پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00005:52 - 1398/10/29

سلطه دلار رو به پایان است

نشریه اکونومیست به آمریکا هشدار داد که رویکرد استفاده ابزاری بیش از حد این کشور از دلار ممکن است به سلطه دلار خاتمه دهد.

به گزارش کارگرآنلاین به نفل از ایسنا، نشریه اکونومیست در گزارشی با اشاره به این‌که از دهه ۱۹۵۰ به بعد دلار به ارز یکه تاز جهانی تبدیل شد نوشت: واضح است که جایگاه آمریکا به عنوان ابرقدرت مالی جهان به آن قدرت نفوذ فوق‌العاده‌ای برای اثرگذاری بر روی دیگر کشورها داد. با این حال استفاده از قدرت دلار برای مجازات دیگر کشورها در دولت دونالد ترامپ به یک امر روزمره تبدیل شده و می‌توان گفت که دولت فعلی از دلار به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند.

اکونومیست با هشدار نسبت به تداوم استفاده بیش از حد از ابزار تحریم می‌نویسد: ممکن است که تداوم این رویکرد به هژمونی دلار خاتمه دهد. سال ۲۰۱۸ وزارت خزانه داری آمریکا شرکت " روسال" که بزرگ ترین تولیدکننده آلمینیوم در روسیه بود را تحریم کرد و تنها در یک شب، این غول فلزی نتوانست با شرکایش ارتباط مالی برقرار کند. اگر چه اتاق‌های تسویه بانکی غربی از انجام تراکنش‌های مربوط به روسال خودداری کردند و سهام این شرکت ریزش شدیدی را تجربه کرد اما نارضایتی شدیدی در بین متحدین آمریکا به خاطر زیان های بزرگ ناشی از این تحریم و تحریم های مشابه ایجاد شده است.

اکونومیست در ادامه با اشاره به اعمال تحریم بر بخش‌های ساخت و ساز، فولاد و معدن ایران توسط آمریکا در هفته گذشته می‌نویسد: از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا، عراق را تهدید به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه در صورت اصرار این کشور به خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق کرد. تحریم‌هایی که باعث بلوکه شدن منابع مالی بانک مرکزی عراق در نیویورک و ممنوعیت فروش نفت این کشور می‌شد.

این نشریه با بیان این که اکنون بسیاری از کشورهای جهان از رقبای شرقی نظیر روسیه و چین گرفته تا متحدان غربی این کشور از تحریم‌ها ناراضی هستند نوشت: استفاده بیش از حد واشنگتن از اهرم تحریم ها باعث شده تا بسیاری از کشورها به فکر راه های جایگزین نظام دلاری باشند و این مساله در صورت ادامه یافتن در آینده می‌تواند سلطه دلار را با چالش های جدی مواجه کند.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین