پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:57 - 1398/11/26

100 هزار پزشک ۷۰ نماینده در مجلس دارد اما 40 میلیون کارگر نصف آنها نماینده ندارد/

به تامین‌اجتماعی هشدار داده‌ام اگر همسان‌سازی رعایت نشود بازرسی کل کشور را آنجا مستقر می‌کنم!

کارگر آنلاین:گردهمایی پیشکسوتان غرب تهران، عصر روز گذشته (جمعه/25 بهمن)، در دبیرستان شهدای کارگر تهرانسر، برگزار شد.
به گزارش کارگر آنلاین، «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر به عنوان اولین سخنران گردهمایی پیشکسوتان غرب تهران، با اشاره به مشروع و قانونی بودن درخوست بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برای اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها، گفت: بحث بر سر اجرای‌ همسان‌سازی، از 12 سال پیش آغاز شد و هنوز هم به سبب اهمال در وظایف دست‌اندرکاران، نتوانستیم آن را به معنای واقعی محقق کنیم.
 
وی افزود: البته این به معنای آن نیست که در سازمان تامین اجتماعی کاری در این‌باره انجام نشده است اما آنچه که در گذشته انجام داده‌اند، صرفا افزایش مستمری‌های حداقل‌بگیران و سایر سطوح بوده است. سال 1387 با فشاری که از طریق مجلس به دولت وارد کردیم، در بودجه سال 1388، 2 هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای همسان‌سازی در سازمان تامین اجتماعی اختصاص داده شد اما تنها حدود 900 میلیارد تومان آن به سازمان پرداخت شد؛ آنهم تحت ردیفی به نامِ «یارانه».
 
دبیرکل خانه کارگر، افزود: مدیر وقت سازمان تامین اجتماعی که تخصصی در این زمینه نداشت، به من گفت که این مبلغ را به صورت یکسان روی مستمری تمام بازنشستگان اعمال کردیم. من هم به او پاسخ دادم که اسم این کار همسان‌سازی نیست.
 
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، افزود: در قانون، همسان‌سازی به‌طور مشخص تعریف شده است. برای اجرای آن باید ارزش ریالی مستمری بازنشسته را به سطح ارزش ریالی زمان برقراری مستمری، برسانیم. در واقع باید کاهش قدرت خرید وی را نسبت به گذشته جبران کنیم. در این شرایط همسان‌سازی بیشتر به کار فردی می‌آید که مثلا 15 سال پیش بازنشسته شده است و باید قدرت خرید 15 سال پیش را به وی برگرداند.
 
وی افزود: بنابراین همسان‌سازی به معنای این نیست که مستمری 1 میلیون تومانی فردی را به مستمری 3 میلیون تومان فردی دیگر برسانیم که در زمان اشتغال درصد بیشتری از دستمزدش را به عنوان حق بیمه پرداخت کرده یا زودتر از موعد بازنشسته نشده است.
 
محجوب، با اشاره به میزان بودجه که تا سال 1393 بر روی کاغذ (در متن قوانین بودجه سنواتی) برای اجرای قانون همسان‌سازی در سازمان تامین اجتماعی اختصاص داده شده است، گفت: مطابق ادعای سازمان تامین اجتماعی، ۸ هزار یا ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه به این منظور در نظر گرفته شده بود، که مشخص نیست، چه میزان از آن، به سازمان پرداخت شده است.
 
وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق بودجه 99 اعلام کرده است که برای اجرای قانون همسان‌سازی به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، در حالی که در بودجه سال آینده تنها 6 هزار میلیارد تومان به این منظور در نظر گرفته شده، گفت: من در گذشته فکر می‌کردم که می‌‌توانیم با 20 هزار میلیارد تومان همسان‌سازی را در تمام صندوق‌ها اجرا کنیم اما با توجه به نوسانات اقتصادی و متعاقب آن کاهش ارزش پول، برای اجرای همسان‌سازی در صندوق‌های بازنشستگی به 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
 
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، افزود: این در حالی است که به گفته معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی، تنها 22 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون همسان‌سازی در سازمان تامین اجتماعی نیاز داریم که البته من به سازمان اعلام کرده‌ام که نمی‌توانید تا ابد برای اجرای قانون همسان‌سازی درخواست پول کنید؛ آنهم در شرایطی خروجی ملموسی نداشته‌اید. 
 
محجوب، افزود: هشدار داده‌ام که اگر بخواهند اینگونه عمل کنند، سازمان بازرسی کل کشور را در سازمان مستقر می‌کنم تا به حساب و کتاب‌های اعتباراتی که برای همسان‌سازی به سازمان اختصاص داده شده‌اند، رسیدگی کند. سازمان اول باید روشن کند با بودجه‌ای که در گذشته دریافت کرده، چه کرده است و آنچه اجرا کرده واقعا همسان‌‌سازی بوده یا نه.
 
در ادامه «اکبر قربانی» دبیرخانه کارگر غرب تهران با اشاره به در پیش بودن یازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی و بیان اینکه شرکت کارگران و بازنشستگان در انتخابات، آخرین فرصت آنها برای تصمیم‌گیری است، گفت: در گذشته نه چندان دور که تا این اندازه فشار تبلیغاتی برای عدم شرکت مردم در انتخابات وجود نداشت، کارگران افرادی را به مجلس فرستاند، که از جنس آنها نبودند.
 
وی افزود: این افراد در زندگی‌شان از ناکامی و نداری، تجربه‌ای نداشتند و صندلی‌های مجلس را صرف امور دیگری کردند و با این کار به اعتماد عمومی لطمه زدند؛ هرچند در این سال‌ها افرادی مانند آقای محجوب را در مجلس داشتیم که جلوی این عده ایستادند و اجازه ندادند که نان کارگران آجر شود. با تجربه‌‌ای که امروز داریم، می‌دانیم که عدم شرکت در انتخابات، به معنای آب ریختن به آسیاب این افراد است؛ آنها کسانی هستند که اگر پایشان به مجلس باز شود، سازمان تامین اجتماعی را تکه تکه می‌کنند و بخش درمان آن را به وزارت بهداشت می‌‌دهند.
 
قربانی، افزود: بنابراین یا برای خودتان تصمیم بگیرید یا اجازه دهید دیگران برایتان تصمیم بگیرند. اگر تصمیم‌گیری را به دیگران بسپارید، نتیجه‌‌اش را خواهید دید؛ همانگونه که در گذشته سازمان را برداشتند و تکه تکه کرده‌اند که در نهایت در زمان مدیرعاملی مرحوم «سیدتقی نوربخش» توانستیم آن را پس بگیریم؛ اما با چه حال و روزی.
 
وی با بیان اینکه اگر یک سوم از نمایندگان مجلس یعنی حدود 100 نفر از آنها، برخواسته از متن جامعه‌ی کارگری باشند، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که اوضاع معیشتی و رفاهی کارگران تغییر می‌کند، گفت: در غیر این صورت دیگرانی هستند که جای ما را بگیرند. همین حالا جامعه 100 هزار نفری پزشکان، ۷۰ نماینده در مجلس دارد اما جامعه‌ی 40 میلیون نفری کارگران، نصف آنها هم نماینده در مجلس ندارد.
 
«حسن صادقی» رئیس اتحادیه‌ی پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری هم با اشاره به اهمیت جایگاه نهادی انتخابات در تعیین سرنوشت جامعه، گفت: خداوند در قرآن فرموده‌اند که هر قومی باید سرنوشت خود را تعیین کند. ما فرصت دیگری به غیر از انتخابات برای تعیین سرنوشت خود نداریم؛ البته می‌توانیم تا زمان ظهور امام زمان (عج) صبر کنیم؛ اما اگر قرار باشد که تا آن روز دست روی دست بگذاریم، خداوند برایمان چنین تکلیف نمی‌کردند. 
 
وی افزود: اگر شما در انتخابات شرکت نکنید، افراد دیگری هستند که چنین کاری را انجام می دهند. بنابراین سبد آرای شما در اختیار آنها قرار می‌گیرد. آ نوقت پشیمانی دیر است. انتظار ما این است که با انتخاب نمایندگان واقعی کارگران، یک فراکسیون کارگری 100 نفره را تشکیل دهید.  
 
صادقی تصریح کرد: عده‌ای امروز می‌‌گویند مگر برای رفاه و امنیت شغلی ما چه کرده‌‌اند که رای می‌خواهند. می‌گویند هر وقت رای دادیم وضعیت بدتر شده است اما باید به آنها پاسخ داد که مگر چند نماینده کارگر در مجلس دارید که برایتان قدمی بردارند؟ مگر چند محجوب در مجلس دارید که جلوی سهم خواهی‌ها ایستادگی کند؟ امروز شما در اقلیت هستید و اکثریت سیاسی مجلس برایتان تصمیم‌گیری می‌کنند.
 
رئیس اتحادیه‌ی پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری، افزود: من هم مانند شما به عدم اجرای قانون اساسی و تکه تکه کردن آن اعتراض دارم، به خصوصی‌سازی و پولی‌سازی تمام خدمات اجتماعی اعتراض دارم، به انسداد کانال‌های گفت‌وگو اعتراض دارم، به اقتصاد راکد و بستن دستمزد و رها کردن تورم اعتراض دارم؛ اما تغییر را از راه‌های مسالمت‌آمیز و کم هزینه و نه از کف خیابان جست‌وجو می‌کنم.
 
صادقی افزود: مطمئن باشید که با شرکت نکردن در انتخابات برنده نمی‌شوید و حداقل‌هایی که از طریق مبارزات چند نماینده‌ مانند محجوب در مجلس دارید، را از دست می‌دهید و رانت‌خوارن بر شما سوار می‌شوند و سرآخر در کوره راه، رهایتان می‌کنند.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین