


این کارشناس اقتصادی عنوان می‌کند: اگر بیشتر دقت کنیم متوجه می‌شویم وقتی مصرف بنزین کاهش پیدا می‌کند می‌توان میزانی از این بنزین‌ها را صادر کرد و این منابع بنزینی در جای دیگری مصرف شود و به ارز آوری کشور کمک کند. به همین علت من ارتباط مستقیمی در اثرگذاری گرانی بنزین بر قیمت ارز مشاهده نمی‌کنم، مگر اینکه نظر رییس کل بانک مرکزی نکته خاصی بوده که من اطلاع ندارم.
 


وی در پایان اضافه می‌کند: وقتی همزمان قیمت خودرو، طلا و ارز همه با هم بالا می‌روند و در مسیر هیجان بازار قرار می‌گیرند این افزایش قیمت‌ها طبیعی نیست و اگر بتوان آن را کنترل کرد قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین